Balkongläge juli

 
Nu är det högsommar och balkongen står i full blom! Jag har nästan inga växter som inte är ätbara, men jag har en plantering som bara är dekorativ som innehåller blommorna ovan! Rosa liljorna jag köpte förra året var egentligen flera lökar, men i år var det bara en som bestämde sig för att komma upp. De bor tillsammans med lavendel som snart har blommat färdigt.
 
 
Jag vet inte riktigt vart jag har lagt mitt 18-55 mm objektiv, och det var i princip omöjligt att få några bra överblicksbilder med mitt 50 mm objektiv, så här kommer istället en mobilvideo! Det finns sittplatser också för er som undrar, även om de inte syns mycket i den här filmen och en stol är upptagen av tomater, hehe. 
 
 
Jag har två sorters sallad som är färdiga att skörda och som jag plockar av lite då och då till maten. Men en hel del av mina frön grodde aldrig så jag hade en lucka i mitten. Så för någon vecka sedan köpte jag ruccolafrön och sådde dem där i och nu är de på väg upp! Så nu har jag tre sorter! Det är en sådan lyx att kunna gå ut på balkongen och hämta mat!
 
 
Men hur går det med tomaterna då? Jag hade frukt på en Minibell redan i maj innan jag flyttade ut växterna på balkongen och de har växt till sig, men vägrat att börja skifta färg vilket har stört mig något enormt. Det har ju ändå gått två månader och det har varit mestadels varmt och soligt. Särskilt när jag ser "alla andra" skörda tomater har jag blivit irriterad på mina sega plantor. Men så följde ett av mina egna råd i den stora tomatodlingsguiden och klippte av två blad som skuggade frukterna. Vips! Bara en endaste dag senare såg det ut såhär! Så det tipset kan jag verkligen rekommendera om era tomater inte heller vill mogna, ge dem mera sol antingen genom att flytta dem till ett soligare läge om de inte redan står där och klipp av enstaka blad som skuggar frukterna!
 
De övriga sorterna blommar allihop, och de flesta har även fått små tomater som håller på och växer till sig. Men den tidiga Minibellen som jag sådde två veckor innan alla andra plantor har verkligen levererat mycket bättre, undrar om det är pga den tidiga sådden eller något annat.
 
 
Två av tre zucchinis klarade sig efter att ha blivit lite mörbultade. Den av dem som står soligare har börjat blomma, men den ser lite ledsen ut i övrigt så jag vet inte vad den vill riktigt. Hoppas den hämtar sig i alla fall för jag vill ju kunna skörda zucchini i år! Gurkan är jättelångsam och har sakteliga börjat blomma lite grann nu, men den har jag inte prioriterat i år, så den har fått en lite skuggigare plats än vad den skulle vilja. Förhoppningsvis blir det någon gurka till slut ändå, den har börjat klättra till bättre solläge på spaljén så nu kanske det tar fart.
 
 
Bland chilis och paprikor leder minipaprikan racet och ser i dagsläget ut såhär! Ett par små frukter på g och många fler blommor. De flesta chilisar blommar också för fullt, men det är några eftersläntrare som inte har omplanterats lika ofta och fått bo i mindre krukor. I år ska jag definitivt försöka övervintra en eller två chiliplantor eftersom de behöver lång tid på sig att utvecklas. Jag har sett några i en Facebookgrupp som har chilisar som är flera år gamla, de ser ut som små träd och ger hundratals frukter! Drömmen! Men mer om det i slutet av säsongen när det är mer aktuellt.
 
Hur går det för era odlingar? Hör ni till dem som redan skördar tomater för fullt eller är era lite långsamma som mina? 
 
Stina | Stinas tillvaro

Men åh, så himla prunkande balkong - riktigt impad! På våran står några plantor ljung spartanskt kvar från i höstas, haha.

Svar: Tack! Haha, men ljung är ju fint ändå, och om den lever och mår bra så är du redan redo för hösten :D
Mikaela Puranen

Wilda

Vilken lummighet och så otroligt vackert! Underbart att se! Ska bli kul att komma hem imorgon och se om jag har fått några fler tomater. Det borde jag ha fått med tanke på mitt solläge. Eller så har tomatplantorna torkat ut helt, haha.

Svar: Tror säkert du fick fler tomater :D Mina har börjat sätta igång och mogna rejält nu på Minibellen :D :DDD
Mikaela Puranen

Jessica

Vad underbart kul med update!!! Så fint <3

Svar: <33
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Alltså du har värsta drömbalkongen, Mikaela! Jag blir sååååå sugen på att odla grönsaker till nästa år. Så länge skördar jag av det som andra planterat, nämligen jordgubbar. =)

Svar: Tack <3 Klart du ska ha grönsaker nästa år! Jag skördar också jordgubbar för glatta livet just nu :D Även om de inte blir supermånga från mina småplantor, jämfört med mamma som har ett halvt land bara med jordgubbar!
Mikaela Puranen

Linnea Aurora

SÅ fint! Jag har personligen exakt 0 odlingar ://

Svar: Tack! Man måste ju inte ha några heller! Men om du saknar odlingar i ditt liv tycker jag du ska skaffa en salladsfröpåse eller något! ;)
Mikaela Puranen

Christin Clausen-Bruun

helt otroligt fin balkong!!! Mina tomater förr om åren brukade alltid växa så in i bomben, när jag hade dem i krukor på gården. Men nu, nu när vi har en trädgård och grävt ett land och allt....så händer ingenting. Konstigt, inte sant?

Svar: Tack! Verkligen! Man tycker ju att de borde vara glada över att få obegränsat med plats för sina rötter i marken, men det kanske är att jorden då inte blir tillräckligt varm? Tråkigt hur som helst, hoppas de kommer igång!
Mikaela Puranen

Lovisa (wildisland)

Vilken fantastisk balkong! Där hade jag gärna spenderat sommaren!

Svar: Taack, hänger där en hel del kan jag lova :D
Mikaela Puranen

Anna María

Så himla impad av din balkong! Så maffig liksom. Det växer så det knakar, men känns himla segt med skörd för min del. Ja, förutom basilikan då. Gurkan som jag har vet jag inte ens hur jag ska ta hand om, men jag såg två minisar innan jag åkte till Halmstad. Får se hur det ser ut efter en vecka borta.

Svar: Spännande med gurkan! Min har bara just börjat blomma, så vi får se om det blir något. Jag kände lite att jag inte orkade lägga så mycket energi på den så den får bli vad den blir!
Mikaela Puranen

FrökenTV, bloggen om tv och film

men ååh vad fint

Svar: Tack :)
Mikaela Puranen

Alicia

Hihihi tack för denna rundtur, så mysigt att få följa med (älskar filmklippet)! Min tomat har skjutit blomställningar och fått massor av gröna tomater men precis som dina mognar de lååångsamt. Nu är jag också orolig för att den har nån slags hysterisk magnesiumbrist (eller annan åkomma) för på bara någon dag har den gått från grön och frodig till gulare och torrare. Hjälp! Har köpt bittersalt och ska försöka med någon första hjälpen med det!

Svar: Hoppas verkligen din tomat återhämtar sig <33 Inte ok beteende att hålla på och skrämmas! Skärp dig tomat!
Mikaela Puranen

lopplisa

Vilken härlig, avundsvärd grönska!! En oas! Själv har jag en del kryddor, lite blommor och bara några grönsaksplantor. Inte så mycket som jag brukar ha, men långt mer än jag planerade :) Det går ju liksom inte att hålla sig ifrån ände :)

Svar: Haha, eller hur! Jag har också mer än jag planerade egentligen! Men det är ju sååå roligt!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?