Pelargonsticklingar och hur det funkar biologiskt

 
Ett jättebra tips är att leta efter Facebookgrupper i sin stad där man kan utbyta växter. Jag är med i "Växter Uppsala. Skänkes, önskas, bytes, säljes, köpes" och fick via den gruppen två pelargonsticklingar för ett par veckor sedan. Det är sorterna Contrast och Fairy Fantasy. De har fått stå i ett glas med vatten tills de utvecklar rötter.
 
 
Här kan man se en första rot som börjar utvecklas! Jag pluggar ju kandidatprogrammet i biologi i Uppsala och har läst lite växtfysiologi, vilket var så himla intressant. Växter är totipotenta, det vill säga att en enda cell från växten kan utvecklas till en helt ny växt. Man kan jämföra det med att om man skulle hugga av sitt finger så skulle det inte växa fram en ny människa från det fingret. Men ungefär så funkar det med växter!
 
Vi gjorde en lab på växtfysiologin där vi testade detta. Vi skar små små bitar av ett blad och la i en petriskål och så tillsatte vi olika växthormon för att se vad som hände. Olika växthormon stimulerar tillväxt av olika saker, ett hormon stimulerar rottillväxt till exempel och ett annat bladtillväxt. Det är det som händer när man har sticklingar, rothormonet som finns längst ner i plantan stimulerar tillväxten av rötter. Upptill i sticklingen finns hormonet som stimulerar skott- och bladtillväxt. Hormonerna finns såklart naturligt i växten och behöver inte tillsättas som vi gjorde på lab (vet inte ens om det skulle gå att köpa?).
 
 
 
När de fått rötter så planterar jag de i en kruka. Nu ska de få stå och växa till sig så är de förhoppningsvis stora till våren och blommar då! 
 
PS. Det här inlägget hamnade förutom i kategorin Växter och odling också i en ny kategori, Biologi. Jag tänkte att här kunde jag samla inlägg som t.ex. handlar om växtfysiologi, intressanta djurfakta, om vi gör något intressant i skolan, kanske lite fågelskådning och annat biologiskt relaterat. Verkar det intressant?
Sandra

Har helt missat det här inlägget, men mycket bra skrivit :) Fick en idé när du skrev att du gärna byter sticklingar och det är att man kanske ska ha ett sånt inlägg där alla kan byta sticklingar med varandra. Vad tror du om det upplägget?

Svar: Alltså JA vilken bra idé! Eller kanske en grupp av något slag (fb)? Jag har dock inga sticklingar just nu :( Eller jo, jag har nog någon jordgubbsreva! Det kan jag bidra med!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?