DIY klocka med eget motiv

 
När jag såg klockan som Sofia gjorde för månadens Monthly Makers blev jag sugen på att göra en ny klocka. Jag gjorde den här månklockan förra året som jag fortfarande tycker väldigt mycket om och inte var sugen på att byta ut. Men så fyllde min sambos syster år nu i helgen och jag som älskar att ge bort hemmagjorda presenter tänkte att hon skulle få en ny väggklocka! Det går snabbt, är enkelt och billigt. Och framförallt så går det att variera i oändlighet! 
 
Egentligen är det kanske snyggast, och helt klart mest hållbart, att använda typ en plywoodskiva eller liknande för själva bakstycket, men jag har använt en bit kartong som jag klippte till. Det syns ju ändå inte om man inte vänder på klockan tänker jag. Det enda man behöver köpa till då är själva urverket. Det finns flera olika sorters urverk och visare på Clas Ohlsson och det kostar mellan 50-100 kr beroende på vad man väljer. När man kommer hem sedan är det bara att skriva ut valfri bild och limma fast på kartongen. Den här bilden är tagen strax utanför min sambos familjs torp som jag tror hans syster kommer tycka om. Sista steget är att montera ihop urverket, vilket är jättelätt det med, och så har man en färdig väggklocka!
Sandra Lundin

Tycker att det här blev så fint! Älskar ödsligheten i bilden vilket adderar en extra känsla till tiden som ju är själva meningen med en klocka.

Svar: Tack! Åh vad bra tolkning/analys av den, precis så känner jag med men du satte ord på det! Och systern tyckte jättemycket om den :)
Mikaela Puranen

Louie

Älskade månklockan och älskar den här, så himla fin!

Svar: Tack :)
Mikaela Puranen

ISA

men hörredu kreativa nisse! det där blev ju asfint! gillar allt som är personligt, haha!

Svar: Tack fina du!
Mikaela Puranen

Lina Andersson Sivula

Det här kommer låta jättedumt men jag hade ingen aning om att man så enkelt kunde göra egna klockor. Kanske ingen dum idé... :)

Svar: Ingen dum idé alls tycker jag! :) Och det bästa är ju att det går att variera i aaaaaaall oändlighet med form, bild, färg etc. Enklast är ju typ kartong men jag är lite sugen på att testa att göra en med plywood och figursåga till en form jag vill ha!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?