DIY: Fjädertavla

 
Här kommer ett DIY-tips som går på två minuter! Ni kanske minns mitt bidrag till Monthly Makers när vi hade tema natur? Jag ramade då in ett Monsterablad mellan två glasskivor istället för att använda ramens bakstycke. Det har varit jättefint fram till de senaste veckorna, då det började se ut såhär: 
 
 
Inte lika snyggt längre. Men en hållbarhet på ca ett halvår är ändå helt okej! Jag tror den ganska plötsliga degraderingen kan ha att göra med att jag flyttade tavlan in till sovrummet som har betydligt större ljusinsläpp än hallen där den stod förut, solen brukar ju ha en tendens att öka nedbrytningen av saker. Så livslängden kanske hade kunnat vara längre om jag hade låtit den stå kvar i vår mörka hall? Hur som helst, det var dags för något nytt!
 
 
Jag tog ett gäng fjädrar och la in i ramen istället. Om man använder fjädrar i sitt skapande tycker jag att man ska vara noga med att kolla hur fjädrarna har framställts, att de har tappats naturligt av fåglarna och inte plockats ifrån dem levande som tyvärr är fallet vid somliga framställningar. Mina fjädrar hittade jag faktiskt under en skogspromenad, jag hittade en hel hög med fjädrar från en fågel som förmodligen blivit offer för en hök, räv eller annat rovdjur. Jag har ingen aning om vilken art fjädrarna kommer ifrån men om någon annan är duktig på fjädrar så vore det kul att veta! 
 
PS. Apropå Monthly Makers så finns det nu genom Alicias blogg en möjlighet att efterlysa och hitta skaparkompisar! Jag gillar att skapa i grupp, jag brukar skapa tillsammans med min mamma och är uppväxt med pysselkvällar, och så har jag ett litet gäng biologer som brukar ses och skapa tillsammans. Om du också vill ha någon att skapa tillsammans med, gå på utställningar med eller bara prata om kreativitet med så tycker jag du ska klicka HÄR nu!
Alicia

Lägg upp bild i Fåglar inpå knuten vetja, så får du den nog artbestämd på en minut :) Jag kan absolut ingenting om fjädrar och förstår inte hur en kan bli så fågelkunnig att en ser skillnad på såna här. Men hemskt vackra är de - och vilken fenomenal idé att sätta dem mellan två glasskivor. Det blir väldigt tredimensionellt och vackert! Kul att naturtemat lever vidare även när materialet vissnar.

+ tack för shoutouten <3 Så fint med din och din mammas relation!!!

Svar: Det borde jag göra! Fattar inte heller hur folk kan se vad det är på en fjäder, men sjukt coolt att ha den kunskapen!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Supersnyggt! Jag gillar verkligen när man kan plocka in naturen som dekoration inomhus. Dessutom känns det nästan som om fjädrarna "svävar" i och med att tavlan har en glasbakgrund och det passar ju perfekt!

Svar: Tack! Ja, men eller hur, fjädrar om något borde väl ändå sväva :)
Mikaela Puranen

Emma Svensson

Vilken himla fin idé! Har en hel del fjädrar här hemma jag har plockat på mig under skogspromenader, borde kanske göra något liknande av dem!

Svar: Det tycker jag! Verkligen det enklaste och snabbaste pysslet och blir ändå ganska effektfullt :)
Mikaela Puranen

Anonym

åh så häftigt att du hittade dem så där ute. Passade ju superfint i den ramen! Gillar nyanserna ihop. Och trist med bladet, men du har nog rätt om det med solskenet. Min sommaräng är fortfarande intakt men så når den ju aldrig solljuset (knepig sommaräng alltså).

Svar: Vad fint att sommarängen är intakt ännu! Jag tänker att det inte var så stor förlust ändå, visst jag gillar bladet jättemycket men jag kan ju bara skära av ett till från min Monstera om jag vill återskapa den i framtiden :) Men tills vidare så får det vara fjädrar, jag gillar dem med och det känns dessutom lite påskigt nu :)
Mikaela Puranen

Wilda

Så konstigt, mina uppgifter försvann. Det var min kommentar ovan, men det kanske du förstod :P

Svar: Haha knäppt, men jag förstod när du pratade om sommarängen :D
Mikaela Puranen

Wilda

Det var min kommentar ovan, men det hände något med kommentarsfältet... /Wilda

jore

men hur bra idé??? ska lägga på minnet!! supersnyggt.

Svar: Tack, vad kul :)
Mikaela Puranen

Annica

Vad fint det blev med fjädrarna i, jag brukar också ta med mig hem när jag hittar ute, tycker att de ger en fin symbolik. Man kanske skulle göra ett fjädermandala och rama in så där av alla upphittade fjädrar :)

Svar: Tack! Jag håller med, verkligen! En mandal vore sååå fint! Jag tänkte först sätta fjädrarna i något sådant mönster, men de var lite för få för att det skulle bli riktigt fint. Vore ju dessutom sjuuukt fint att ha olika sorters fjädrar i en mandala! Åh, måste gå på fjäderjakt!
Mikaela Puranen

Jessica Karlsson

Snyggt! Är lite sugen på att göra en liknande variant fast med pressade blommor, men får väl vänta lite tills det faktiskt finns blommor att plocka och pressa :P Har ingen aning om det funkar att pressa vallmo men kan tänka mig att det skulle bli himla fint i en sån här ram om det går.

Och åh, dinosauriekrukan <3 Fick aldrig tag i någon och det grämer mig fortfarande.

Svar: Vallmo går säkert utmärkt även om själva...frö..ämnet? (gud jag borde veta vad det heter som biolog!!!) i blomman är ganska tjock. Okej, kollade upp nu, det heter fröhus verkar det som, fröämne är inne i den där fröna växer, typ :P Wilda gjorde ju en jättefin liknande tavla med pressade blommor till MM tema natur förra året, så fint! Åh </3 tråkigt med dinokrukan! Men du kanske kan göra en egen i lera istället? :) Jag har gjort en djurkruka på min keramikkurs nu som jag tror kommer bli superfin! Men det borde ju gå i lufttorkande lera också, jag gjorde ju en lite halvful kaninkruka förut, haha :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?