Monthly Makers: Återbruk av en petflaska

 
 
Monthly Makers är ju tänkt att det ska inspirera en till att skapa, både litet och stort. Det ska vara kul och kravlöst. Ändå har jag drabbats av svår prestationsångest den här gången. Förra månaden gjorde alla så himla fantastiska saker på tema papper (se allas bidrag här!) och jag kände att jag måste skapa något makalöst som ingen sett förut på denna månadens tema. Men prestationsångest och att jämföra sig med andra är inget jag tycker hör hemma i konceptet Monthly Makers, det ska ju vara skaparglädje! Jag läste i någon av bloggarna som deltog förra gången en diskussion om att visa upp även det som man inte blir jättenöjd med och det är precis vad jag tänker göra nu, för att släppa prestationsångesten och visa att allt inte behöver vara perfekt och fantastiskt. 
 
Vi har ganska många fina vaser här hemma, men gemensamt för alla är att de är jättehöga. Mindre växter försvinner i dem och de blir inte särskilt fint alls. Så jag bestämde mig för att försöka skapa en lite kortare vas som passar för kortare växter av en helt vanlig 1,5 L petflaska.
 
 
Jag började med att ta bort etiketten och klippa av flaskans topp.
 
 
 
Sedan klippte jag små remsor av hela den övre delen av flaskan. Det blir snyggare och enklare om de är lika tjocka, jag slarvade lite med det här och det syns på slutresultatet... 
 
 
 
De här remsorna viks sedan utåt, så att de pekar rätt ut.
 
 
 
Vik sedan remsorna inåt så att de går över den första remsan bredvid och under den andra. Gör så hela varvet runt. 
 
 
 
 
Då har man en färdig liten vas! Det gick väldigt snabbt och var ganska enkelt (trots att jag slarvade en del...), tror det tog mindre än en halvtimme totalt.
 
 
Som sagt är jag inte jättenöjd med resultatet, tycker den är slarvigt gjord och ärligt talat ganska ful. MEN jag testade på något nytt, både med material och teknik. Den här vikningstekniken kan säkert vara jättefin att applicera på något annat, kanske i papper? Eller en snyggare plastflaska till att börja med? Så jag är ändå nöjd med att jag ändå har skapat någonting överhuvudtaget och provat på något nytt! Själva skapandet var ändå ganska kul.
 
Sandra Lundin

Haha men åh, du är så smart!
Men för att utveckla dina tankar på hur du kan förbättra resultatet kan man ju spraya den i någon färg eller doppa botten i en färg kanske?

Svar: Jag funderade på det! Men alla sprayfärgerna är hemma hos mina föräldrar för tillfället, så det fick bli som det blev :P Om jag orkar göra någon ny variant så vore det nog jättefint med färgad botten!
Mikaela Puranen

Jess

Heja dig ändå som testade något nytt! Gillar Sandras idé om att doppa botten, tänker att det nog kan bli snyggt när det vikta lämnas genomskinligt medan botten är i färg :)

Svar: Jag tror nog det får bli som jag bestämmer mig för att behålla den ens. Hittade lite silverspray som det kanske finns lite kvar i botten i, ska se om det blir bättre :)
Mikaela Puranen

Beatrice

Åh, älskar den här grejen, gissar att du också sett den på Pinterest? ;) Oavsett är den skitsnygg, även om det är "slarvigt" gjort. :)
Övervägde att göra den, i början, men sen insåg jag att det inte är vad jag ska göra, typ? Så jag höll mig inom mina egna ramar, och tänkte visa i morgon... Trots lite halvcrappy bilder och dåligt ljus, osv. För som du skriver, huvudsaken är att man skapar, tycker det är roligt och bara hänger på, inte att det blir perfekt!

Svar: Ja, hittade den längst ner i min DIY-board :P Märkte dock nu att jag omedvetet fotograferat typ exakt samma vinklar och så som de bilderna, hehe.... Skitsammma, den här blir nog tyvärr inte så långlivad hemma hos mig :P Men som sagt, jag testade något nytt! Ser fram emot att se vad du hittat på :)
Mina bilder är för övrigt helcrappy men jag orkade inte göra något åt det, har alldeles för mycket att göra :(
Mikaela Puranen

Alicia

Haha åh, det verkar som att vi alla kämpar med månadstemat! Jag har nu äntligen fått ihop något men det är inte helt utan missnöje.
Personligen har jag så svårt att bli inspirerad av materialet plast. Skapar ALDRIG i plast om en inte räknar akrylfärgen. Jag har också sett bilder på den här konstruktionen på Pinterest men skulle aldrig komma mig för att prova. Det går liksom inte. Jag tycker att det är fint och fiffigt, men nej. Haha, märkligt. Så därför tycker jag det är kul när andra experimenterar i materialet! Och roligt att du testade just den här konstruktionen. Som du säger är det intressant att fundera över hur en kan återanvända själva tekniken även om du inte blev nöjd med vasen :)

Svar: Ja, varenda en av oss verkar ha tyckt att det var svårt den här gången? Jag brukar inte heller skapa i plast, men jag tänkte lite att jag kunde passa på att utmana mig själv med något nytt eftersom jag kände mig så oinspirerad och stressad. Kanske borde kört på något säkert kort istället för att få ett bättre resultat, men ÄH! Som sagt, vikningstekniken kan nog vara kul att använda i något annat någon gång! :)
Mikaela Puranen

Sanna Preifelt ❤

Men wooow, alltså detta är sjukt kreativt tycker jag :) Bra jobbat verkligen :)

Svar: Tack tack, jag är som sagt inte så nöjd med den men men. Kul att testa något nytt! :)
Mikaela Puranen

Stina - Tillvaron.se

Men åh, vilken fiffig idé! Jag håller med föregående talare om att piffa till den med en färg eller så, men själva formen är ju riktigt snygg :) Jag gjorde faktiskt också en vas till detta månadstema, känns som att det passar bra till min vårlängtan!

Svar: Jag har nog blivit övertalad till att färga den på något vis :) Alltså din vas, HUR fin!? Den var helt fantastisk!
Mikaela Puranen

Jessica

Alltså åh, jag blir alltid lycklig när någon skapar något av pet-flaskor. I min familj är det liksom ett litet ord som vi använder för att retas, för vi har haft många i familjen som använt just pet-flaskor till att lösa diverse problem på ett enkelt och billigt sätt. Tex gjuta betong i eller dylikt, så varje gång någon typ använder något gammalt skräp för att fixa en möbel kallar vi hen för pet-flaska. Lite knasigt, men ändå, blir lycklig av detta!

Svar: Haha, åh men vad fin historia! :D Jag har också gjutit i petflaskor, och såg på facebook en smart lösning om att plantera i toppen av flaskan om man har en långsmal kruka och saknar en innerkruka! :D
Mikaela Puranen

Kreater Malin

Men vad kul. Såg denna först på instagram (tror jag) och tänkte: där är ju bara en glasvas. Såg inte alls att det var petflaska :)

Svar: Haha vad roligt! Nä, det är en hederlig gammal pepsiflaska, men kul att den såg ut att vara i glas på insta! :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?