Fotograferingsmisstag

 
 
Det här måste vara det mest störiga någonsin. Vi brukar ibland ha rådjur precis utanför balkongen, men i år har de inte synts till lika ofta som vanligt. När de väl har visat sig har jag inte haft min kamera här eller så har den varit urladdad eller liknande, och jag har så länge velat fota lite fina rådjursbilder! Och så idag så kom de tre stycken hit, en bock och två hindar och jag sprang och hämtade kameran och började knäppa bilder. Men i min iver så kollade jag inte inställningarna, alls. Trodde att de var på det jag brukar köra på, men icke. Sist jag fotade var inne i ett mörkt akvarium så då försökte jag få upp ljuset lite i de bilderna, och de inställningarna var fortfarande kvar. Så nu är varenda bild väldigt överexponerad. KUL. Och nej jag fotade inte raw-format. Går det här ens att rädda? Håller på och googlar nu, men är så jäkla irriterad på mig själv. När man väl väntat så länge och tillfället dyker upp och så kollar man inte inställningarna... När jag väl kollade på kameran så hade de såklart vandrat vidare... Jag hann kanske ta runt 20 bilder innan de gick in i skogen igen och alla ser ut såhär. Så dagens tips är att alltid kolla vad man har ställt in på kameran även om man fotar djur eller något annat som snabbt rör sig därifrån. 
 
 
PS: Har snart redigerat klart bilder från en utflykt vi gjorde med klassen på väg ner till västkusten som jag vill visa! Allting går bara extra långsamt just nu, så ni får ha lite tålamod :)
Annica

Men åh visst är det tråkigt när det blir så!! Jag är inte superbra på redigering, Men jag har fått för mig att det inte är så mycket att göra när bilden är överexponerad, de vita partierna kan ju inte bli mörkare, eller? underexponerad brukar vara lättare att fixa till om de inte är supermörka...

Så härligt att du är tillbaka efter pausen förresten! jag har saknat att läsa din blogg :)

Svar: Nja, jag gjorde ett försök men det blev inte så himla bra alltså. Bättre såklart, men inte så pass bra som de hade kunnat bli om jag bara hade haft rätt inställningar :( Tack, jag tycker också det är kul även om det fortfarande är lite glest med uppdateringar :P
Mikaela Puranen

Beatrice

Åh, nej! Det där är svårt nog i raw-format, vill inte ens tänka på jpg.... :( Om inte annat kanske det kommer rådjur snart igen? Det kan ju trots allt hända!

Kul att du hänger här igen, ser fram emot res-bilder!

Svar: Jaa hoppas de kommer tillbaka, blir bara så himla sur när jag väntat på tillfället så länge :P Resbilder kommer! Ska redigera lite till idag, men har praktiskt tenta på att identifiera djur imorgon så får se hur mycket jag hinner mellan plugget :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?