Nytt objektiv och fågelpromenad

 
Idag hade jag ett möte min handledare för uppsatsen. Jag känner att jag har kört fast lite och har konstant ångest över att jag borde sitta och skriva, men är en expert på att prokrastinera (vilket jag även ägnat mig åt idag, tog typ halva dagen att redigera bilder, eh...). Solen sken, det var en behaglig temperatur och jag hade packat ner kameran och mitt nya objektiv. Jag skrev ju ett inlägg för ett tag sedan där jag funderade över vad jag skulle skaffa för objektiv, nu har jag bestämt mig för att börja med att köpa två i lite mer budgetklass, en zoomlins och det andra blir förmodligen en 50 mm. Det första som jag råkade hitta billigt på Blocket är ett Canon EF-S 55-250 zoomobjektiv. Jag läste på massor och det verkar vara bland de bästa zoomobjektiven i budgetklassen. Nytt kostar det bara runt 1500 kr. Jag kände lite att jag ville börja med ett billigare för att ens se ifall jag vill hålla på med den typen av foto överhuvudtaget, och så är det liksom totalt orealistiskt för mig med studentekonomi att köpa ett objektiv för 3000-5000 kr som nästa prisklass låg på ungefär. Så idag har jag testat det för första gången och gett mig ut på en fågeljakt!
 
Jag önskar bara att jag var bättre på att känna igen fåglarna på deras ljud. Förra våren när jag gick en kvällskurs i faunistik skulle vi lära oss runt 120 fågelsånger har jag för mig, jag kunde verkligen inte alla då ens, men jag har glömt så mycket! Måste repetera snarast. De enda jag är helt hundra på som jag hörde idag är talgoxe, grönfink och blåmes. Men det är så störigt när jag hör något som jag känner igen och vet att jag borde kunna men inte kan komma på vad det är. Men jag såg en del fåglar och några lyckades jag fånga på bild också! 
 
 
Till exempel den här skatan som satt i en tall och spanade.
 
 
En kråka som förföljde mig ett par hundra meter. Först satt den i ett träd och kraxade hej vilt, sen flög den här på marken framför mig och fortsatte att kraxa högljutt tills hen hittade något ätbart i en vattenpöl och blev tyst en stund. Ungefär femtio meter senare sitter hen framför mig i ett träd och kraxar igen. 
 
 
Jag såg och hörde ganska många blåmesar, den här lilla satt i ett buskage i mitt bostadsområde.
 
 
Den här gulliga hängde i en fågelholk i skogen tills att den kastade sig ut och flög iväg!
 
 
Och så en av mina favoritfåglar nötväckan! Tycker att de ser så finurliga ut med sin banditmask! Och det var den här omgångens fågelbilder! Tror att jag och mitt fågelobjektiv kommer bli mycket goda vänner! Jag vill ut och fågelskåda snart igen på någon mer spännande plats!
Beatrice

Alltså!! Är så så dålig på att fota fåglar, precis som min pappa, så det är typ ett internskämt om fågelbilder vi tagit, hehe... Men ibland har man tur, dock inte såna här bilder! Måste verkligen säga att du utvecklas fort med din kamera, skitkul! :D

Svar: Åh, tack vad glad jag blir! :D Jag kände att det blev bättre ju längre jag promenerade, jag tycker att det är så svårt att hitta fåglar ibland! Man hör dom och kollar upp bland träden och letar men så ser jag de oftast inte förrän de rör på sig. Och då flög de oftast iväg för att jag kommit för nära. Så jag fick träna upp mina ögon lite på att försöka se dem tidigare, det tror jag gjorde en skillnad! Och att stå still och vänta lite så ser man oftast någon! Jag tänker att jag måste hänga på min klasskompis som verkligen är en fågelnörd nästa gång det är dags för fågelskådning!
Mikaela Puranen

Lina

Nötväckan är också en av mina favoritfåglar. De är så fina! :-)

Svar: Eller hur!
Mikaela Puranen

MartinaOlsson

hej! allt bra? :)

Jess

Kul att du hittade ett objektiv du är nöjd med! Gillar bilden på blåmesen som kikar ut ur holken :) Annars är nog domherren en av mina favoriter, tycker de är så fina, särskilt i vinterlandskap, när de lyser upp med sitt röda bröst.

Svar: Ja, jag känner lite att oj om det här som var så billigt ändå var såhär pass bra, HUR bra måste inte de dyrare vara? Får undersöka när jag börjar jobba istället för att plugga ;) Jag gillar också domherren! Fast jag har inte sett en endaste den här vintern :(
Mikaela Puranen

Sanna Preifelt ❤

Åh vad roligt med nytt objektiv :) Jag har ett 70-300, det är ju lite åt det hållet. Dock använder jag det sällan om jag inte vet att jag ska någonstans där jag inte kan fota på nära håll :) Typ ishallen när lillebror vill bli fotad på isen. Men alltid kul när en hittar något en är nöjd med :) <3

Svar: Ja, SÅ kul! :D Ja, det passar ju inte till allt direkt, försöka fota en grej här hemma med zoomobjektivet, det blev katastrof. Till det här måste man stå minst en 1,2 meter ifrån objektet för att ens få fokus liksom. Men därför tror jag det blir toppen att komplettera med ett 50 mm också!
Mikaela Puranen

Sandra

Åh, nu blev jag också sugen på att fota fåglar! OCH köpa nya objektiv. Är också supersugen på ett 50 mm.
Jättefina bilder.

Svar: Tack! Ja, det känns som man bara vill ha fler och fler när man väl börjar köpa! Haha.
Mikaela Puranen

Maria Ekblad

Åh fint! Det är så kul med nya objektiv :D Jag har ett fast 50 mm 1,8 II till Canon som jag inte använder om du vill köpa det, men det kanske är knöligt att skicka från Göteborg.

Svar: Det är faktiskt precis det objektivet jag kollat på! Det är lite mer i min prisklass just nu, och verkar ändå helt okej bra för det priset! Om det är i bra skick osv så är jag intresserad! När jag köpte zoomobjektivet kostade frakten runt 100 kr, skickades med spårning eller något sånt. Tror inte det är jättekrångligt, han hade klätt in kartongen i flera lager tidningspapper och hushållspapper för att dämpa mot stötskador antar jag. Du kan väl maila om vad du tänkt för pris och så på [email protected] :)
Mikaela Puranen

Vajb

Vilka fina bilder!

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Silje

Nydelige bilder av så utrolig fine fugler! :) Likte også veldig godt det øverste bildet av greinen :) Har så lyst på et nytt objektiv selv, men får vel spare litt til ;)

Svar: Tack! :) Jag tycker det både är kul och jättetråkigt att spara till saker, jag vill ju ha de NU men å ena sidan är det väldigt tillfredsställande när man äntligen kan köpa det där man önskat sig så länge :)
Mikaela Puranen

Sandra Lundin

Tycker att du fick till helt fantastiska bilder! Jag är så dålig på att fotografera fåglar och har lite poroblem eftersom mitt objektiv är fast. Vill också ha ett nytt men min plånbok tillåter tyvärr inte det just nu :/ Hur som helst, de tre sista bilderna är verkligen magiska!

Svar: Tack! Jag gillar också de sista bäst! Du fyller väl också år snart, du kanske kan önska dig bidrag till ett nytt objektiv? :)
Mikaela Puranen

Simon G

Inte helt lätt att fota de små rackarna men du lyckades få till det bra tycker jag, det blev fina bilder! :)

Svar: Tack! Har ett tiotal bilder där jag försökte fånga en pilfink, men den vägrade sitta still en sekund ens :P Hoppas på att ta ännu bättre bilder snart, är fortfarande nybörjare och köpte min första systemkamera för två månader sen :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?