Skogspromenad

 
Jag bestämde mig för att gå ut en liten sväng innan det blev mörkt och försöka hitta lite kottar och annat till ett julprojekt. Jag är så himla glad att vi har en liten bit skog precis bakom huset, och ett större skogsparti 100-200 meter bort. När vi precis flyttade hit så tyckte jag att det var såå långt från de centrala delarna av stan (eh, det tar ca 10-15 min med cykel eller buss, men jag var bortskämd med att bo ungefär precis utanför domkyrkan). Men idag tycker jag att det är precis lagom långt från centrum och hur fantastiskt är det inte att så lättillgängligt komma ut i naturen? Dessutom bor vi jättenära ett naturreservat också som har en fjärilsstig där man kan se många ovanliga fjärilar (på sommaren såklart). Det enda negativa är att vi inte har någon bra mataffär i vår direkta närhet, de två som finns är för det första dyra och så har de inte ett jättestort utbud. 
 
 
Hur som helst så vandrade jag omkring i en timme och försöka lyssna på fåglar och komma ihåg vilken art som låter hur. Jättesvårt. Jag tyckte mig höra kungsfågel, men de borde ha flyttat söderut redan så det var troligen någonting helt annat. 
 
 
När jag närmade mig hem igen så hittade jag ett fågelbord som var fullt med talgoxar och blåmesar. Försökte fota men det gick som ni ser sådär... 
 
 
Ännu närmare fanns ett till fågelbord och där satt en större hackspett! Nu började det dock bli alldeles för mörkt för att min kamera skulle gå med på att ta några skarpa bilder överhuvudtaget, och efter att jag knäppte den här så blev den rädd och flög iväg. Men här är ett dåligt bildbevis på att den i alla fall satt där! Det är inte första gången jag ser en sådan precis utanför vårt hus. Fast det på vår baksida bara är kanske 20 meter skog innan nästa huslänga så finns det ganska mycket fågel där. I våras precis innan jag skulle ha tenta på fågelljud så gick jag ut på balkongen och lyssnade och kunde direkt identifiera åtminstone 6-7 arter + några jag inte kunde säga vad det var. Det var bland annat kungsfågel, grönsångare och stenknäck kommer jag ihåg. Och ibland ser vi rådjur också precis nedanför balkongen!
 
Vad jag hittade i skogen och vad det blev av det får ni förhoppningsvis se i helgen :)
 
Sanna Preifelt

Åh vad mysigt :)


Kom ihåg mig?