Odlingsåret 2016

 
Hurra, äntligen är det dags att så årets fröer! Eller ja, jag har egentligen redan tjuvstartat för att jag inte kunde hålla mig. Jag satte chili och paprika redan för tre veckor sedan eftersom det är plantor som man kan sätta väldigt tidigt. Då satte jag också 3 testtomater för att jämföra om det blir någon större skillnad på när man sår. Så det är ca 2,5 veckors mellanrum mellan de tidiga och "normala" fröerna, vi får se om det blir någon större skillnad!
 
De tidiga odlingarna har jag dock inte sett skymten av förutom en liten tomat som valt att titta upp. Jag har glömt lite hur länge det är normalt för fröer att gro, men det börjar kännas som tre veckor är lite lång tid? Särskilt eftersom bara en av tre tomater av samma sort har grott. Hoppas jag inte har ett gäng döda fröer för det vore så himla tråkigt.
 
 
Hur som helst så sådde jag resten av tomaterna nu i veckan, samt lite mera paprika och chili ifall att det inte blir något av den första omgången. Till att börja med nu så sätter jag flera fröer i samma kruka för att separera dem sedan när de har fått två bladpar. Ett tips som jag själv inte har följt men borde göra är att skapa små DIY drivhus tex av petflaskor som sätts ovanpå krukan, eller om man faktiskt har ett litet växthus. Detta för att jorden ska behålla fukten bättre, det är så himla lätt att de små fröerna sköljs med mot botten när man vattnar och då får de svårare att gro. Har man inte möjlighet till detta kan det vara en bra idé att sprayvattna istället för att hälla med vattenkanna!
 
 
Årets plantor är i alla fall följande (än så länge, om jag känner mig själv rätt kommer jag säkert att så mer eller byta lite plantor med mamma och kompisar):
 
Tomater
Jag tänker satsa mer på små busktomater i år eftersom det var så omständigt att ha 7 stycken 2-metersplantor som jag knappt nådde att tjuva och inte kunde binda upp ordentligt. Jag har sått minibell som jag hade förra året, Tiny tim och en icke namngiven gul körsbärstomat. Men sedan kunde jag inte motstå de stora plantorna helt, så jag satte några enstaka frön av Tigerella som är en randig tomat och Chocolate Cherry som är en svart tomat. Tiny Tim har förresten börjat gro redan nu efter ett par dagar, så jag börjar verkligen fundera på om det är något fel på fröerna i omgång ett :(
 
Paprika
Jag ska försöka en gång till med att så minipaprikor. Förra året blev både dem och alla mina chilisar så attackerade av bladlöss att det bara blev en endaste liten paprika. Så jag har sått flera frön i år och hoppas på bättre lycka!
 
Chili
Det blir bara två sorters chili i år, och jag vet inte namnet på någon av dem... Men den ena är röd och stor och den andra har massor av små gula frukter. Jag bytte till mig frön till båda tror jag med Sandra förra året!
 
Senare i vår så blir det även två sorters gurka, olika sallader och kryddor, men de behöver inte lika lång tid på sig att växa som tomater, paprika och chili så de får gott vänta.
 
 
Längtar så oerhört mycket tills det ser ut såhär igen när man öppnar balkongdörren! Men det lär dröja för vi fick ett nytt snötäcke idag och minusgraderna ska visst hålla i sig ett tag till... Men snart så är det vår igen! 
 
Vad planerar ni att odla i år? Har ni börjat sätta fröer än? Berätta, jag är så nyfiken på att höra vad andra ska plantera!
Linnea Aurora

Åh kul! Jag vet absout INGENTING om odling men en dag....... en dag!

Ruth | HungryHeart.se

Vilket bra inlägg! Jag tänker framför allt så mängder med stockrosor i år. Vi har redan lite av dem i rabatten, men jag vill att de omger precis hela huset! =D Jag funderar på att sätta potatis, djungelgurkor och tomater också och har pumpat min svärmor på odlingstips inför årets sådd. =) Enligt henne så skall jag vänta en månad innan jag börjar så fröerna, så då får jag väl göra det.
Hoppas dina tomater tar sig!

Svar: Vad fint det låter med rosor runt hela huset! Jag önskar jag också hade ett hus med en helt egen trädgård... Men balkongen duger bra så länge ;) Jag kanske borde väntat någon vecka egentligen med tomaterna, men kunde inte hålla mig :) :)
Mikaela Puranen

Sofia/Trådtanten

Tomater gror snabbt som attans medan chili och paprika kan ta ett tag. Tre veckor är lite i längsta laget dock... hoppas nysådderna tar sig bättre!

Svar: De nysådda tomaterna tar sig i alla fall! Chilin och paprikan har inte vaknat upp riktigt än även i nysådderna men hoppas på det bästa!
Mikaela Puranen

Jess

Men ja vad kul! Jag ska prova att så chili iår och eventuellt paprika, är inte direkt förtjust i något av det men sambon gillar det åtminstone ;) Tänker att det vore kul att göra egen chiliolja sen om man får fina frukter med :) Annars blir det nog ett gäng busktomater som förra året och kanske morötter eller rödbetor, funderar på om det funkar att sätta i hinkar precis som potatis.

Svar: Jag älskar paprika men har lite svårt att veta vad jag ska göra av all chili. Men en olja har ju faktiskt gjort en gång, fast den gav jag bort i present :P Får göra en till mig själv i år! Jag tror det funkar med morötter i alla fall, men ingen aning om rödbetorna. Men det borde ju gå lika bra tänker jag med hink :)
Mikaela Puranen

Wilda

åh jag längtar! måste ta tag i det här snart, men väntar nog några veckor till så att jag får lite mer vårkänslor först. ;)

Svar: Så kul!!! Ja alltså det här är ju i tidigaste laget, men jag kan inte vänta :) :) :)
Mikaela Puranen

Sandra

Allttså åh, är så PEPP på det här :D Den röda chilin heter Anaheim och den gula hetter typ pepper hot lemon :)

Svar: Jaaa, tack! Då vet jag det! :)
Mikaela Puranen

Alicia

Ååh vad inspirerande!! Nu vill jag gå till mataffären och köpa paprika på en gång för att kunna så! Hade lite halvt tänkt strunta i det i år men nej nej nej, detta gav mig en skjuts i baken! Hurra :)

Svar: KLART DU SKA!
Mikaela Puranen

Molly Rodin

ska nog sätta lite fröer till veckan :) hoppas att det går bättre än förra året....

Svar: Förra året var ett skitår, hoppas verkligen på en soligare och varmare sommar i år, inte bara för odlingarnas skull ;)
Mikaela Puranen

Annica

Åh vad mysigt! Här blir det nog bara direktsådd i år, känns som att jag har lite för mycket på gång nu i vår :P men det blir nog lite sockerärtor, sallad och kryddor i alla fall :)

Svar: Det tar ju lite tid att sköta om de små plantorna hela våren så det gör du nog rätt i med renoveringar och allt vad det är :) Bara sallad och kryddor tycker ändå gör så himla mycket att bara kunna gå och plocka när man vill :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?