DIY fyr av krukor

 
Det här är alltså vad jag och min sambo pysslade tillsammans till hans mamma i födelsedagspresent! Hon älskar havet, så vi gjorde en fyr-ljuslykta till henne. Jag fotade inte under skapandets gång den här gången, men jag tror inte det behövs bilder för att förstå hur den är uppbyggd!
 
Du behöver:
  • 3 krukor att stapla på varandra, med en yta som går att måla på. Vi hade vanliga bruna terrakottakrukor!
  • Ett krukfat av samma material
  • En ljuslykta att ha på toppen (vår är från Rusta, 10 kr)
  • Färg att måla med (vi använde akrylfärg)
Gör såhär:
Först och främst behöver man se till att krukorna passar att stapla på varandra! Vi stod inne på Plantagen i en kvart och provade olika storlekar och kombinationer innan vi bestämde oss för de här tre krukorna och fatet. När vi kom hem satte vi igång att måla alla krukorna vita, med blåa kanter. Fatet målade vi helt blått. Jag fick i uppdrag att måla detaljerna, som dörr, fönster, livboj och en liten krukväxt på krukorna. När färgen torkat så staplade vi krukorna och limmade fast dem i varandra. Sist limmade vi på fatet. Själva ljuslyktan sitter löst på fatet eftersom man byter ljus under till så gick det inte att limma den. Färdigt! Nu är det bara att sätta in ett ljus i lyktan och tända fyren!
 
Man kan såklart variera oändligt med hur man väljer att måla fyren, eller ha fler/färre krukor att stapla!
 
Alicia

Så väldigt roligt idé! Nåt sånt här har jag aldrig sett. Nice muminpappa-feeling :)

Svar: Åh, muminpappa <3 Jag fick idén från en facebookgrupp som heter pyssel och skapande, typ alla i den gruppen gjorde såna här ett tag förra sommaren :P
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?