Nybörjarens stora guide till betonggjutning

 
Ljusstake gjuten i en yoghurtburk.
 
 
 
 
 
OBS! Uppdaterad version av guiden med nya tips finns på min nya blogg HÄR läs gärna den istället!
 
 
 
 
 
Jag tänkte att jag skulle skriva ett lite mer utförligt inlägg om betonggjutning, vad ska man använda för material, hur blandar man betongen, dekorationstekniker och lite annat. Just nu finns all information spridd i olika inlägg, så det här inlägget fungerar som ett samlingsinlägg med tips och råd! Det är ett väldigt långt inlägg, men jag ville få med allt man kan tänkas vilja veta som nybörjare! Det finns såklart folk som gör en del av sakerna på andra sätt, men det här är mitt sätt i alla fall :)
 
Vad behöver man?
Först och främst behöver man såklart en säck betong. Jag har bara använt finbetong från Byggmax, en säck på 25 kg kostar 39.90 kr, så det är verrkligen ett bra pris! Jämför med Panduro där 3 kg kostar 89 kr. Jag har också hört gott om Finjas finbetong, men inte testat den själv.
 
Förutom betong så behöver man en hink eller liknande att blanda betongen i. Välj en du är mindre rädd om, för den kommer troligen inte att gå att använda till så mycket annat efteråt. För att blanda betongen behövs någonting att röra om med, välj även här något du inte är rädd om, men det kan vara tex en liten trädgårdsspade eller slev av något slag. Man kan också köra all in och skaffa sig en betongvisp på en gång. En sådan fäster man på en vanlig borrmaskin och underlättar blandningen. Men jag rekommenderar inte att man investerar i en sådan på en gång, det går alldeles utmärkt att blanda för hand också.
 
De flesta projekt kräver att man smörjer in sin form för att lättare kunna lossa den, till det används olja. Det kan vara vanlig matolja, rapsolja eller olivolja, som appliceras med en pensel (förslagsvis en bakpensel eller en annan större pensel). Det är också bra att ha plasthandskar, betong på huden kan vara ganska uttorkande. Om man inte har tänkt vistas utomhus eller har känsliga luftrör rekommenderas också någon form av munskydd, då det kan damma ganska mycket. Till själva blandningen behövs också vatten.
 
Slutligen behöver man en plats att gjuta på. Det kan vara ganska kladdigt och det är lätt hänt att man spiller, och framförallt så är det dammigt, så jag rekommenderar att man är utomhus och åtminstone blandar betongen. Det går såklart att vara inomhus med, men det kräver lite extra försiktighet.
 
Vi brukar mest gjuta på sommaren eftersom att vi föredrar att hålla till utomhus. På vintern måste man däremot vara inomhus om man vill fortsätta hela året. Betong kräver nämligen en temperatur på minst fem plusgrader för att det ska bli bra, och på vintern blir det ju oftast kallare än så utomhus.
 
Blandning av betong med betongvisp.
 
Hur blandar man betongen?
Man kan som sagt blanda för hand eller använda en betongvisp. Men om man ska göra mindre projekt tycker i alla fall inte jag att det är lönt att dra fram betongvispen. När jag och mamma gjorde det här bordet så behövdes det väldigt mycket betong och då var det skönt att kunna använda vispen istället för att blanda för hand.
 
Häll lite betongpulver i din blandningshink och ha i lite vatten. Det behövs mindre vatten än man tror, men det är svårt att komma med några exakta mått. Man brukar säga att konsisten ska vara ungefär som en tjock gröt och att du ska kunna ta en klump och forma till en boll i handen, men att den ska långsamt flyta ut om du skakar på den. Det där med att hitta exakt rätt konsistens är svårt, det händer väldigt ofta att jag till en början blandar för löst. Därför är det väldigt bra att ta lite, lite i taget, för man kommer garanterat få ta både mer betong och vatten innan det blir rätt. Här finns en video som förklarar hur man ska blanda (OBS, ta inte en hel påse, börja med någon dl betongpulver! Men kolla på konsistens han får till, det är det viktiga). 
 
Eftersom att det tar ett tag att hitta rätt konsistens så är det lätt hänt att man får lite för mycket betong och att det blir över från det man tänkte gjuta. Det är därför en bra idé att ha några små reservprojekt bredvid som man kan använda den överblivna betongen till. Det enklaste exemplet är ljuslyktor i läskburkar
 
Tre ljusstakar gjutna i pantburkar och petflaska.
 
Vad kan man gjuta och vad använder man som form?
Det finaste med gjutning är att det bara är fantasin som sätter gränser för vad man kan gjuta. Det finns massa fina formar man kan använda som är avsedda för gjutning, men jag tycker det är mycket roligare att skapa något ur sådant som egentligen inte är en gjutform. Det kan vara till exempel ett mjölkpaket, en läskburk, ett glasspaket etc. Många saker man redan har hemma i kylen och skafferiet kan man använda till att skapa exempelvis ljusstakar (min favoritsak att gjuta). Det enklaste är att använda formar som är gjorda av plast, men tetrapak, kartongförpackningar och mjuk metall som aluminium (pantburkar) går också bra. 
 
En del formar går bara att använda en gång för att man måste ta sönder formen för att få ut sin skapelse, men många går att använda flera gånger! För att enklast få ut gjutningen är det bäst att man oljar in insidan av formen, det gör att betongen släpper betydligt lättare. Ibland får man ändå kämpa lite för att få loss sin gjutning, trots att man oljat innan. Det kan hjälpa att ställa formen upp och ner och banka, hälla varmt vatten på utsidan av formen så att plasten ska mjukna. Ett annat trick är att försöka sticka ner en kniv eller liknande mellan betong och form för att få in lite luft emellan, det brukar hjälpa. Om inget av detta hjälper så får man försöka ta sönder formen helt enkelt.
 
Man kan också göra egna formar utav latex eller silikon och pensla det på figurer. Det är inget jag har testat ännu, så det får ni googla er till hur man gör :)
 
Det roligaste är att när man väl börjat så ser man snart betongformar i allting! En plastförpackning med fin utforming, struktur eller mönster? Gjutform! En urna i plast? Gjutform! Ett plastlock med fint mönster? Gjutform!  Det är som sagt bara ens egen fantasi som sätter gränserna. Om du känner dig tom på idéer och behöver lite inspiration så har jag en Pinterest-board med massor av betonginspiration! Vill du ha ännu mer, sök på "concrete DIY" i sökfältet!
 
Fin urna i plast - eller gjutform!
 
Kan man gjuta andra saker utan att använda en form?
Ja! Man måste inte ha formar för att gjuta, det finns massor utav projekt som inte kräver en riktig form. Man kan använda sig av naturen och gjuta blad i olika former. Det mest populära är att göra stora rabarberblad, men även mindre blad går alldeles utmärkt att använda. För mer detaljerad beskrivning till hur man gjuter stora och små blad kolla dessa länkar: Rabarberblad och mindre blad
 
Rabarberblad i betong, mitt och mammas första gjutprojekt någonsin.
 
Man kan också använda sig utav textilier i sin gjutning! Man kan göra skålar eller krukor av stelnade betongtextilier. Det är väldigt enkelt, man doppar helt enkelt sitt tyg i betong, hänger det över någonting för att få rätt form och låter det stelna! För mer detaljerad beskrivning kolla här och här. Man kan använda till exempel handdukar eller virkade spetsdukar.
 
 
Man kan också bara använda olika föremål för att få en viss form på betongen, som med de här ballongskålarna. Man kan också använda en boll eller pilatesboll till exempel. 
 
 
Olika dekorationstekniker
Det finns massor av olika sätt att dekorera sina betongalster och skapa mönster i dem. Ett av de enklaste är att trycka ner olika föremål i betongen som till exempel snäckor och stenar. Man kan också göra samma sak med små blad man redan gjutit.
 
Snäckor fastgjutna i ljusstake. Formen är en SIA-glassburk.
 
Blad gjutna sen tidigare, nu fastgjutna i ett fågelbad. Formen är en stor plastbalja och innerformen (för att skapa hålet) är en plastskål med rolig form.
 
Något jag verkligen gillar är att använda olika blad och löv för att skapa mönster i gjutningarna.Det enklaste sättet att göra det är att fästa bladen på insidan av formen med hjälp av spraylim. Då sitter bladen precis där man vill och flyter inte iväg när man häller på betongen. För mer detaljerad beskrivning kolla här.
 
Grytunderlägg gjutet i stor yoghurtburk med bladmönster.
 
Man kan använda massor av olika saker för att skapa strukturer och mönster i sina alster. Små virkade dukar som spraylimmas fast på samma sätt som bladen. Täcka insidan av formen med en strukturtapet. Även här är det bara fantasin som stoppar.
 
Man kan också måla sina gjutningar, antingen med sprayfärg som vi gjort på ballongskålarna en bit upp eller med vanlig akrylfärg eller hobbyfärg. Ett annat alternativ är att dekorera med decoupage. Man kan också använda sig av vit fogmassa, om man vill ha färg bara på strukturer och fördjupningar, till exempel bladådrorna i ett rabarberblad. Hur man gör det kan ni läsa här
 
Vitfogat rabarberblad.
 
En vanlig fråga är hur man gör hål för värmeljus om man vill göra ljusstakar. Det allra enklaste sättet är helt enkelt att trycka ner ljusen i betongen när man håller på och gjuter. Ett tips om man gör på det viset är att efter några timmar när det börjar stelna lite gå och pilla lite på ljusen och snurra runt de försiktigt. Gör likadant dagen därpå. Då fastnar inte själva aluminiumkoppen i betongen och det är lättare att byta ljus när det gamla brunnit ut. Om man glömmer det är det ändå ingen fara, det går att få loss de ändå, det kräver bara lite mer jobb. Tänd ljuset och låt det brinna ut, sen får man försöka bända loss aluminiumkoppen. Ta hjälp av en liten kniv att pilla med om det sitter jättehårt.
 
Man kan också göra det enkelt för sig och köpa metallinsatser som gjuter fast istället. Det finns att köpa på bland annat Creativ Company. Ett tips där är att ha någon liten tyngd att lägga i ljuskoppen, de väger så lite att de har en tendens att flyta upp. Detsamma gäller snäckor och stenar, man får gå och trycka ner de lite då och då medan betongen stelnar. 
 
Betongbord gjutet i plastlock till dessertbricka och med en fastgjuten pall som ben.
 
När är gjutningen färdig?
Det tar ungefär 2-3 dagar för betongen att härdas helt och hållet. Men redan efter några timmar börjar det stelna. Det är viktigt att betongen inte härdas för snabbt, så om man håller till inomhus eller vid varma temperaturer utomhus så är det en bra idé att "vattna" betongen under härdningen. Man sprayar helt enkelt vatten på sin gjutning för att förhindra att den torkar för fort. Det gör man ungefär en gång om dagen. Det är också en bra idé att täcka sina gjutningar med plast om man håller på utomhus på sommaren.
 
När gjutningen är klar och man tagit ut den ur formen kan man om man vill ytbehandla den. En del saker dammar lite om man drar med fingret över dem och då kan man "binda" betongen genom att behandla ytan med en blandning av såpa och vatten. Det finns också särskilda betonglack man kan använda. De flesta sakerna jag gjutit har jag dock inte orkat behandlat alls, men om till exempel gjuter att fat man kanske vill ha frukt på så är det en bra idé att ytbehandla.
 
Ytterligare tips
Om man vill ha ännu mera idéer och tips så kan jag rekommendera Facebook-gruppen "BETONG - En gjuten hobby" med över 17 000 medlemmar som har massor av idéer och kunskap. 
Sandra Lundin

blev SUPERPEPP av det här inlägget! Tack :) Har velat gjuta i betong jättelänge men bor så långt ifrån en Panduro och har därför tänkt att jag får fixa det när jag är i Göteborg någon gång. Men självklart borde de ju ha det på min byggaffär som ligger mitt emot vårt hus. Att jag inte tänkte på det innan :P Nästa vecka, då jäklar!

Svar: Vad roligt! :D Panduro är bra på mycetk, men verkligen super oprisvärda när det kommer till betong, så bra att du inte hann köpa där! Ser fram emot att se vad du ska gjuta :D Jag gjorde en adventsljusstake förra helgen som jag ska hämta hos mamma imorgon tror jag!
Mikaela Puranen

Anonym

TACK för många fina tips

Svar: Kul att du gillar inlägget! :) :)
Mikaela Puranen

Alicia

Men gaaah vilket helt fantastiskt inlägg! Det sparas nära hjärtat.
Jag har ännu inte provat på betonggjutning men jag är sugen, och nu känns det väldigt mycket enklare. För övrigt: Läskburkljusstakarna och det vitfogade rabarberbladet är så jädra läckra! Himla vackert material, betong. Jag tycker om alla de små luftbubblorna som skapar struktur och färgskiftningar <3

Svar: Åh TACK! :) Vad glad jag blir! Jaa men testa, det är faktiskt inte svårt alls! Kör kör kör!
Mikaela Puranen

Frida Östman

Hej! Jag tog mig friheten att länka till ditt blogginlägg eftersom jag tyckte det var så bra. MVH Frida https://husmodrarna.wordpress.com/2015/04/27/betong/

Svar: Tack vad kul! Ska kika in din blogg! :)
Mikaela Puranen

Theres

Vilken fantastiskt bra guide! Jag har nyss fått upp ögonen för det här med betong och googlar nu som en besatt inför min första gjutning :) Det här var till stor hjälp!

Svar: Vad kul att höra! Betonggjutning är lite beroendeframkallande ;) Lycka till med din första gjutning!
Mikaela Puranen

lovisa

jäklar, imponerande!!! och snyggt! synd att betong inte direkt är fjäderlätt, annars hade du lätt kunnat sälja dessa online. till typ... mig :-)

Svar: Haha, ja det är nog inte det bästa grejen att posta ;) Men om du åker förbi Uppsala så kan du hojta i förväg om du vill ha en betonggrej :D
Mikaela Puranen

Helena

Stort tack för detta!!!

Helena

Stort tack för detta!!!

Beatrice

Alltså, jag ska banns mig testa!? Kanske inte den här månaden, men snart! Får dock synda och bege mig till Panduro, för närmsta bra bygghandel ligger inte tillräckligt när en buss som går bra hit för att jag ska orka bära :( :( Men pepp ändå på detta!!

Svar: JA GÖR DET! Men jaa, fattar att det blir Panduro, jag åker alltid med mamma och köper och då har vi bil. För tungt är det! Men heja dig, det kommer gå bra!
Mikaela Puranen

Anonym

Testade att gjuta i somras för första gången, rabarberblad, fat och hängade fågelbad. Nu köpte jag två formar, kruktassar i form av lejonfötter. Sökte lite tips på nätet och hittade din blogg! Tack för bra info och inspiration! /Maria

Maria

Testade att gjuta i somras för första gången, rabarberblad, fat och hängade fågelbad. Nu köpte jag två formar, kruktassar i form av lejonfötter. Sökte lite tips på nätet och hittade din blogg! Tack för bra info och inspiration! /Maria


Kom ihåg mig?