Litet betongbord

 
Det här lilla betongbordet gjöt jag och min kära mor när jag var hemma hos dom för ett tag sedan. Vi ska göra ett till likadant som jag ska få! Det är inte så himla svårt projekt det här faktiskt (men kanske inte det man ska testa på allra allra första gången man gjuter betong), såhär gjorde vi!
 
 
Det här är alltså materialen till vårt bord! En pall, som kostade runt 30 kr på Rusta som ska bli benen, och så ett plastlock från en cateringbricka som ska bli själva bordsskivan. 
 
 
Eftersom vi gärna vill använda formen flera gånger och det ska i ganska mycket tung betong så la vi formen på en bräda så att vi enkelt kan flytta den. Om man har rejälare plast så behövs det inte, men den här var lite halvskör, så vi tog det säkra före det osäkra! 
Hur man blandar betong kan ni läsa här
 
 
Det är verkligen så himla fint mönster i det här locket! När man börjar hålla på med betong så ser man till slut gjutformar i prick allt. Så glad att mamma är likadan och norpade åt sig det här locket när de hade catering på jobbet en dag! 
 
 
Träskivan var också till väldigt stor hjälp när vi skulle skaka formen för att få ut luftbubblorna, för formen blev tung! Tror vi gjorde skivan ca 10 cm tjock, så det gick åt en hel del betong. På bilden ser man tydligt hur luftbubblorna kan se ut. Skaka, skaka, skaka tills det inte kommer några fler, om man vill ha ett jämnt resultat. Ibland är det snyggare med den grova, bubbliga betongytan.
 
 
I med pallen som ska vara benen! Vi tryckte helt enkelt bara ned den i betongen. Det här var också en anledning till att vi var tvungna att göra skivan ganska tjock, pallen ska få plats men inte synas på ovansidan. 
 
 
Vi tryckte ner hela sitsen och lät benen sticka upp såhär. När man gör sådana här lite större projekt så är det bra att ha i armering så att inte betongen ska spricka. I det här fallet så fungerar själva pallsitsen som armering, men om man bara skulle göra en skiva och lägga den på ett par bordsben så skulle jag rekommendera att man har i någon form av armering. Det kan vara hönsnät, armeringsjärn etc. 
 
 
Färdiggjutet! Nu får det stå i ett par dagar och härdas. Sedan lossas formen försiktigt (om man vill använda den igen) och så har man ett färdigt litet bord!
 
 
Färdiga resultatet! De här två sista bilderna är tagna med min mobil, jag var så smart och glömde mitt minneskort till kameran i datorn när jag var och hälsade på mamma och pappa idag och ville fota bordet. Men på allra första bilden (faktiskt med mammas mobilkamera som visst är bättre än min) så ser man lite mer detaljerat hur skivan blev! Några små bubblor trots ihärdig skakning, men det gör ingenting tycker jag. Jag är så himla, himla nöjd med resultatet! Eventuellt skulle man kunna hitta en snyggare pall eller något annat att ha som underrede, men jäklar vad bordsskivan är fin!
Sandra Lundin

Alltså, shit så duktiga ni är! Hade lätt kunnat tänka mig det där bordet hemma hos mig och eventuellt spraya benen med kopparspray för extra it-faktor ;) Låter så roligt att ha en mamma man kan göra den typen av saker med. Mysigt!

Svar: Tack :) Men jaaa, klart benen ska vara i koppar! Mamma pratade om att måla de svarta, men jag tyckte inte riktigt det kändes rätt, men koppar ska det ju vara såklart! Vi har ju till och med kopparspray hemma, att jag inte tänkte på det :) Tack för idén! Ja, det är väldigt kul faktiskt, vår relation har blivit så mycket bättre (även om den absolut inte var dålig innan) sen vi började skapa saker tillsammans mer! Men det är lite lättare när vi bor ca 40 min med bil ifrån varandra. Din familj bor ganska mycket längre bort va? Då blir det ju ett lite större projekt att bara fixa allt praktiskt liksom. Men kan rekommendera pyssel med mammor starkt ;)
Mikaela Puranen

Lifejj - livet i ett distansförhållande

Inte alls en dålig idé! Kreativt!

Frida

Påhittigt :)

Sandra

Grymt snyggt!!! Nu blev jag riktigt inspirerad!

Svar: Tack, vad glad jag blir! :)
Mikaela Puranen

Jennifer

Wow! Jättefint!!

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Sanna Preifelt

Gud så fint :D vad duktig och kreativ du är :)

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Christina

Så himla snyggt det blev :) Väldigt kreativt :)

Svar: Tack tack! :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?