DIY: Uppdatering av minibyrå

 
En sån här liten minibyrå fanns i nästan alla personers hem som jag kände när jag var liten. Jag tror att den kommer från Ikea från början? Vi hade flera stycken som mamma gjorde om till oss. När jag var som mest hästintresserad så handmålade hon hästar på varje låda. Ska se om jag inte kan hitta den någonstans i garaget och visa, för den var faktiskt himla fin. I alla fall, den här obehandlade varianten har stått i mitt gamla flickrum ungefär sedan 90-talet och jag har på tänkt ganska länge nu att jag ska ta hem den till mig och uppdatera den lite. Så såg jag att Jessica hade gjort precis det nu nyligen och så fick jag en liten spark i baken! Jag hade redan tidigare tänkt att jag skulle göra små läderhandtag och när jag såg hennes variant med vita lådor och själva byrån i obehandlat trä så blev det glasklart att jag skulle ha den färgkombinationen jag med. Jag har velat ha ett köksbord eller små nattduksbord i just den färgkombinationen men inte gjort slag i saken ännu, så den här får stilla min längtan efter vitt+trä tills vidare.
 
 
Här är materialet jag använde minus sandpapper, linjal och penna. Jag hade sånt himla flyt och sprang på två ganska stora fejkläderstuvar på loppis i lördags för en femma styck, timing eller vad? Sprayfärgen är från Biltema och kostar väl runt 60 kr och nubbarna köpte jag på Byggmax för ca 30 kr. Eftersom den här byrån varit med under min och min systers uppväxt var den inte jättefin överallt, utan hade lite kritstreck och märken här och var. Så det första jag gjorde var att sandpappra bort allt sådant.
 
 
Därefter spraymålade ja baksidan av lådorna vita. Jag ville inte ha det där lilla hålet framtill, så det är det ju smidigt att bara vända på lådorna! Jag klippte till lädret i sex likadana bitar som var ca 2 cm breda och 6 cm långa. De skulle sedan vikas på mitten så handtagen blir egentligen bara ca 3 cm, vilket jag tyckte var lagom. Men det kan man ju variera efter tycke och smak.
 
 
Jag mätte ut och markerade mitten på lådan så att alla handtag skulle hamna på samma plats och sen var det bara att spika i nubben. Vilket var lättare sagt än gjort, de ville bara vika sig och bli sneda hela tiden. Jag fick verkligen kämpa med varenda en. Nog för att jag inte är jättevan med att spika grejer, men så dålig kan jag inte vara, tror helt enkelt det var svårspikade nubbar i ett material som inte riktigt ville bli spikat i... Eller nåt. 
 
 
Och här är det färdiga resultatet! Måste säga att jag blev väldigt nöjd, det var precis såhär jag hade tänkt mig att den skulle se ut! Nu kan jag få lite mera ordning på mitt skaparmaterial, just nu har jag precis allt nedslängt i en stor amerikakoffert. Den är jättefin och så, men det tar sådan tid att hitta det man söker i den. Så den här minibyrån kommer nog att underlätta mitt liv en del!
Sanna Preifelt ❤

Det blev supersnyggt. Ska nog ta och göra något sådant till min Klädkammare så kan jag ha lite småprytlar däri :)

Svar: Ja men där vore det ju fint också! Typ ha hårsnoddar och sånt man inte vill ha framme men behöver!
Mikaela Puranen

Louie

Ja vi har också såna hemma, vad fina de blev :)

Svar: Tack :) Jag säger ju det, haha, ALLA har minst en sån hemma!
Mikaela Puranen

Jess

Men ja vad snygg din blev! Gillar sådana handtag som är som små flärpar eller vad man ska säga, fint!

Svar: Tack! Jag blev väldigt nöjd, tack för inspirationen! :)
Mikaela Puranen

Vajb

Snyggt det blev! :)

Svar: Tack :D
Mikaela Puranen

Sandra Lundin

Blev ju verkligen supersnyggt! har ingen sån liten minibyrå men borde verkligen skaffa en, kanske dyker upp på någon loppisrunda framöver :)

Svar: Tack! :) Det är nog inte omöjligt alls, tror att de gjordes i ganska enorma upplagor, så det ligger säkert någon och skräpar hemma hos någon som bestämmer sig för att sälja den :)
Mikaela Puranen

humle

så fint & credd för ditt tålamod!

Svar: Tack! Ja, de där nubbarna höll på att ta slut på tålamodet :P Men det blev ju bra till slut!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?