DIY: ännu en krukmakeover

 
För ett tag sedan målade jag om tre stycken vanliga vita krukor med permanenta tuschpennor, och sist jag var på loppis hade jag en ny vit kruka för en femma som jag tänkte skulle få sig en makeover. Och förra veckan så blev jag inspirerad av sånt där marockanskt porslin som jag sett cirkulera ett tag, och satte mig ner med pennorna. Jag har dock kommit på att jag inte är så förtjust i unimarker pennan jag använde sist, jag tyckte inte att den räckte särskilt länge och det var jobbigt och knepigt att få ut ny färg hela tiden. Färg som dessutom kletade sig över det jag redan börjat måla. Istället använde jag en permanent Faber Castell som var mycket mjukare och enklare att måla med!
 
 
3-3.5 timmar senare så var krukan som ny och jag hade lite lätt värk i handleden... Men jag blev väldigt nöjd med slutresultatet, och särskilt med beslutet att ha ränderna längst ned, tycker att det gjorde ganska mycket för utseendet. Apropå att jag brukar ta död på just murgrönor som jag nämnde i ett tidigare inlägg så verkar den här hittills må ganska bra och har till och med lite nya gröna blad. Jag kanske har knäckt murgrönekoden? Återstår att se, då den här bara är några veckor gammal än så länge. Om någon har murgrönetips tar jag tacksamt emot dem! 
 
Anonym

Men så fin! Blir så glad att du också gillar sånt här pilligt jobb som tar tid. Det blev ju helt fantastiskt! Overkligt att tänka på att du har ritat detta med en tuschpenna! Ser ju ut som ett proffsigt tryck.
Och murgrönetips... hm. De som har klarat sig hos mig har stått en liten bit in i rummet (alltså lite varmare, men också så att solen kommer åt dem lite varje solig dag). Kanske kan vara något användbart ;)

Svar: Tack! Jag har lite hatkärlek till pillet, egentligen har jag rätt dåligt tålamod men när det kommer till såna här mönster så orkar jag av någon anledning :p
Mikaela Puranen

Wilda

Så knepigt :S När jag klickar på skicka försvinner mitt namn etc. Hm, ja min kommentar ovan.

Svar: Vad konstigt, det verkar funka för övriga? :/
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Vrålsnygg! Vilket jobb alltså att rita dit varenda liten krumelur! Första tanken som slog mig (förutom att krukan var görsnygg) var: hur i all världen får hon mönstret att gå ihop snyggt när hon kommit varvet runt? =D
Om du knäckt murgrönekoden, så please tell me, för jag gillar verkligen deras utseende (som levande), men jag lyckas döda dem snabbt och effektivt varenda gång. =)

Svar: Tack!! :D mitt tips för att få mönstret att gå ihop är att när man har typ en fjärdedel kvar försöka tänka ut hur många som får plats på den sista biten och anpassa deras storlek lite lite så att det inte blir en jättestor eller jättesmal ful en i slutet! det gäller bara för första raden, för resten bygger ju på raden ovanför :)
Mikaela Puranen

Alicia

Damn vad snygg! Verkligen proffsigt med ränderna nertill - hela designen känns väldigt genomtänkt :) Och där förstår jag att vilken växt som helst frodas!
Själv går jag och gläntar på miniväxthuset flera gånger om dagen för att se om det hänt något med mina paprikafrön eller avokadokärnor. Ingenting ännu <////3

Svar: Tack!! :D avokados är sega och paprikor kan ta typ två veckor, så misströsta ej! och kommer det inget är det bara att peta ner flera frön och försöka igen :)
Mikaela Puranen

Sandra

Men alltså wow! Shit i din utbildning och försörj dig på det här istället!!!! ;) Allvarligt, förstår verkligen inte hur du kan göra sådär galet perfekta mönster, jag hade (har) smetat ut allt och tabbat mig direkt. Du inspirerar verkligen!

Svar: Hehe, om man snurrar ett arv på krukan så är det dessvärre en fläck som flöt ut över en av volangerna eller vad man ska kalla det! Så det händer mig med! :p men tack, blir superglad! Drömmen vore ju att kombinera marinbiologi och något kreativt :)
Mikaela Puranen

Louie

Så snyggt, vilket jättefint mönster!

Svar: tack! :)
Mikaela Puranen

Jess

Så jäkla snyggt! Detaljerna, kombinationen av det svarta och vita mot murgrönan, allt!

Svar: Tack, är väldigt förtjust i den jag med 😀
Mikaela Puranen

Hanna

Murgröna vill gärna stå i halvskugga och torka upp lite mellan vattningarna, mellan vattningarna vill den gärna sprayas med vatten på bladen! Spinnkvalster är ju vanligt att murgröna får och dom tycker om torr luft så fuktfuktfukt!!:)
Däremot tycker jag att det är enklast att ta bort jorden och sätta rötterna direkt i vatten i en snygg vas eller glasskål, då överlever dom alltid!!

Svar: Tack vilka bra tips!!
Mikaela Puranen

Pernilla

Sååå fin!! Jag är verkligen imponerad av tålamodet som måste krävas för att utföra det fina arbetet! Jag har också alltid ihjäl mina murgrönor förr eller senare så några bra tips har jag inte tyvärr :((

Svar: Tack!! jag får hoppas på det bästa med murgrönan, just nu verkar den ju trivas i alla fall!
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Bride

MEN ALLTSÅ WHAT?! Har du gjort mönstret? DET ÄR JU SINNESSJUKT, du är sååååå duktig Mikaela, blir så imponerad av dina projekt, och som Pernilla ^ skrev här ovan - ditt tålamod!

Svar: Haha japp det har jag! Tack snälla Sanna :)
Mikaela Puranen

Katarina

Snyggt! Och murgrönan ser ju ut att må jättebra. Idag postade jag växten jag pratade om, hoppas den kommer fram imorgon så den slipper tillbringa helgen i en postsäck.

Svar: Tack! Åh vad spännande! Jag räknar nästan med att den här murgrönan inte blir äldre än tre månader, även om den ser ut att trivas nu :p så ser fram emot den tåliga kusinen!
Mikaela Puranen

Sandra

Haha ser nu att jag skrivit shit i din utbildning men jag menar ju SKIT i din utbildning. hehe :P

Svar: Haha förstod det!
Mikaela Puranen

Rania {Rania Maria Photography}

Men så snyggt!!

Svar: Jag brukade också shoppa så mycket, utan tanke bakom det... usch, det är skönt att man har ändrats. Och ja visst, utöver miljö-aspekten så finns det ju verkligen mycket roligare saker att lägga pengarna på, härliga upplevelser som skapar sköna minnen man bär med sig längre. Det är genuin lycka det. Keramikkurs låter underbart, alltid tyckt det verkar så roligt. Mycket sånt där vill jag också pyssla med faktiskt. Ja alltså H&M... Jag handlar inte ens kläder jag hittar på second hand om de är från H&M haha, det tar emot SÅ MYCKET. Jag hoppas det börjar dyka upp mer mindre, små lokala butiker och märken!

Ida här och nu

Men så fint! Förstår att du var trött i handen efter de. Men verkligen värt de. Kram

Svar: Tack! Ja, jag blev så nöjd så det var det värt :)
Mikaela Puranen

Anna María

Så himla fint! Skönt att du hittade pennor som verkar vara bättre också! Kan tänka mig att det gör en himla skillnad när en ändå sitter så länge och pillar.

Svar: VERKLIGEN. Blev så irriterad på att rita en halv sån där volangkant, för att sedan behöva försöka få ut mer färg i pennan igen. Rekommenderar verkligen Faber Castell pennorna istället! :)
Mikaela Puranen

Jessica

Oj vad fint! Så inspirerad att testa... Men tror inte att jag är så stadig på hand direkt ;)

Svar: Äh, det är inte jag heller egentligen, men bra på att rädda eventuella misstag haha. Man kan ju välja mönster som inte det inte gör så mycket om det blir lite fel, som inte behöver vara jätteregelbundna :)
Mikaela Puranen

Sanna

Wow! Skitsnygg!! <3

Stina - Stinas tillvaro

Så himla proffsigt, superfint! :D


Kom ihåg mig?