Månadens biologifakta: September

 Det här är första inlägget i en ny inläggsserie som jag tänkt ska komma månadsvis; Månadens biologifakta! Under den här kursen jag läser nu (Ekologi) så har vår föreläsare tagit upp massa exempel och intressanta fakta som rör de teorier vi läser om just då. Väldigt mycket intressant kom fram under föreläsningarna om sexuell selektion och parningssystem, och det är där jag tänker att vi ska börja den här serien. Närmare bestämt vid hyenahonornas penisar. Ja, honorna. 
 
Egentligen är det inte riktig penis, utan heter hemi-penis eller pseudo-penis, och är en väldigt, väldigt stor klitoris som är formad som en penis brukar se ut. Egentligen är det ganska dumt att det heter hemi-penis eller pseudo-penis när det inte är en penis, hej mansnorm, kunde man inte bara kallat den för vad det är och sagt att det väldigt mycket liknar en penis? Men i alla fall, det kallas så om ni vill googla vidare på det sen. Det ser hur som helst ut som en penis, men fungerar mer som en vagina. Den används till båda urinering, sex och födsel. 
 
 
Hos hyenor är det honorna som är de dominanta och den honan mes störst pseudopenis har högst social status. Med pseudpenisen kommer också en rad problem. Till exempel när hyenorna ska föröka sig, det är lite svårt för hyenahanen att föra in sin penis i honans pseudopenis, hanarnas penis är dessutom oftast mindre än honornas variant. För att underlätta det hela så kan honorna helt enkelt "rulla upp" sin pseudopenis likt en skjortärm som kavlas upp. Det är fortfarande svårt för dem, men uppenbarligen fungerar det eftersom det föds nya hyenor än! Ett annat problem är födsel, honorna föder alltså genom pseudopenisen, på bilden ovan kan man se hur systemet ser ut. Det är verkligen inte lätt för honorna, oftast spricker pseudopenisen och det är riskfyllt både för mor och ungar. Förstagångsfödare har en dödlighet på upp till 20 %, och första kullen har hela 60 % risk att inte överleva födseln. 
 
Om ni också sitter med förvirrade miner och tänker "WTF evolution!?" som jag gjorde på föreläsningen och undrar varför hyenahonorna har den här pseudopenisen överhuvudtaget, så är det enkla svaret är att man inte vet. Det spekuleras i om det kan vara för att förhindra våldtäkt (nästa månads tema kommer handla om gräsänders lösning på detta), för att förvirra eller härma hanarna och förhindra att hanarna dödar ungarna. Varför är oklart, men hur det uppkommer tros vara pga att fostren utsätts för höga testosteronhalter i livmodern - vilket leder till den förstorade klitorisen. Anledningen till testosteronet tros vara för att öka aggressivitet, som är en fördel för hyenor som till stor del är asätare och måste konkurrera rätt hårt om födan. 
 
 
Jag hade verkligen ingen aning om det här förut! Är det bara jag som tycker det här är intressant eller är det en bra idé med månades biologifakta? Säg vad ni tycker plzzzz :)
Jennifer

Jag tycker att detta är jättespännande! Hade ingen aning om detta med hyenor, tack för att du lärde mig något nytt!

Svar: Vad kul att du gillade det! Jag hade ingen aning heller några veckor sedan, det finns så himla mycket konstiga saker i naturen så jag kommer nog inte ha så svårt att fylla den här kategorin månadsvis :)
Mikaela Puranen

Emma

Det är en jättebra idé med månadens biologifakta!

Jag har just besökt din blogg för första gången för att titta på din torsdagsteckning, och nu är jag smått förälskad i dig då jag för det första älskar dina illustrationer, för det andra ÄLSKAR detta inlägg om hyenorna och deras honpenisar och för det tredje är förtjust över dina feministiska inlägg och dina fågelbilder (både foto och teckning)!

Jag kommer garanterat att besöka dig igen.

Ha det bra!

- Förresten kom jag på att jag har ett gammalt inlägg med biologifakta på min blogg också:
http://emmas.webblogg.se/2010/october/slemsvamp.html

Svar: TACK för din kommentar, blir jätteglad! :D Intressant inlägg om slemsvampar, bra att fräscha upp kunskaperna lite, vi läste lite grann om slemsvampar i någon kurs, men jag kom inte ihåg hälften av det som stod i ditt inlägg :)

Du är väldigt välkommen åter :) Trevlig helg!
Mikaela Puranen

Sara

Ja, bra! Är redan nyfiken på gräsänderna - men lovar att inte googla.

Svar: Haha vad kul att du gillar det :D Kan ge en hint om att det också kommer komma ett inlägg om en viss ekorrart som har ett speciellt beteende vid förökning!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?