Tecknat 2014

 
 
Här är en liten sammanställning av vad jag har tecknat och målat det här året. När jag först tänkte efter så kändes det som jag inte hade hunnit med att måla så mycket som jag velat, men när jag kollade igenom min bildmapp så är den helt full av bilder, de flesta från i år. Jag har nog tecknat mer än någonsin i år. Det är också året då jag började tjäna lite pengar på min konst. Dels så har jag min shop på Society6 där man kan köpa prints, väskor, kläder etc med mina bilder och dels så har jag tagit en hel del beställningar. Bland annat en del porträttbeställningar (fast det behöver jag öva så mycket mer på). Bilden ovan visar ett urval av de porträtt jag har målat i år, i olika tekniker. En del blyerts, tusch, promarkers som jag upptäckte i år och så har jag försökt lära mig att teckna digitalt.
 
 
 
Det har också blivit en hel del akvarellmålningar, och ett par stycken akvarellhundar som också varit beställningar. 
 
 
 
Och så har zentangle fullkomligt exploderat. Det här är bara ett urval av alla bilder i zentangle-stil. Jag har tecknat massor av djur i stilen, alla stjärntecken och lite annat. Det är det jag har sålt absolut mest av, både gällande beställningar och prints (fast på Society6 är alla mina feministiska illustrationer populärast, det är kul!). Nu är jag ganska trött på det dock. Det känns som jag ser det överallt nu för tiden, så det känns inte lika kul längre. 
 
 
Det digitala tecknandet har mest sträckt sig till färgläggning av tuschillustrationer. Jag har inte riktigt lärt mig att hantera ritplattan för att kunna rita direkt från scratch i datorn.
 
 
 
Akryl tror jag att jag bara målat tre gånger i år. En av tavlorna tycker jag är för ful för att visas upp, de här är de andra två. Kapybjörnen (kärleksbarnet av en björn och en kapybara) var så himla rolig att göra och efter den känner jag mig lite mer sugen på att måla med akryl, det är svårt tycker jag. Galaxen blev lite mer än bara en tavla, men vad det blev visar jag snart!
 
Inför 2015 så känner jag att jag verkligen vill utveckla mitt målande, gå ett par kurser och lära mig mer. Jag vill också utveckla min egen kreativitet mer, och bli bättre på att teckna utan referenser. Idag gör jag oftast så att om jag vill måla en kanin så googlar jag fram några bilder på kaniner som jag sedan tittar på för att få proportionerna rätt och så. Jag önskar att jag kunde måla mer direkt från huvudet, men det blir nästan aldrig bra när jag försöker göra det. Det skulle vara otroligt roligt att få lite mer illustrationsuppdrag också! Jag har illustrerat en del till vår sektionstidning på universitet, och så en del beställningsjobb då. Det vore så häftigt att se sina bilder i något annat sammanhang!
Sandra Lundin

Du är så duktig! Tycker verkligen att du ska utveckla det här mer när du har tid från skolan. Att teckna utan referenser funkar inte så bra för mig. Kan sitta och stirra på ett blankt papper i oändlighet men jag har börjat öva mig på det nu det senaste och har faktiskt kunnat knåpa ihop något utan att tjuvkolla på en bild. Känns som världens framsteg faktiskt :P

Svar: Tack :) Ja, jag vill verkligen det, förhoppningsvis blir det betydligt lugnare i vår så att jag har mera tid över till såna saker! Det är så sjuuukt svårt! Jag måste också börja öva mer på det! Det ÄR världens framsteg tycker jag, heja dig :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?