Betongblad som ljusfat

 
Mer betong! Här är en till grej som jag och mamma gjöt sist jag var där och hälsade på. Ett litet betongblad som är tänkt att fungera som ett ljusfat! Egentligen till ett mindre blockljus, men jag hade inga hemma. Hur man gör en egen? Kolla bilderna här nedanför!
 
 
Den här gången valde jag att göra helt platta blad, man kan också göra blad med lite djup, lite mer som en skål. Till exempel som mitt rabarberblad jag gjöt förut (finns beskrivning i länken), då gör man helt enkelt en liten sandhög under bladet. Men ska man göra platta blad är det bara att lägga ut dom såhär, eller på något annat underlag (vi gjorde några i garaget också som helt enkelt fick ligga på en svart sopsäck utrullad på golvet. Viktigt är att bladen ligger med baksidan uppåt, nerverna i bladen blir mycket tydligare och finare då.
 
Blanda betongen (beskrivning till hur finns här) och klicka helt enkelt ut den över bladet. Vi hade en liten plastkniv för att forma till kanterna, den kan också användas för att platta till betongen uppetill så att det blir en platt yta för ljusfatet att stå på sedan. Lägg inte betong utanför bladkanterna om du inte vill ha en betydligt grövre kant runt bladet, jag tycker det blir snyggare om man håller sig strax innanför bladkanten.
 
Nu ska det stå i ett par dagar innan det är färdigt. Tyvärr var det bara ett av mina blad som klarade sig (det på de översta bilderna), de andra sprack och gick sönder. Jag tror det berodde på att vi la ett lite för tunt lager betong, så ett lite tjockare lager än det på bild här är nog att rekommendera.
 

Kom ihåg mig?