DIY Ballongskålar

 
 
En av de saker jag och mamma tillverkade i helgen är massa sådana här skålar, eller fat. De är någorlunda enkla att göra, men man får räkna med att några stycken inte håller första gången man provar, så gör ett gäng på en gång!
 
 
Den här bilden ser lite ut som vi ska ha kalas, men icke! Ballongerna är det som används som form för att få till skålarna! De behöver stå på/i någonting så att de hålls stilla. Sådana här yoghurtburkar är ganska perfekta för ändamålet!
 
Vi har inte använt finbetong som vi brukar till de här skålarna, utan istället har vi använt flytspackel. Det har en ganska annorlunda konsistens mot betong, de är mer "flytiga", vilket passar bättre för det här ändamålet. Det blandas till precis som betong med vatten. Konsistensen ska kännas ungefär som bulldeg, så alltså ganska tjock, men ändå hyfsat smidig. Flytspackel kan köpas på Byggmax och andra byggvaruhus (även där vi köper finbetong). 
 
 
Det man gör sedan när smeten är färdigblandad är helt enkelt att klicka på lite flytspackel på ballongen. Det kommer att rinna ut med kanterna, och det är precis det den ska göra! Dock inte för mycket, såvida man inte vill ha en hel betongboll (vi testade att göra några sådana här med, återkommer med resultatet på dem, de har inte härdats färdigt ännu). Ett väldigt, väldigt bra tips är att inte blåsa upp ballongerna till max och gärna ha lite grövre ballonger som tål lite. Det vore ju mindre trevligt om de smällde och man har flytspackel precis överallt... 
Men alltså, man lägger på ett lager flytspackel på ballongen och låter det rinna som den vill. Viktigt är att inte göra ett för tunt lager, då kommer skålarna inte hålla. Det hände med ganska många vi gjorde, så man får pröva sig fram lite för att hitta rätt tjocklek.
 
Låt flytspacklet stå i i alla fall två dagar, sen får man försiiiiktigt försöka tömma ut luften ur ballongen och plocka bort den. Det kan gå om man bara smäller den också, men risken är större att skålen går sönder. 
 
 
Har man väl kommit såhär långt och har ett gäng färdiga skålar så kommer vi till min favoritdel i processen, att måla dom! Man kan ju givetvis ha de naturella också, men den här gången valde vi att spraymåla dem inuti. Vi hade köpt guld- och kopparspray från Creative Company (billigt och förvånansvärt bra sprayburkar). Vi gjorde också några som vi sprayade vita inuti som vi sedan gjorde decoupage på. 
 
 
Såhär blev alla färdiga skålarna! De i metallicfärger är mer min smak än de blommiga. Men jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag gillar guld eller koppar mer. 
 
 
Guld...
 
 
...eller koppar? Vilka tycker ni blev finast?
 
 
Rihanna Sweden

snyggt! Kreativt, gillar de gudliga mest :)

Svar: Tack å hemskt mycket att du tycker det ändå :)

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Margreth Olsson

Älskar ljuslyktor, dessa var superfina.

Svar: Tack, vad glad jag blir! :)
Mikaela Puranen

Life of Johanna

Gud vad fina. En sån skulle man ju vilja ha! :)

Det är tunnelbanestationen som har det så. Men 1.02 känns ändå udda, 1.05 hade sett bättre ut :) haha ja vissa gör allt för ha öppet längst.... :P

Svar: Tack! :) Det är ganska lätt att göra själv, testa! :)
Men haha, vad knäppt!
Mikaela Puranen

Mamma Mindy

God morgon..så fina de blev..tänkte först när jag såg bilderna..hallå jag va är detta..hihihi--Ha en fin dag..kram

Sandra

Hade visst glömt att kommentera på det här inlägget. Alltså, alla tre skålarna är verkligen superfina! Men jag hade nog helst velat ha de i guld hemma hos mig själv. Kom på nu att jag inte sagt till dig att jag fick hem sticklingen. TACK! Den luktade så himla gott :)

Svar: Jag gjorde faktiskt samma val och tog hem en i guld som står i vardagsrummet nu! Åh, vad kul! Hoppas den tar sig, den ena av de jag fick från dig ser ut att må bra, den andra är jag lite osäker på om den kommer klara sig, hoppas!
Mikaela Puranen

Annika Broljung-Ekman

Riktigt läckra skålar👍kanon fina. Tycker alla va fina🍃🌹

Svar: Tack så mycket! :)
Mikaela Puranen

Yvonne Lundström

Jättefina skålar, gillar dem med koppar bäst. Tack för din beskrivning av hur man gör ballongskålarna, har letat länge för att hitta en beskrivning :)

Svar: Tack, vad kul att du gillar det! :)
Mikaela Puranen

Sofia

Fina! Vad säljer ni dem för?

Svar: Vi säljer inte, inte just nu i alla fall. Kanske på någon hantverksmarknad eller något längre fram :)
Mikaela Puranen

Märit Taylor

GUD va fina! o ÄNTLIGEN en vettig arbetsbeskrivning! TACK!

C

Hejsan! Hur lyckades du göra betongboll? ;) Har tänkt å göra en halvklot men vet inte hur jag ska göra för att få till en sådan? ;)

Mvh

Svar: Hej! Jag antar att du inte menar halvklot som skålar? För det står ju beskrivet precis hur jag gjort i inlägget :) Menar du ett fyllt halvklot? Det har jag aldrig gjort, men jag skulle nog ta tex en badboll kanske och fylla den med betong och fylla upp tills den var den storlek jag önskade. För att inte botten skulle bli platt skulle den nog behöva hängas upp på något sätt!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?