Svar på era frågor

Här är ett gäng frågor som kommit in den senaste tiden! Jag brukar alltid svara i kommentarerna också, men ifall en har missat att kolla där eller om man undrar samma sak så kommer svaren här!
 
 
Så fina fynd :D Knipsar du bort vissa blad från Elefantörat för att få den palmliknande formen på den? (ang. detta inlägg)
 
Tack! Nej, den har bara växt så av sig själv! Den har tappat blad längre ner på stammen i perioder då den varit mer ledsen, så det beror väl på det. Jag kanske borde plantera om den och sätta djupare så kan den kanske få rötter där med. För tror inte det kommer att växa ut nya blad så långt ner.. Däremot så har den fått en bebis som jag inte har flyttat från krukan så nu ser en jättefin och frodig ut, här är samma planta bara någon vecka sedan! Svårt att tro att det är samma växt!
 

Alltså, fantastisk blogg. Hittade in hit idag, och helt klart min nya favoritblogg! 
Har en fråga angående din belysning till din odling. Såg något om en du köpte från Biltema. Har du skrivit någon recension angående det? Annars skulle det vara kul att få veta om den fungerade bra, eller om du har något annat prisvärt tips! :) (ang. detta inlägg)

 

TACK för dina fina ord, vad glad jag blir <3 Jag har inte skrivit en recension, men det borde jag kanske göra! Hur som helst så tror jag faktiskt att det gjorde rätt mycket skillnad, i år har det gått betydligt långsammare för mina plantor. De är fortfarande pyttesmå. I år har jag alltså inte använt lampan hittills, men ska nog ta och gräva fram den nu. Det som var mindre bra med den förra året var att en av mina tomatsorter (red pear) verkligen sköt i höjden alldeles för fort, så den blev oerhört ranglig. När de sedan flyttade ut så blev stammen tjockare högre upp när den växte i "normal" takt, och det gjorde stammen ganska skör nedtill och den började bilda rotutskott kanske 20-30 cm upp längs stammen, ovan jord alltså. Den ville väl planteras ännu djupare då, men jag hade inga så enorma krukor så jag fick binda upp plantorna på flera ställen för att stabilisera dem. Men det var bara för en sort, mina små tomater (minibells) blev jättefina och växte mer på bredden än på höjden, men jag upplevde att det gick snabbare än det gör nu i år, så överlag skulle jag nog rekommendera att köpa extra belysning om man bor ganska mörkt som vi gör. Har man plats så kan man köpa ett större lysrör att hänga ovanför odlingarna, för den här lampan var ju ganska liten och kunde inte belysa alla växter samtidigt!

 

Det ovan var svaret jag skrev i kommentarerna då, i början av maj när jag tyckte att allt stod still. Nu såhär i högsäsongen så vet jag inte riktigt vad jag tycker längre. Jag grävde fram lampan då och jo, jag tyckte nog att det gick snabbare efter det! Men det kan också ha varit att det är ljusare i maj? Jag upplevde inte att mina högväxta tomatsorter sköt iväg i höjden för snabbt i år, men nu i juli är de likväl tjockare i stammen högre upp, har rotskott längs med stammen och behöver bindas upp rejält. Men det kanske bara är så med högväxta sorter överlag? Att de behöver bindas upp är ju inte konstigt, men det andra kanske också är normalt? Men ska man övervintra plantor (som ex chili) så tror jag definitivt på att ha extra belysning! Nästa år får jag försöka göra ett mer kontrollerat experiment där plantor av samma sort får samma behandling i övrigt men den ena får extra ljus så ska jag ge ett mer definitivt svar. Hur som helst så skadar det ju i alla fall inte :) 

 

 

Men åh, den lilla kannan är ju så himla söt, mäkta imponerad, måste vara så svårt att få till formen?

 

Tack! Den var inte jättesvår att få till formen på, när leran var centrerad gjorde jag hål i mitten och drog sedan upp den så långt leran räckte, och formade sedan in den smalare upptill. Själva pipen är gjord efter att jag tagit loss kannan från drejskivan så då snurrar den inte längre i alla fall! Det svåraste med drejning tycker jag är att få leran att vara centrerad på drejskivan så man kan jobba stabilt!

 

Underbart ju!! Jag har faktiskt blivit så inspirerad av dig att jag har googlat på om det finns någon drejningskurs i närheten av mitt place. Utan framgång tyvärr :( (ang. detta inlägg)

 

Åh, inte ens om du söker på keramikkurs istället för specifikt drejning? Det brukar ju finnas möjlighet att dreja på vanliga keramikkurser, eller i alla fall på min som inte är en utpräglad drejkurs! Däremot får man kanske inte dreja varenda tillfälle om det är få drejskivor på flera deltagare, men det finns ju SÅ mycket annat kul att göra också med keramik! :)

 

 

LÖÖÖÖÖÖV THEM!!!!!!!! <3<3<3 Fattar inte hur du kunnat skära ut så detaljerade mönster med en stor köttkniv. Bladen är så vansinnigt fina och en av dem påminner mycket om bersåmönstret tycker jag. 
Kan du snälla börja sälja stämplad keramik? (ang. detta inlägg)

 

Haha, alltså stor köttkniv är det inte, tänk matkniv men som är till för att skära kött? Grillkniv kanske det heter? Storleken är som en vanlig kniv men den är vassare! Alltså I WISH!!! Om jag hade tillgång till en keramikugn så skulle jag lätt överväga att starta en keramik webshop, men när jag bara har tillgång på kursen så vill jag göra saker främst till mig själv, haha. Men jag blir verkligen mer och mer sugen på att göra detta. Tänk att få jobba deltid som keramiker och deltid som biolog (som min keramiklärare faktiskt gör!), vilken dröm! Men det är det här med ugn som hindrar mig i dagsläget, men om jag har tur kanske jag kan ha tillgång till en i höst så då kanske det här kan bli verklighet åtminstone i en liten skala!

 

Grymt snygg färg!! Och bra jobbat med införskaffandet av fler växter, ha ha! =D Kan du inte försöka sträva mot målet att ha en växt per kvadratmeter lägenhet innan sommaren är slut? ;-)  (ang. detta inlägg)

 

Hahahaha, jooo! Om man räknar odlingarna så når jag ju det med råge redan, men ska försöka ha 57 inomhusväxter innan sommaren är slut! Jag ska se till att åka till en blomsterhandel snarast ;) 

 

 

Hjälp vad jag vill gjuta på en gång nu! Så inspirerande beskrivet och så vackert resultat! Känns ju så enkelt att få till när du beskriver det. Så vackert med kontrasterna. Angående det att få ut betongen med att vända den upp och ner - är inte betongen jättetung jämfört med provrören? Hur gör du så att glaset inte går sönder? (ang. detta inlägg)

 

Tack tack tack! Hoppas du får gjuta snart för det är så kul! Ja, alltså vända upp och ner och låta den stå är ju faktiskt inte optimalt för just det här projektet, så det var kanske tur att den inte trillade ur, haha. Men oftast brukar de inte lossna direkt då, men när man dagen efter kommer och släpper formen i marken en gång så har gjutningar lossnat tidigare för mig i alla fall. Men när jag försökte banka ut den här så höll jag emot med handen för att fånga upp vasen. Plus arbetade på mycket låg höjd över mjuk gräsmatta för säkerhets skull! Så förhoppningsvis hade det hållt även om den ploppat ut under natten då underlaget var mjukt och fallet bara på 5-7 cm. Men rekommenderar att man har en hand under redo att fånga!

 

 
JAG. HAR. MISSAT. DINOSAURIEKRUKAN!?!?!??!?! Tror du det finns någon liten chans att den kan finnas kvar i någon av Malmös 7 butiker?! Känner att jag b.e.h.ö.v.e.r. ha en, hehe. (ang. detta inlägg)
 

Den såldes i typ mars eller något sånt så det är inte jättetroligt tyvärr :(

 

Har ni fler frågor angående vad som helst egentligen är det bara att ställa dem i kommentarerna!

Sandra

Så kul att få veta lite mer!! Och jag vill också ha en dinosauriekruka!!! Så avis på den haha

Lovisa

Håller med, den där kannan är såååå söt!

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?