DIY: Makraméampel i ny tappning

 
Det känns som att det mesta jag skapat på sistone är gjort av det här zpagettigarnet, den virkade korgen och väggbonaden till exempel och jag har fortfarande ett och ett halv nystan kvar! Den här gången blev det i alla fall en ny ampel! Jag har tidigare gjort en enklare variant av precis samma garn, ni kan kolla in den här, men nu var jag sugen på att göra en lite mer avancerad variant. Jag har pinnat så oändligt mycket makramégrejer på min DIY: Textiles pinterestboard på sistone för det finns så många olika sorters knutar och tekniker, och nu provade jag på en av dem.
 
 
Nämligen de här knutarna som blir spiralformade (och ser ut som en DNA-sträng! Biologinörd <3). Det var superlätta knutar, ni hittar tutorial till dem här! Ett tips dock är att se till att ha längre garn än ni tror, för de två garn som man gör själva knuten med går åt ganska snabbt. Jag var tvungen att knyta fast mera garn för att förlänga dem för att jag inte tänkte på det. Men de knutarna doldes rätt bra i spiralen som tur var! 
 
 
Jag gjorde en annan förändring också, till min förra ampel så hade jag 8 längder garn och gjorde en likadan knut upp och ner till, den här gången tog jag 4 längre längder och vek dem dubbelt istället. Då fick jag en snyggare ögla upptill istället för samma sorts knut som jag har nertill på den här. Vad svårt det var att förklara, jag hoppas ni fattar? Annars får jag göra en mer utförlig tutorial inom kort, för jag tänker definitivt göra en till sådan här ampel! Den här blev en födelsedagspresent, men jag vill så gärna ha en till mig själv också!
 
PS. Sorry för de halvkassa bilderna, vi var redan sena till födelsedagsfesten när jag kom på att jag ville ta lite bilder på den så det blev som det blev!
Stina - Tillvaron.se

Så himla läckert! Passar ju superfint att hänga elefantörat på det sättet! :D

Svar: Tack! Jag måste nog göra en till mig själv så jag också kan ha flygande elefantöron hemma!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Jättefin DNA-ampel! =) Himla smart sätt också att inte bara ha växter på fönsterbrädet utan kunna hänga dem lite var stans, samtidigt som ampeln är en vacker inredningsdetalj i sig.

Svar: Tack! Älskar amplar och att ha växter precis överallt ;)
Mikaela Puranen

Jess

Älskar nörderi av det här slaget <3 Himla perfekt ju och vad snyggt att hänga elefantörat i en ampel, har jag inte tänkt att man kan göra men det blev ju kanon :)

Svar: Egentligen kan man väl hänga lite vad man vill i amplar, men jag tycker nog det är snyggast med antingen växter som hänger (typ gullranka eller murgröna) eller åtminstone som har blad som sticker ut en bit som elefantörat :D Aloe vera kanske vore fint också? Eller en mindre monstera, min är så sjukt enorm nu så det skulle aldrig gå ;)
Mikaela Puranen

Klara

superfin! tycker verkligen spiralknutarna tillför något extra till ampeln. :)

Svar: Tack! Jag är så sugen på att göra massor av olika varianter på amplar nu!
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Bride

Jättefint verklligen! Jag har hittat ett DIY-projekt på en filt på Pinterest som jag är lite sugen på att göra. Iofs har jag typ 5 filtar hemma, så behöver ju inte en till, men tänker att det kan vara lite avslappnande att sticka en filt... Vi får se :)

Svar: Tack! Haha, vi har också ett överflöde av filtar hemma, men det är ju så fint och mysigt. Och kul att variera! Tycker absolut du ska prova sticka en själv :)
Mikaela Puranen

Linnea

Men åhh, så fint!!

Svar: Tack!
Mikaela Puranen

josefine

men vad fin! jag har också varit sugen på att göra en ampel ett tag, den här var jättefin :)

Svar: Kör bara! Det är verkligen så enkelt, jag drog mig för jättelänge innan jag provade och så tog det ändå kanske bara tjugo minuter och så var det klart? Den enklare varianten då, den här med spiraler tog kanske dubbla tiden :)
Mikaela Puranen

Jessica

Vilken snygg, ampel är ju väldigt snyggt! Minns när jag gick i högstadiet och vi fick lära oss makramé. Då gjorde vi bara bältet, antar att vi inte var så här kreativa!

Svar: Åh, jag skulle också vilja göra bälten! Låter ascoolt!
Mikaela Puranen

My och Klara

Jättefin! Jag har planer på att göra en ampel, kanske blir en sån här! Måste bara inhandla garn! Och ha lite tid till övers. :) /My

Svar: Du behöver inte mycket tid övers, det går verkligen supersnabbt att göra sådana här amplar! :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?