Utflykt till Linnés hammarby

 
I helgen när det fortfarande var fint väder så åkte jag och E med mina föräldrar på en liten utflykt! Målet var att besöka Linnés Hammarby som ligger strax utanför Uppsala. Det är bostaden som Linné bodde i under en stor del av sitt liv när han var verksam vid Uppsala Universitet.
 
 
Älskar sådana här beväxta tak!
 
 
Det var superfina omgivningar med en fantastisk liten äppelträdgård med gamla svenska äppelsorter man kunde fika i. Jag åt en megagod jordgubbscheesecake med lemoncurd, fantastiskt god verkligen!
 
 
Vidsträcka ängar, fält och skogsstigar.
 
 
Vi passade på att gå på den guidade visningen av huset, men man fick inte fota där inne. Det var kul att se, om man ändå är där kan man lika gärna gå och kolla inne i huset också tycker jag, även om det kostade en slant. Guiden var jättebra och berättade på ett personligt sätt om Linnés liv och om huset som var lite speciellt. Här fanns t.ex. en av de äldsta handtryckta flerfärgstapeterna i Sverige och Linné hade tapetserat sitt rum med växtillustrationer. Det var väldigt intressant faktiskt, och rekommenderas om man ens är lite historie- eller naturvetenskapsintresserad! Så coolt att jag har nyckel till rummet med en del av Linnés samlingar på jobbet!
 
 
Och trädgården sedan. Tänk om man faktiskt hade en trädgård, vad roligt det hade varit att planera den. Men jag får nöja mig med balkongen än så länge, det går rätt bra det med. Lite djur såg vi också, bland annat den här blåvingen och en sädesärla som lyckats fånga en harkrank eller liknande att ge sina bebisar.
 
 
Krolliljor fanns det massvis av i det lilla skogspartiet närmast husen. 
 
 
 
Och det var den utflykten! Resten av lördagen var också väldigt trevlig, jag åkte in till Hornstull och hade vinpicknick med en kompis i Tanto. Av en slump så hamnade vi sedan på Debaser Strand som visade sig ha 90-talsklubb!!! Roligaste musiken att dansa till! Men då hade jag inte kameran med så det får ni bara försöka föreställa er ;)
Alicia

Mennn vilket fint ställe! Så himla idylliskt och samtidigt fullsmockat med historia och kunskap. Häftigt! Och Sveriges natur såhär års alltså, jösses. Längtar så himla mycket efter en trädgård (eller egentligen ut på landet) jag också.

Svar: Alltså du är så bra på att sätta ord på saker! Precis så, idylliskt och fullsmockat med historia och kunskap! Jättetrevlig utflykt och såå god fika!
Mikaela Puranen

ISA

haha där var du i ditt esse kan jag tro med växter och fåglar! ;) nej men serri, så himla fint! hade gärna åkt dit, framförallt för fikat och kika på hus med mossa på taket <3

Svar: Haha javisst ;) Det var så mysigt och skitgod fika, rekommenderas om du kommer tillbaka till U-town ;)
Mikaela Puranen

Sandra

Åh, vilken mysig och verkligen somrig utflykt! Hoppas det fina vädret återvänder så att man kan hinna med mer sånt här :)

Svar: Jaaa var är det fina vädret! Nu ska det förvisso "bara" regna en dag den här veckan men det blir inte varmare än 20 grader och moln :(
Mikaela Puranen

Maria Ekblad

Åh vad mysigt det ser ut :D

Svar: Det var jättetrevligt! :)
Mikaela Puranen

Vajb

Vilka fantastiskt vackra bilder! :)

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?