Recept - Fetaostchiliröra

 
Igårkväll skördade vi en chili från Hot wax chiliplantan jag fick av mamma i somras. Den chilins öde var att hamna i en fetaostchiliröra som vi åt tillsammans med stekt kyckling och klyftpotatis. Jag har fått receptet från min kära mor, det är jättelätt och passar superbra ihop med något grillat (typ kyckling)!
 
Ingredienser (för 2 personer):
- 1 eller 2 chili beroende på vilken sorts chili och hur starkt man vill ha
- 2 dl Creme Fraiche
- 200 gram fetaost
 
 
 
Börja med att steka chilin på hög värme tills ytan börjar liksom bli lite mjuk. Skalet ska nämligen av så att man bara har själva fruktköttet i röran. Så när man stekt chilin och låtit den svalna lite ska man alltså dra av skinnet - det ska gå enkelt om man stekt den tillräckligt.
 
 
 
Medan man väntar på att chilin ska svalna så blandar man fetaosten och creme fraichen och häller i en mixer (eller i en skål och så använder man stavmixer). Skala chilin och skär sedan upp den och plocka ut de flesta kärnorna om man inte vill ha röran megastark. Lägg chilin tillsammans med fetaosten och creme fraichen. Mixa! 
 
 
Färdigt att servera!
 
(Inser att jag måste bli bättre på att fota mat... Det är i alla fall jättegott även om bilderna inte är fantastiska!)
Sandra

Mm det låter ju verkligen supergott! Ska också testa så fort tillfälle ges :)

Svar: Det var det! Hoppas det smakar! :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?