DIY 2014

 
 
Vi fortsätter med lite samlingsinlägg för 2014 såhär på årets sista dag, den här gången alla DIY-projekt! Det har blivit en hel del betong, precis som förra året. Många olika sorters ljusstakar, gjutna i läskburkar, i mjölkpaket och i yoghurtburkar. Det största och bästa projektet var det lilla bordet jag och mamma gjöt! De stora urnorna gillar jag också. Vi provade även att inkorporera textilier i betonggjutning, både virkade dukar och vanliga handdukar. Och så har vi använt olika löv i flera olika format. Flytspackel som är nästan som betong testade vi när vi gjorde de här ballongskålarna. Och så skrev jag ihop en stor guide om betonggjutning för nybörjare!
 
 
Förutom betong så har materialen varit ganska blandade. Jag gjorde en lampa av virkade dukar, en näckros av gamla värmeljus, klädde in konservburkar i marmordekorplast, en månklocka och smälte ner gamla ljusstumpar till nya ljus. Jag fyllde 25 och hade en fest med fantasytema! Tillverkade massa dekorationer, bland annat trollstavar och ett gäng kvickar. Två träfärgade smyckeslådor fick lite vit färg och decoupage på sig och jag köpte transferpapper för att trycka mina bilder på tygväskor.
 
 
Jag använde porslinspennor och porslinsfärg till en hel del projekt, muggar, skålar och fat. Jag testade att armsticka för första gången och gjorde en tavla av pappersblommor. Till min sambos mamma byggde vi en fyr av krukor i födelsedagspresent. 
 
 
 
Ytterligare en lampa byggdes, denna gång av rundstavar. Plus en tavellampa med stjärnor som ni får se mer av efter nyår, så tre lampor kanske man kan säga att jag gjorde. Jag gjorde en björn av höstens H&M katalog och en kalendergris av marsipan. Min syster fick en handmålad tröja i julklapp gjord med textilpennor. 
 
Det blev ändå en hel del projekt i år. Nästa år hoppas jag att testa nya tekniker och material, det skulle vara kul att testa på broderi till exempel! Suget för det kommer efter att ha sett dessa fina broderier hos Alicia!
Sandra Lundin

Blir återigen sugen på att testa betongpyssel men får nog vänta tills värmen har återvänt lite, känns så meckigt att hålla på med det just nu faktiskt. Men känns så skönt att ha din lilla guide sparad så att man kan ta tag i den när man vill :)


Svar: Det blir nog inget betongande för min del heller förrän man kan vara utomhus igen, det är så mycket enklare än att oroa sig över betongdamm inomhus. Om jag nu inte får någon fantastisk idé som jag bara måste göra på en gång :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?