Oktober, halloween och temafester

 Den här månaden är det säkert fler än jag som kommer att få en inbjudan till en halloweenfest. Jag äääälskar temafester och att klä ut mig. Jag hade en temafest när jag fyllde 25 i mars, med tema "Fantasy" (och då tänkte jag typ Sagan om ringen, Harry Potter, Skyrim, Game of thrones etc, så därav citattecknen). Jag gjorde ganska mycket dekorationer själv, och en del av de passar även till halloweenfester! Så jag tänkte göra ett litet samnlingsinlägg för mina bästa DIY-tips jag gjorde till min 25-årsfest!
 
 
De här trollstavarna är min personliga favorit... De är gjorda av rundstav, limpistol, brun hobbyfärg och så lite pärlor. Hela beskrivningen finns här! De var också väldigt populära under festens gång och användes till Quidditch Beer Pong (Jaaa, det är jättejättekul, läs regler och se bilder här!)
 
 
Till beer pong behövs ju såklart också bollar. Jag gjorde ett par stycken kopior av gyllene kvicken. Men jag kom på i efterhand att eftersom jag målade dem i akrylfärg och akryl är vattenlösligt så var det en dum idé att det skulle hamna i folks dryckesglas. Så de fick endast agera dekoration istället! Här finns beskrivning på dem!
 
 
Snygga flaskor med olika elixir och trolldrycker i! Tips att ha ståendes på ett bålbord om man tänkte ha ett sådant. Fler flaskor och länk till var man kan skriva ut etiketterna hittar man här.
 
 
Om man har spelat Skyrim så kanske man känner igen det här? Det ska i alla fall föreställa ett enchanting table som finns med i spelet. Det är bara en kartongbit som jag klippt till och målat på! Effektfullt om man ställer massa ljus runt! Det som fattas här är egentligen en massa spindelnät, det hade varit pricken över i:t (dock lite mer brandfarligt...)
 
 
Av en stor frigolitring inköpt på Panduro gjorde jag min egen Härskarring. Jag fick öva ett par gånger på texten för att få till den, men det blev ganska bra till slut! 
 
 
Det här är tyvärr den enda bilden jag har på Saurons torn. Det är gjort i kartong och tog ganska lång tid att göra, och var inte alls lika uppskattat som exempelvis trollstavarna. Ögat, som är en ballong jag målat på, gick dessutom sönder typ direkt... Men jag tycker ändå att det var en bra idé och var väldigt kul att göra! Här finns beskrivningen till tornet!
 
 
En annan grej som blev lite (eehh mycket) mindre lyckad var det här... Det är alltså meningen att det ska föreställa sorteringshatten i Harry Potter. Hm. Nåväl, jag lägger ut beskrivningen här ändå, kanske kan någon lyckas bättre än mig!
 
Om ni vill ha ännu fler tips så kan jag tipsa om att söka på Pinterest! Här är min Halloween-board med massa idéer på både dekorationer, utklädnader och mat!
 
sandra

Men shit vad du är pysslig och duktig! Har aldrig haft någon temafest och vågar inte riktigt ha det för jag antar att jag kommer gå bananas med pynt och pyssel. Men det ser verkligen roligt ut att få komma på alla detaljer!

Svar: Det är ju att gå bananas som är kul, våga! Jag kuggade en tenta under den här perioden och en liten anledning till det var att jag var upptagen med att pyssla, så att SÅ bananas kanske man inte ska gå men... Nej, men det var faktiskt riktigt, riktigt roligt! Funderar på att fira min födelsedag lika stort varje år! Eller i alla fall om fem år igen senast blir det en stor temafest!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?