Båtutflykt till Skokloster

 
Det känns lite som den här sommaren bara försvinner i regn och jobb. Nu har jag lite semester men då bara regnar det varenda dag, kul. Vi hade egentligen lite planer på att ta en sista minuten-resa men det var ju inte ett dugg billigare än att boka långt innan. Två-stjärniga hotell flera kilometer från stranden för nästan 6000 kronor är inte vad jag kallar ett fynd. I alla fall, det har ändå blivit en del utflykter och roliga saker så jag ska inte vara allt för bitter! Den här utflykten gjorde vi i slutet av juni med E's familj, men jag har helt glömt bort att visa bilderna!
 
Från Uppsalas "hamn" (om man nu kan kalla det för en hamn) i Fyrisån kan man ta en båt som går ut till Skokloster slott i Sigtuna. Den åker längs med ån och så ut i Mälaren och turen tar ca 1-2 timmar har jag för mig. Man kan äta lunchbuffé ombord om man vill också! Den var helt okej, inte fantastisk men det smakade bra. Dock var det lite få rätter tyckte jag som inte äter varken fisk eller skaldjur och så var det en stor tallrik med lax som kändes som det var huvudrätten. Lite torftig sallad med enbart salladsblad. Men helt okej överlag.
 
 
Man passerar en av de bättre fågelskådarplatserna längs med ån med båten, Övre föret, men redan vid hamnen fanns måsar och tärnor som fiskade. Jag tror att det är en fisktärna och inte silvertärna, minns inte riktigt hur man skiljer dem åt.
 
 
Övre föret var ovanligt tomt denna gång, men en brun kärrhök, mera tärnor och en grå häger fick vi se i alla fall!
 
 
Så var vi framme vid slottet! Det var lite kort tid man hade på sig innan båten gick igen, tror det var 1,5 timme eller så. Det var lite trist, för det hade varit kul att ha tid att kolla inne i slottet ordentligt också. 
 
 
Vi gick in en snabbis i museishoppen och entrén till de guidade visningarna. Jag tyckte det här rummet var fint, men det finns tydligen betydligt vackrare rum inne i slottet fick jag höra. Det får bli en tur inne i slottet nästa gång helt enkelt!
 
 
Vi hade nämligen planer på att spela kubb och fika ute i solen istället, vilket nog ändå var trevligare när det faktiskt för en gångs skull var fint väder. Jag brände till och med axlarna lite grann, men den färgen är borta sen länge nu. 
 
 
Och så var det dags att ta båten tillbaka till Uppsala igen. Precis efter avgången såg vi både fiskgjuse och sparvhök vilket var lite kul! 
 
 
Fin kille på en båt.
 
 
Det är väldigt fina miljöer man åker igenom med både fält, större sjöar med små öar, skog, massa fina sommarstugor och lite stadsmiljö. Och så finns det goda chanser att se lite fåglar! Väldigt mysig utflykt och särskilt om man som jag verkligen gillar att åka båt. Det måste vara det bästa färdmedlet alltså. Spelar ingen större roll för mig om det är en liten eka eller en stor färja, bara att vara ute på vatten är det bästa jag vet. Om ni är sugna på att göra samma utflykt så hette båten Kung Carl Gustaf Uppsala och det går bra både att ringa och boka eller att bara dyka upp vid båten innan avgång om den inte är fullbokad. 
Sandra

Men åh, vilken härlig utflykt! Och så fin bild på E på båten.
Förresten, förra veckan såg jag en steglits. Kan ha varit min bästa fågelskådning någonsin pga den var så himla, himla fin!

Svar: Vad roligt! Tycker också att steglitsen är så fin, fick lust att göra en i akvarell nu efter din kommentar, den har så fina färger!
Mikaela Puranen

ISA

Nu borde man väl kommentera vad fina bilder, miljö osv. Men det kommer väl alla andra skriva. Jag säger istället: WHO IS THE MAN!?? :D :D mums!

Svar: Haha det är min snygga sambo ;)
Mikaela Puranen

My - Project amateurism

Fasen va kul med fågelskådning! Jaaaa, det regnar så fort en är ledig!! Alltså, vädergudar skärp er!! :) /My

Svar: Eller hur! Idag är det "bara" växlande molnighet så nu ska jag gå ut och leta efter blåbär! :)
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Design

Wow, vad otroligt vackert :) Jag älskar att åka till sådana platser, framför allt kyrkor och vackra byggnader är i princip det bästa jag vet att upptäcka!

Alicia

ÅH vad härligt detta ser ut! Jag letar som du efter äventyr att fylla de där få soliga dagarna med, och det här låter som en toppentur för mig och den andre fågelgalningen! Tack för tipset :)
Och så härligt ni verkade ha det! Fin bild på tärnan i luften och wow för fiskgjuse alltså - häftiga häftiga djur!

Svar: Vad kul, hoppas ni kommer iväg :) Det var jättehärligt, särskilt att hänga på båtdäcket i strålande sol... Åh, saknar solen.
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?