DIY makramé hängande kruka

 
Jag har jättelänge sparat bilder på makramé-amplar på Pinterest och tänkt att någon gång ska jag också göra en sådan, men tänkt att det nog är lite knepigt. Men så bloggade Sandra om att hon hade gjort en ampel och skrev att det var busenkelt så då fick jag lite nytt mod att pröva på tekniken. Och hon hade helt rätt, det var jättelätt! Min variant är lite annorlunda, jag hade ingen träring utan har bara använt mig av Zpagetti t-shirt yarn. Jag använde 8 stycken längder av garnet och gjorde i princip som på den här tutorialen där de inte heller använder en träring (fast med ring tycker jag egentligen var så mycket snyggare!) fast min är utan flätade band.
 
Växten är för övrigt ett nytillskott till min lilla växtfamilj! Det var en person som skänkte bort två stycken gullrankor i en bortskänkesgrupp på Facebook och jag hade turen att hinna skriva först och få dem, hurra! Tips att söka på liknande grupper för din hemort, tycker att det är superbra att ge bort saker istället för att slänga som många annars hade gjort! Jag är i alla fall toppenglad för mina gullrankor för jag tycker verkligen att det är snyggast med en hängande växt av det här slaget i de här ampelkrukorna! Tanken är att jag ska knyta en till för att ha den andra i, då tänkte jag nog försöka mig på en lite mer avancerad variant!
Stina - Tillvaron.se

Superfint! Funderar också på att göra något liknande, vill ha gröna växter i hela hemmet just nu!

Svar: Gör det! Det var verkligen jättejättelätt, har du någon typ av snöre så är det bara att köra! Jag skulle vilja fylla på med en monstera och en stor garderobsblomma sen är jag kanske nöjd ett tag... :P
Mikaela Puranen

Form&Känsla

Ja, det är så fint med hängande klätterväxter!

Svar: Kan inte annat än hålla med :)
Mikaela Puranen

Vajb

Den blev jättefin! :)

Svar: Tack, jag gillar den verkligen :D
Mikaela Puranen

Borgmästaren

Den blev ju jättefin! Visst är det kul när man vågar något som man dragit sig för länge. Blir liksom en lättnad att man vågade och klarade av det.

Svar: Tack! Och ja! Verkligen! Fattar inte varför jag drog mig för det, det var bland det lättaste jag skapat :P
Mikaela Puranen

Johanna Kreater

Men vilken fin!! Och lyxigt att vara först till kvarn på så fina växter :)

Svar: Jag hade tur som var inloggad just precis då, just växter brukar gå åt skitfort i såna grupper! :)
Mikaela Puranen

Sanna Preifelt ❤

Åh vad fint! Vi gjorde en del Makramé i lågstadiet :) Fast då flätade vi dem på något speciellt sätt och satte på nyckelringar så kunde de hänga på nyckelknippan :)

Svar: Varför gjorde man så mycket roliga saker i lågstadiet som man aldrig provat på sedan dess? Jag kommer ihåg att vi marmoriserade papper, sådär att man häller lite färger i vatten och så doppar man det man vill färga. Det har kommit tillbaka nu och man ser det lite överallt på internet, men varför jag har inte använt den tekniken sen dess? Hade nästan glömt att jag ens hade gjort det. Mera sådant i skolan högre upp i klasserna också tycker jag! Och mer variation i slöjd, bild och estetiska ämnen!
Mikaela Puranen

Emma

Det blev ju superbra! Jag har också velat göra makramé-amplar länge (behöver kanske en behövlig Monthly makers-spark-i-baken :)), men varit lite nojig över att hänga upp dem i krokar i taket. Tänker att jag kommer göra ett dåligt jobb och så trillar de ner på min bebis. Men så ser jag här att du hängt din i gardinstången, så himla smart! Snor den idén!

Svar: Det kanske kommer ett tema snart som det här passar in på! Annars tycker jag du får göra det ändå, det tog seriöst mindre än en halvtimme och nu när jag väl gjort en så tror jag det tar max en kvart om jag skulle göra en till. *sparkar i baken* Jag hade samma funderingar, mest för att vårt tak är typ omöjligt att borra i, vi försökte flytta en lampa en gång men det gick verkligen inte. Så gardinstången funkade prima! Man kanske inte ska ha helt enorma krukor dock, det kan nog bli tungt!
Mikaela Puranen

Sandra Lundin

Blev ju superfint :) Och visst var det lätt? Nästa gång ska jag göra en lite mer avancerad teknik nu när jag vet att det inte är så läskigt att sätta igång.

Svar: Jättelätt! Jag tänkte samma sak, och så ska gullranka nr 2 få bo i den!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?