Nya podcasttips!

 
Förra sommaren lyssnade jag otroligt mycket på podcast och skrev då ett inlägg om mina poddfavoriter, kolla in det inlägget för fler tips för jag lyssnar fortfarande på samtliga jag skrev om där. Det finns också en hel del tips i kommentarerna i det inlägget! Nu har jag hittat ytterligare några favoriter så det var hög tid för nya poddtips!
 
Smaklöken
Min absoluta favorit just nu när jag går och tänker på odling typ hela tiden. Den här podden tar upp hur man odlar olika saker och det är på en väldigt bra nivå som passar både nybörjare och lite mer erfarna odlare. Dessutom pratar de också om mat och vad man kan tillaga för goda saker av allt man odlar. De har specifika avsnitt för olika typer av grödor, t.ex. ett tomatavsnitt och ett om gurka. Jag har bland annat lärt mig att  gurkplantor ska beskäras och att sallad inte ska gödslas mycket alls för då riskerar den att bli besk. Lyssna!
 
Bloggbusiness
De flesta i bloggvärlden har säkert koll på podden från Better Bloggers där grundaren Linda intervjuar olika bloggare och influencers om hur de tog sig dit de är idag. Det är kul att det är en sådan variation på gäster, från favoriter som Sandra till personer jag inte hört talas om tidigare.
 
Görbart
Det finns än så länge bara ett avsnitt av den här podden som handlar om skapande. I första avsnittet är konstnären Cilla Ramnek med och de pratar bland annat om den kreativa processen, drivkraften till att skapa och diskussionen huruvida man ska kalla sitt skapande för pyssel, slöjd, konst eller annat. Ser fram emot att höra fler avsnitt!
 
Musikdokumentär
Dokumentärer från Sveriges Radio. Jag har hittills bara lyssnat på en, men jag tyckte den var så fin. Om ni någonsin har haft en Kent-period i ert liv (hej till mitt 15-åriga jag!) eller är stora fans så tycker jag ni ska lyssna på Kent Special - 500 mil i snön där journalisten åker landet runt och intervjuar yngre Kentfans och ger dem hans gamla vinylskivor från när han var ett stort Kentfan på 90-talet. Det finns också dokumentärer om David Bowie, Prince, Ted Gärdestad och Whitney Houston bland annat.
 
Den fantastiska resan
Även om jag mest lyssnar på "seriösa" poddar som är mer i dokumentär eller intervjuform så gillar jag också en del där det bara är snack mellan två kompisar, och den fantastiska resan är en sådan podd. Däremot tycker jag det är mycket svårare att komma in i den typen av podd, jag behöver rätt många avsnitt för att lära känna personerna som gör podden och deras jargong. Detta gör att jag lätt tröttnar och slutar lyssna innan jag nått till den gränsen, men när jag väl fastnar så har jag svårt att sluta lyssna. Jag började lyssna för att det var Zara Larssons podd och även om jag ofta känner mig rätt gammal (men så är jag ju typ 10 år äldre!) när jag lyssnar så gillar jag Zara och Noel!
 
Vilka är era favoritpoddar? Tipsa i kommentarerna!
Lydia

bra tips!

Ruth | HungryHeart.se

Vad roligt med poddtips och härlig blandning på dem också! Jag lyssnade supermycket på poddar tidigare men har kommit in i en period där jag måste ha tystnad omkring mig. Jag sparar dock dina tips till framtiden!

Sandra

Ska lyssna på smaklöken idag då :) Roligt med odlingspepp så tack för tipset!

Vicky

call your girlfriend! roligt och feministiskt pepp.

Svar: Laddade ner några avsnitt nu på en gång så ska lyssna på tåget imorgon :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?