Att gå en keramikkurs

 
Så, här kommer det utlovade inlägget om keramikkursen jag gått på! I flera år nu har jag tjatat hål i öronen på min sambo om hur gärna jag vill hålla på med keramik. Och i år blev det äntligen av! Jag gick en keramikkurs med min mamma när jag var typ 12 år, och så har jag hållt på med lite på bildlektionerna i skolan, men där slutar mina tidigare erfarenheter.
 
Vart hittar man kurser?
Det är inte det lättaste att börja hålla på med hemma själv om man inte har tillgång till en keramikugn, så det enklaste att börja med är helt enkelt att gå en kurs! Det kan man göra på flera olika ställen, det enklaste är nog att googla din ort + keramikkurs, men jag vet att bland annat Medborgarskolan och Folkuniversitet erbjuder keramikkurser på flera orter! Jag gick en nybörjarkurs på Medborgarskolan i Uppsala.
 
 
Vad kostar det?
Den kursen jag gick var fem tillfällen och totalt ca 12 timmar. Kursavgiften var 1450 kr, men man får också betala för materialet. Hur mycket det blir beror såklart på hur mycket man använder, på Medborgarskolan kostade 1 kg lera 75 kr och inkluderar glasering och bränning.
 
 
Hur går det till?
Det här är säkert annorlunda beroende på var man går och vem som är kursledare. Den här kursen jag gick nu var väldigt fri, vi hade några genomgångar på t.ex. hur man knådar lera, hur man drejar och liknande men sen var det fritt att göra vad man ville själv. Jag har för mig att den kursen jag gick när jag var 12 så var det mera uppstyrt, t.ex. att ett tillfälle så höll vi på med ringling och ett annat tillfälle någon annan teknik. Nu var det inte alls så utan man fick hålla på med sina egna idéer och projekt och så fanns kursledare hela tiden tillgänglig för hjälp. Om man inte hade några egna idéer så kom hon med förslag och idéer, så jag skulle säga att hur styrt det är beror precis på hur styrt man vill ha det. Vill man hålla på med sitt är det fritt fram, vill man ha mera styrning är det bara att be om det. Så funkar det i alla fall på Medborgarskolan i Uppsala. 
 
Jag hade dock ingen brist på idéer jag ville göra, utan kände snarare att jag knappt hann göra hälften av vad jag hade velat. Min pinterestboard om keramik har gått väldigt varm de senaste månaderna, haha. Faktiskt så kände jag att jag verkligen inte har fått nog av keramik så jag anmälde mig till en fortsättningskurs på en gång! Om någon annan är sugen att gå så är det denna som går på tisdagskvällar jag anmält mig till nu! Det är verkligen det roligaste jag har gjort på väldigt, väldigt länge och jag är så himla pepp på att fortsätta! Så om du är ens det minsta sugen på att testa på keramik så tycker jag verkligen du ska prova!
 
PS. Lovar att visa upp mer av vad jag skapat från kursen snart, men det är bara valen som har hunnit med sin sista bränning än så länge. Men de sa att allt skulle vara klart inom två veckor efter kursslut så snart kan jag gå och hämta upp resten!
Sandra

Ååh, så roligt att det äntligen funkade så att du fick gå din kurs och att du redan bokat in dig på en ny. Du är verkligen grym på det du gör!

Svar: Jaaa är så pepp! Ska nog försöka gå och hämta resten av mina grejer idag! Tack :)
Mikaela Puranen

Pernilla

Ååh jag är verkligen supersugen på att gå en keramikkurs! Måste leta upp en här i närheten jag kan gå snarast!

Svar: GÖR DET! Alltså, på riktigt det roligaste på länge! Vill aldrig sluta hålla på med lera nu, haha.
Mikaela Puranen

Josefin

Keramikkurs står definitivt på min att-göra-lista, det och glasblåseri är något som alltid lockat!

Svar: Åh, glasblåseri är en av mina drömmar också! Så jäkla häftig teknik! Det verkar dock vara ännu dyrare att hålla på med så det får vänta lite :)
Mikaela Puranen

Åh drejning som verkar så himla roligt! ;D

Svar: Otroligt roligt! Det vill jag hålla på med mera nästa kurs!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Åååååh, vad sugen jag blir på keramikkurs nu!! Den där känslan av att ha en lerklump i händerna, dreja den och forma den till något alldeles eget är bara underbar. Ser fram emot att se mer av allt fint du skapat i keramik!

Svar: Bästa känslan!!! Är så spänd på att gå och hämta mina grejer nu och se hur glaseringarna blev!
Mikaela Puranen

Jessica

Åh vilken rolig grej! Jag tog keramik som en kurs på gymnasiet och det var roligt minns jag, dock hade jag noll fantasi på den tiden (tänker att jag skulle komma på så mycket bättre grejer idag) så hade ju varit härligt att gå en kurs idag, kan bara tänka mig hur fina grejer man skulle kunna göra.

Svar: Vad kul! Ja men eller hur, och i alla fall på min skola så var det alltid ganska styrt vad man skulle göra när vi höll på med lera. Typ alla ska göra en fredsduveljusstake eller att man skulle göra ett ansikte. Mer skulpturer än bruksgrejer. Men det var å ena sidan inte en ren keramikkurs heller utan del av bildlektionerna.
Mikaela Puranen

Stina - Stinas tillvaro

Så himla bra och informativt inlägg. Är också lite sugen, på Gotland finn flera duktiga keramiker att inspireras av!

Svar: Tack! Åh, det kan jag verkligen tänka mig. Drömmen att sitta på Gotland och dreja.... :) så fint!
Mikaela Puranen

Wilda

Åh det låter som en riktigt bra kurs! Lockande!

Svar: Jag rekommenderar starkt! :)
Mikaela Puranen

Lili

Kul att läsa om detta! Blir intresserad själv, om inte annat för att det är en cool grej att kunna och för att jag inte har tillräckligt många skålar hemma. xD

Svar: Man kan aldrig ha för många skålar eller krukor! Särskilt inte krukor, hehehe. Men tycker definitivt du ska kolla upp möjligheten att gå en kurs där du bor, det är verkligen sjukt roligt!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?