Så säljer jag via min webshop på Society6

För ett tag sedan frågade jag om ni hade några önskerubriker till inlägg - och ett av förslagen var "Så säljer jag via min webshop". Jag har ju en webshop på Society6, så det här inlägget handlar om hur det går till att sälja via Society6 då är den typen av webshop jag har erfarenhet av. 
 
Kudde med trycket Floating.
 
Vad är Society6?
De beskriver sig själva såhär på hemsidan "Society6 is home to hundreds of thousands of artists from around the globe, uploading and selling their original works as 30+ premium consumer goods from Art Prints to Throw Blankets. They create, we produce and fulfill, and every purchase pays an artist.". Det är alltså en sida där du kan ladda upp din konst och sälja den via Society6. De sköter tryck, frakt och allt runtomkring, det enda du behöver göra att ladda upp filerna. Du behåller alla rättigheter till dina bilder och kan ta ner de när du vill. Förutom art prints och canvastavlor har Society6 massa olika produkter du kan sälja i din shop, t.ex. kuddar, klockor, laptopfodral och mobilskal.
 
Bästa Sandra har köpt mitt tryck Feminism som passar så fint hemma hos henne! Det är för övrigt en av mina absolut populäraste bilder, tillsammans med mina andra kvinnotecken som ni hittar härhär, här och här
 
Hur startar man en shop på S6?
Du klickar på Join på hemsidan och fyller i alla uppgifter. När du har skapat ett konto klickar du på Sell där du laddar upp din fil och sätter ett pris på art prints. När du laddat upp filen som art print kan du välja att lägga till bilden som andra produkter. De kräver olika dimensioner på bilderna, t.ex. ska bilderna för kuddar vara kvadratiska och minst 3500 x 3500 px. Kraven för varje produkt står på sidan. Mitt tips är att skapa presets för beskärningsverktyget i Photoshop med rätt storlek för varje produkt för att snabba på processen! 
 
Vad tjänar man?
Det beror lite på beroende på produkt. På art prints sätter du ditt egna pris, baspriset för den minsta storleken på konst är 12 $, och därefter lägger du på vad du vill tjäna per såld print. Så om du skriver in 8 $ så är totalrpriset för köparen 20 $. På övriga produkter som mobilskal och kuddar så får du 10 % av priset för produkten. Utbetalningarna sker till ditt Paypal-konto i början av varje månad, så du måste alltså ha ett Paypal-konto för att kunna ha en Society6-shop. För att verifiera ditt konto kommer Society6 be dig att betala 1 dollar via ditt Paypal-konto som du sedan får tillbaka.
 
 
Nackdelar med Society6
  • Du kan inte sätta egna priser på annat än art prints och 10 % av de övriga intäkterna är inte särskilt mycket. Jag säljer mer övriga produkter än art prints.
  • Det är otroligt många duktiga konstnärer på sidan så det kan vara svårt att nå ut med din konst
  • Små detaljer (som på mina zentanglebilder) försvinner lätt på en del textiltryck med grövre tyg som kuddar, men verkar funka fint på t-shirtar!
  • Eftersom det är ett amerikanskt företag så kan frakten ta tid, det har tagit mellan 1,5 till nästan 4 veckor när jag har beställt, genomsnittet ligger nog runt 2 veckor dock. Jag har aldrig behövt betala tull men jag är lite osäker på hur reglerna kring det fungerar egentligen.
  • Du måste själv hålla koll på dina intäkter och hur mycket du ska skatta för. 
  • Det tar lite tid att beskära bilden till alla olika storlekar som krävs för de olika produkterna.
 
Fina Lovisa har köpt en t-shirt med trycket Wild animals in Sweden!
 
Fördelar med Society6
  • Society6 sköter allt åt dig! Du slipper krångla med tryckerier och leveranser och kan istället lägga den tiden på att vara kreativ.
  • Sidan besöks av flera miljoner i månaden och fraktar till i princip hela världen.
  • De har väldigt ofta olika promos och erbjudande (verkligen värt att vänta tills det är fri frakt t.ex för det är det ofta!)
  • Du sätter själv pris på dina art prints
  • De saker jag har beställt har varit av bra kvalité, jag har skrivit om sakerna jag köpt härhär, här och här!
  • Det är enkelt att kunna sälja många olika produkter som duschdraperier, tygväskor osv. 
  • Du behöver inte själv köpa hem ett lager av produkter och ligga ute med pengar tills de blir sålda, utan de trycks on demand av Society6. 
  • Det är en passiv inkomst, du laddar upp din konst och så behöver du i princip inte göra någonting mer förutom eventuell marknadsföring.
 
 
Min shop hittar ni här! För att inte missa nya uppdateringar på shoppen kan ni följa min facebooksida!
Hela helgen är det fri frakt på ALLT och 10 % rabatt på wall hangnings, vilket inkluderar prints, tavlor, klockor och väggbonader via den här länken!
 
 
Har ni några frågor angående att sälja på Society6 så svarar jag i kommentarerna!
 
Jenny

Himla passande med ett sånthär inlägg just nu! Har faktiskt funderat lite över hur det funkar, man har ju sett society6 pluppa upp lite här och var det senaste :)
En sak jag tänkte på nu när du beskrev priser osv är just det här med rabatter som de verkar ha hela tiden. De 10% som var nu exempelvis, dras de bara från delen society6 tjänar eller får även du mindre betalt om jag skulle beställa en print idag mot om jag skulle göra det om en vecka?

Svar: Vad kul! Det dras från delen S6 tjänar så konstnären får lika mycket betalt som vanligt! :)
Mikaela Puranen

Jessica

Man måste bli verified också innan man kan börja sälja! Då förde man över lite pengar till dem eller nåt sånt? Som man fick tillbaka hmm

Svar: Juste! Så längesen jag registrerade mig att jag glömt! 1 dollar var det.
Mikaela Puranen

Lund Johanna

Tack för info. Jag som handlat där lite hade verkligen ingen aning om att det var så det fungerade, att varje konstnär själv ordnar.

Och, inte att förglömma, mycket fint i din lilla shop :)

Svar: Tack :)
Mikaela Puranen

Rebecka

Tack för en toppenguide!

Svar: Kul att du gillar den!
Mikaela Puranen

Elin

Kul att få reda på hur det funkar, tack!

Undrar bara en grej: har du ett företag då där du registrerar alla saker du säljer på något sätt? Så det blir rätt med skatt och så menar jag, eller hur gör du?

Svar: Det har jag inte, det går utmärkt att deklarera som hobbyinkomst om man inte har företag :)
Mikaela Puranen

Jenny

Har det sista funderat rätt mycket fram och tillbaka på det här med att skaffa en shop på society6. Så kom jag på det här himla bra inlägget du skrev för ett tag sen! :)
Är främst en sak som får mig att tveka som du kanske kan hjälpa till att bringa lite klarhet i. Det är skatten, hur funkar det egentligen? Är det bara att skriva upp utgifter och inkomster och sedan på något sätt få in det här på deklarationen? Är det skitbökigt allting eller är det bara jag som tror det? Finns någon lägre gräns, som med vanlig inkomst? Ex att om du tjänat mindre än x på din hobbyinkomst så behöver det inte skattas?


Svar: Hej! Jag har tyvärr inget jättebra svar på den frågan för jag får hjälp av min mamma som kan allt sånt där. Men jag tror att man bara fyller i sin vanliga deklaration någonstans. Om man inte har företag utan kör som hobbyverksamhet alltså! Skulle gissa att det finns en lägre gräns, men vågar inte svara på det riktigt. Bästa är nog att ringa skatteverket och kolla för jag vågar inte ge råd när jag verkligen inte vet :)
Mikaela Puranen

Anonym

Hej Sandra! Tack för alla tips. Jag förstår dock inte om jag gjort rätt. Skulle vara så himla tacksam om du har lust att ta en titt och komma med feedback? https://society6.com/ankifahlstad/s?q=popular+home

Mvh Anki ❤️

KH

Hej! Att man som konstnär bara laddar upp bilder i rätt storlekar, innebär det då att det är Society6 som "fixar" alla snygga produktbilder? Behöver/kan du också skapa egna produktbilder och/eller lägga till bilder likt de du fått fått från kunder osv (där de används av modell eller liknande)? tack!


Kom ihåg mig?