Mina odlingar i augusti

 
Jag vet att det redan är september, men alla bilder är från augusti så vi kikar på hur det sett ut på balkongen senaste månaden! Nu har jag hunnit skörda kanske hälften av tomaterna, men det börjar bli kallare och kallare nu. Så nästa inlägg blir nog det sista och utvärderande inlägget över årets odlingssäsong, men än så länge är det fortfarande saker som mognar ute på balkongen! 
 
 
Men först en överblick över hur det ser ut nu! Återigen så har jag fyllt balkongen till bristningsgränsen... Mitt mål i år var att odla mer koncentrerat, men det blev visst inte alls så.. Hehehe. På ett sätt älskar jag att det är en galen djungel, men det vore ju nice att ha utrymme att sitta och hänga på också. Soffan kan man sitta på, men de båda stolarna är upptagna av plantor och bordet likaså. Det fungerar fint i början på säsongen då plantorna inte är så höga, då står de bra i hyllan och de har dessutom mindre krukor så fler får plats på en yta. Men nu i slutet när allting är gigantiskt så tar det sån plats. Golvet räcker inte till. Dessutom börjar de blåsa mera nu, så pass mycket att krukor faller ner från hyllan och saker välter, så då står de stabilare på stolarna istället. Yta att umgås på får offras helt enkelt. Jag ska fundera lite på fördelningen till nästa år! 
 
 
Gurkan som jag knappt brytt mig om gav en såhär stor fin gurka som jag faktiskt åt i en sallad igår. Så smakrik och god! Jag trodde att det här var prick samma sort som jag odlade förra året, men nu är jag osäker. Den smakade liknande, men den här hade så enorma frön i gurkan som jag inte känner igen från förra året. Jag tyckte också att den hade en störra mängd vatteninnehåll än förra året. Men det kanske beror på när man plockar dem också? Jag har en till skördad men ännu inte äten som är lite mindre och mer mörkgrön så jag ska se om den skiljer sig åt eller ej. Återkommer i nästa odlingsinlägg! 
 
Zucchinin har jag gett upp, den hoppades jag verkligen på men det gick inte alls. Den behöver nog större utrymme än jag kunde ge den, tror jag, och så fick den för dålig, mörk placering på balkongen. Jag sådde tre men nu har jag bara en kvar, en knäckte jag stammen på och den andra vattnade jag ihjäl. Den sista gav jag då upp för den växte och blev ganska stor men sedan tog det bara stopp. Inget hände. Det konstigaste är dock att den nu i september har börjat blomma. What? Det kommer ju inte hinna bli någon frukt på den direkt. Jag tror den plötsliga blomningen har att göra med att jag flyttade den till en soligare plats, men alldeles för sent. Men det är bra lärdomar att ta med sig till nästa säsong! 
 
 
Chilisarna och paprikorna är fortfarande gröna. Anaheimchilin har stått still i växten ett bra tag nu och producerar inte heller ny frukt, så jag fattar inte varför de vägrar att mogna? De lägger ju inte energin på något annat heller direkt? Mystiskt. Jag funderar på om jag ska ta in plantorna och se om en varmare temperatur kanske gör susen!
 
 
Men till mina favoriter och stoltheter - tomaterna! Jag började skörda lite grann i juli, men nu under augusti har alla sorter utom Tiny Tim gett mogna fina tomater! Här är två av mina tre Minibells, det ser nästan ut som vindruvor med så många gröna tomater i klasar. Den här sorten har producerat hur många frukter som helst! Och så blir den inte större än kanske en halvmeter vilket är rätt skönt!
 
 
De höga plantorna växte till slut kaosartat för att balkongräcket tog slut och de inte hade något mer att stödja sig på, så de har legat lite omlott om varandra och hängt ut från balkongen. Men det är ganska fint ändå. Här syns Tigerella (de stora tomaterna), Sun gold, gula körsbärstomater och en liten Minibell.
 
 
Sun gold tycker jag växer i så fina klasar, de är lite mer orange i färgen och supersöta!
 
 
De gula namnlösa körsbärstomaterna är lite päronformade och det är hur många som helst på en klase. En klase har mognat än så länge, men det är två till på g med minst lika många frukter!
 
 
Chocolate Cherry är en mörk körsbärstomat som var ganska slö i mognaden, men väl värd att vänta på. Mycket smak, saftiga och lite annorlunda smak än de andra. Men en full utvärdering om alla tomatsorter kommer i utvärderingsinlägget längre fram! 
 
Så sammanfattningsvis så har augusti gett mycket tomatskörd, två gurkor, men ännu ingen chili eller paprika! 
 
 
sandra

Ser verkligen ut som ett bra odlingsår för dig :)

Svar: Tror det fina vädret verkligen gjort sitt till att det blev så mycket bättre än den förra regniga sommaren!
Mikaela Puranen

Alicia

Men alltså jag dör. Detta är så ljuvligt vackert härligt överdådigt underbart fantastiskt och jag bara dyker in i det här inlägget som vore det ett helt magasin fullt av inspirerande trädgårdsreportage och odlingstips. WOW!

Tomaterna är ju helt crazy bananas. Mina kan inte alls mäta sig med dina klasar men det är jag nästan glad för pga mina räcker perfekt för att småäta ett par varje gång jag är ute på balkongen utan att jag behöver oroa mig för att något ska bli dåligt.

Mina paprikor är också sjuuuukt långsamma men en har äntligen börjat rodna lite så jag håller tummarna för att den inte ska frysa ihjäl innan den är någorlunda röd. Men augusti har i allmänhet varit förfallets tid på min blåsiga toppbalkong så jag hoppade över den månaden i odlingsrapporten och det kommer en septembertitt direkt istället. Så många krukor som blåst ner, blad som blåst sönder och toppen på tomaten knäcktes en riktigt stormig dag. Nu har jag städat upp och köpt lite nytt så det ser okej ut igen! Återkommer snart ;)

Svar: <3333 Tack tack och åter tack! Ja, det är ju ett problem nu att tomaterna snabbt blir dåliga, hittade en möglig på en klase igår?! Så imorgon är det jag som tar och gör "soltorkade" tomater i ugn och kanske kokar någon tomatsås och fryser in! Så fint att se din höstbalkong med!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Men alltså herre gud vilka gröna fingrar du har! Älskar att hela din balkong svämmar över av fantastiska grönsaker. <3

Svar: <33
Mikaela Puranen

Wilda

Underbart att du fyller balkongen! Tycker att det är så inspirerande och tänker att jag också vill utöka det dit! :D Haha, men fattar att det kan bli lite väl mycket att ta hand om :P

Svar: Ja, men dels tar det en stund att vattna men egentligen är det mest mysigt. Det är det här med att det inte finns utrymme att faktiskt hänga på balkongen som gör att jag måste minska ner det lite till nästa år. Hur fint det än är, är det ju trist om man inte njuter av det mer än när jag är ute och vattnar för att det inte finns utrymme att sitta någonstans för att plantorna tar över :P
Mikaela Puranen

Christin

Men herregud, tomtaterna!!! Vilket fantastiskt odlingsår!!! Vårt blev lite mer... magert.. vi upptäckte ganska snabbt att det är svårt att få bra skörd när man inte är omkring fulltid (vi odlade vid torpet i år). Vår skörd blev minst sagt sorglig (skall visa sen, haha). Kram!

Svar: Åh, tomater kräver ju dessvärre rätt mycket omvårdnad (jag vattnar ibland två gånger om dagen om det är riktigt varmt!). Tråkigt! Men hoppas ni hade några andra plantor som gick bättre :D
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Bride

Men åh, det ser ju helt fantastiskt ut, Mikaela! Jag ska definitivt ta tag i odlandet nu inför nästa säsong, och läsa på vad det innebär när jag säger "nsäta säsong" haha :P Din blogg kommer bli till stor hjälp och inspiration :D

Svar: Tack! Haha, vad kul! Det beror ju lite på vad du vill odla, men tomater och chili skulle jag börja fundera över i januari och så i månadsskiftet jan/feb någonting :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?