Monthly makers: textil

 
Här är mitt något sena bidrag till den här månadens Monthly Makers, men jag hann i alla fall! Min första idé gick inte att genomföra för att den krävde en symaskin som jag inte hann åka och låna. Så jag körde på en annan grej jag ändå velat testa ett tag sedan jag gjorde en ampel i samma teknik, nämligen lite vägghängd makramé!
 
För övrigt är de här tapeterna anledningen till att jag inte vill visa bilder på vårt hem, ALLT är fult till de här tapeterna. Men de goda nyheterna är att vi äntligen äntligen äntligen ska få omtapetserat av vår hyresvärd! Jag längtar så orimligt mycket till att slippa gult överallt!
 
Men tillbaka till skapandet!
 
 
Jag använde mig av zpagetti-garn som jag hade liggandes hemma och den här metallhängaren jag hittat på loppis och tänkt göra en vimpel på egentligen. Men jag har en till likadan som förmodligen får gå det ödet till mötes!
 
 
Jag började med att knyta 14 stycken lika långa bitar garn på metallpinnen på detta sätt. Det behöver ju inte vara just 14, men ett jämnt antal är bra om man vill göra samma mönster jag gjorde och få det jämnt! 
 
 
Den första knuten jag gjorde därefter ser ni på bilden. Jag har alltså redan knutit de till vänster. Steg ett är att ta det vänstra garnet och göra en ögla runt det högra garnet.
 
 
Dra fast knuten och då ska det se ut såhär.
 
 
Sedan gör man exakt likadant fast med det högra garnet och gör en ögla runt det vänstra och drar ihop.
 
 
Sedan gjorde jag ett mönster som kräver fyra garn. Börja med att lägg det längst till vänster av de fyra över de två nästkommande garnen och under det sista.
 
 
Garnet längst till höger ska sedan under de två i mitten men över det till vänster på det här viset. Dra försiktigt ihop tills det ser ut som de färidgknutna varianterna till vänster.
 
Efter detta blev jag så inne i knytandet att jag glömde ta fler bilder, men resten var ganska enkelt ändå. Upprepa samma mönster som nyss men börja två garn längre in så att det bildas som ett "V" ovanför de nya knutarna. Om ni kollar på den färdiga bilden så fattar ni nog. Jag gjorde det här mönstret tre gånger.
 
Slutet blev sedan lite... improvisation. På något sätt tog jag det garnet längst till vänster och lindade runt varje enskilt garn hela vägen till höger. Okej, det här var svårt att förklara i text men i princip gjorde jag precis som i första knuten efter att jag fäst garnet, fast jag drog inte åt så mycket och fortsatte att linda med samma garn runt varenda garn till höger. Det fäste jag sedan med en vanlig knut och klippte av ändarna.
 
Sedan knöt jag ihop ändarna två och två så att de bildade öglor. Ändarna på knuten klippte jag bort. Det sista jag gjorde var att knyta fast tre långa garn i öglan och fläta ihop dem.
 
 
Så var det klart! Jag skulle inte påstå att jag är jättenöjd direkt, mest för att slutet blev lite knasigt. Jag är nöjd med den övre halvan innan jag spårade ur lite. Men det var kul att testa på en teknik jag prövat tidigare i ny tappning! Om en ampel i makramé är 1/5 i svårighetsgrad så är det här kanske en 2:a, det vill säga fortfarande enkelt men lite knepigare än ampeln (som nog är det enklaste och snabbaste DIY jag gjort). Men om man vill göra något liknande så rekommenderar jag att hitta på något annat i den nedre halvan för alla knutar och att klippa bort ändarna på de var en riktigt dålig idé. Ett annat tips är att börja med att ta låååånga garnbitar till att börja med, jag skulle säga ungefär dubbla längden på hur lång du vill ha slutresultatet. Mycket mer än man tror försvinner i knytandet, vilket jag inte tänkte på.
 
Det är i alla fall mitt bidrag till månadens Monthly Makers där Beatrice är värd den här gången! Förhoppningsvis hinner jag göra min originalidé snart också om jag bara kan låna en symaskin!
 
Vet du inte vad Monthly Makers är? Du kan läsa mer här, annars kan man sammanfatta det såhär: Monthly Makers är en kreativ utmaning som pågår hela året. Det är 12 teman för 12 månader och 12 bloggar som är värdar för varsitt tema. Vi som håller i MM är: AgnesAliciaAnna MaríaAnnicaBeata,BeatriceElsaEmelieJessicaJessicaSandra och jag! Men alla som vill får vara med och skapa! Månadens värd för Monthly Makers är Beatrice och här hittar ni hennes bidrag. På hennes inlägg länkar man till sitt eget bidrag eller använder #monthlymakers på instagram. Har man varken blogg eller instagram går det också bra att posta på vår facebooksida! I slutet av månaden (det vill säga typ nu) så gör hon en sammanställning med alla bidrag!
Alicia

Haha åh, jag känner igen mig så väl! Det där med förberedelser och beräkningar är svårt när en är inspirerad och bara vill köra köra. Jag tycker i alla fall övre halvan är jättefin, och kanske gör du om avslutet någon gång när lusten faller sig på igen! Kan tänka mig att det vore fint att dra några stora glaspärlor över garnet också.

Svar: Jag tänkte ha pärlor med men hade inga alls hemma, håller med om att det hade varit fint! Men ja tror nog definitivt att jag kommer göra om slutet för det är ganska knasigt!
Mikaela Puranen

Jess

Vad kul att du hittade tid och lust till att göra något, det är ju ändå det huvudsakliga syftet med MM :) Tycker om den övre halvan och kan tänka mig att det vore fint att låta tygremsorna hänga i en v-form på den nedre halvan. Eller pärlor, det hade nog varit väldigt fint det också :)

Svar: Haha, planen var att det skulle bli en v-form i botten, men jag hade klippt för korta garn och så försökte jag knyta fast nya bitar som skulle bli som ett V- men trots att jag tyckte att jag gjorde dem olika långa så blev det typ ingen skillnad ändå! Knäppt! Men i slutet hade jag inte så mycket tålamod kvar heller så då fick det bli som det blev kände jag. Pärlor och/eller fjädrar hade nog varit jättefint!
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Design

Åh vad fin den var :) Du är så himla duktig och kreativ!

Svar: Tack Sanna!
Mikaela Puranen

Jessica

Åh makrame är ju så himla roligt!! Och vad glad jag är att du gjorde nåt ändå, för vad fint det blev!!

Jessica

Åh makrame är ju så himla roligt!! Och vad glad jag är att du gjorde nåt ändå, för vad fint det blev!!

Svar: Jättekul faktiskt! Ska definitivt försöka mig på det igen! :D
Mikaela Puranen

Louie

Åh, tycker den blev jättefin :)

Svar: Tack!
Mikaela Puranen

Sia

Övre halvan är jättefin och trots att avslutet är knasigt blir helheten riktigt charmig. Bra beskrivning, makrame verkar kul och det är något jag också vill prova.

Svar: Tack! Tycker du definitivt du ska testa, det var kul ändå trots att resultatet blev lite halvdant. Men det kan bara bli bättre nästa gång :)
Mikaela Puranen

chrissy

övre halvan blev ju jättebra! tycker du är duktig som kämpade igenom det och avslutade den, jag har själv så många projekt som ligger halvfärdiga och bara möglar bort. så applåder på det!

Svar: Tack! Hade det inte varit för att det var ett Monthly Makers projekt hade jag kanske skitit i att slutföra den, men jag är glad att jag gjorde det! Hellre få något gjort och inte vara helt nöjd än massa halvfärdiga projekt som man inte gör klart känner jag :)
Mikaela Puranen

Pia

Fin ändå, även om du inte är helt nöjd! Och tänk så mycket makraméerfarenhet du fått på vägen! Learning by doing rocks :)

Svar: Det har du helt rätt i! Nästa gång jag gör makramé kommer det att gå mycket bättre, kan inte tänka mig något annat :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?