Utvärdering av mål 2016

 
Hej och hå, mer än halvvägs in i januari så tänkte jag reflektera lite över året som gått och vad jag hade satt upp för mål 2016. Jag har verkligen inte haft någon lust eller tid att göra det runt årsskiftet, men vad gör väl det? Sen reflektion är bättre än noll reflektion. Däremot får vi se om jag återkommer med mål för 2017, för i nuläget stressar bara tanken av det skiten ur mig ärligt talat. Jag har redan skrivit ner en del grejer, men känner att det inte duger, att det måste vara tidsbestämt och mätbart. För det var inte mina mål för 2016 och det blir så svårt då att utvärdera om man uppnått eller inte, det blir väldigt subjektiv. Men å ena sidan så blir det också så mycket tydligare om man misslyckats med något om det finns faktiska siffror på det. Och är det något jag är rädd för så är det att misslyckas. Urbota dumt egentligen, jag vet. Hur som helst så återkommer jag om 2017 mål om det slutar kännas som en klump i magen istället för pepp. Men nu kollar vi på 2016 istället!
 
 
"Måla mer, det har verkligen hamnat i skymundan i år" 
Eh, nej. Det har jag verkligen inte gjort, vilket är tråkigt. Men i och för sig så tror jag ändå det kan ha blivit mer än förra året, så det är ju i alla fall en vinst. Men de saker jag har målat känner jag mig ändå rätt nöjd med, som min kaktustavla och kungsfiskaren. Min Society6-shop har gått betydligt bättre än föregående år också, med en ökning på 230%!? Även om det fortfarande inte handlar om mycket pengar alls, så är det ändå en jättestor ökning! 

"KERAMIK! Jag måste få hålla på med det i år annars dör jag tror jag. Det blev inte av i år heller trots en innestående keramikkurs jag fått i present."
Ja <3 OM jag uppfyllt det här målet, det är det bästa jag gjort på hela året. På flera år egentligen. Fan vad glad jag är att jag tog tag i det! Det har gjort mig så himla glad och jag känner typ att jag i framtiden lätt skulle vilja jobba deltid som keramiker. Och så funderar jag på att ta ett år på folkhögskola och läsa keramik. Om det inte bara vore det där med att jag redan har så stora studieskulder + jag känner att jag börjar bli så pass gammal att jag måste skaffa mig "ett riktigt jobb". Men det är SÅ himla roligt!
 
 
"Jag kanske ska våga ta tag i att starta ett företag"
Det är det här jag menar att jag måste undvika med formulering av årets mål. Vadå "kanske våga"? Antingen så är det väl något jag vill göra eller inte. Nåväl, det blev inte gjort, vi får se om det är något jag vill göra 2017 istället. 

"Hitta ett kul och intressant examensarbete och skriva en sjuhelvetes bra uppsats"
Jag vet inte varför jag satte upp det här som mål för 2016 egentligen, kanske hade jag planer på att göra ett 45 eller 60 hp arbete? Men det blir i alla fall ett 30 hp som startar nu i år, som kommer att handla om växtbaserade mikroplaster och zooplankton. Både kul, intressant och förhoppningsvis bra för att öka jobbchanserna i framtiden!

"Ta körkort"
Jag har börjat! I sista stund förvisso, jag började köra runt lucia, så drygt en månad sedan. Och nu har jag bokat uppkörning! Så även om det målet avslutas 2017 så påbörjade jag det i alla fall 2016, så det räknas som halvt avklarat tänker jag. Snart är det avklarat dessutom!
 
 
"Bli lite klarare i tankarna på vad jag egentligen vill jobba med efter examen"
Nja. Jag vet väl typ att jag vill jobba med marin ekologi, gärna med miljöfrågor och naturvård. "Rädda haven" liksom. Det får gärna vara med frågan om plast i haven och/eller mikroplast, eftersom jag intresserar mig mycket för det och skrivit ett par uppsatser i ämnet. Det kan vara på någon myndighet som HaV eller någon länsstyrelse, men högsta drömmen vore WWF. Andra organisationer som Naturskyddsförening och liknande skulle inte heller vara fel. Men så är det det här med keramik också som jag verkligen vill behålla i mitt liv, och det vore fantastiskt att ha det eller annat kreativt på deltid. Men det kan ju också vara en hobby, i alla fall under den närmsta framtiden.

"Äta mer vegetariskt"
Igen, vad är det för ospecifikt mål? Jag har ingen aning om jag uppnått det eller inte faktiskt. Visst, jag äter en del vegetariskt, men det känns som jag knappt lagat mat det här året, eller i alla fall inte under det andra halvåret. Men de ickelagade måltider jag ätit är i alla fall 95 % vegetariska! 
 
 
"Chilla lite grann med odlingen så att man kan ta sig fram på balkongen utan att riva ner en växt. Det kanske var en överdrift att ha typ 10 tomatplantor i år och lika många chili/paprika-plantor, två gurkor, 5 jordgubbsplantor, massa kryddor och så pelargoner på en balkong på 8 kvm.... Så årets mål är att odla mer koncentrerat och effektivt!"
Det här misslyckades jag nog ganska rejält med... Men det är ju så KUL! Och när jag väl drivit upp dem så kan jag ju inte slänga :) Men jag tänkte nog ge det ett nytt försök i år! Eeeh har bara redan valt ut 6 tomatsorter jag ska odla.... 

"Röra på mig mer, jag är så himla stel och så har jag världens sämsta kondition för att jag tycker att träning är typ det tråkigaste som finns (får man säga så i det här träningsbesatta samhället?)"

Jag rörde på mig massor när Pokemon Go släpptes hahahaha. Då var vi ute och gick i flera timmar om dagen typ och spelade. Men sedan dess... Nä. Och jag tycker fortfarande att det är så jävla tråkigt. Och nej, "har du testat X? Du har bara inte hittat rätt träningsform för dig!", det vill jag inte höra tack och hej. Testat massor, gillar inget :)

"Prokrastinera mindre"
Alltså ja! Vad jag har blivit bättre på det här! Även om jag har tendenser till det ibland, så har jag bättrat mig så himla mycket. Tidigare har jag liksom skitit i att skriva tentor för att jag har prokrastinerat så mycket att jag till slut bara gett upp och inte ens gått dit. Förmodligen pga ovan nämnda rädsla att misslyckas, om jag liksom pluggar och försöker men ändå misslyckas då är jag ju sämst. Men om jag inte ens försöker så misslyckas jag inte för att jag är dum i huvudet utan lat snarare. Jättedumt, verkligen. Om ni tänker likadant, så sluta genast. Börja bara plugga i tid. Det som fungerar bäst för mig är att plugga tillsammans med andra, så att man har någon att känna sig ansvarig inför liksom. Du kan ju inte dyka upp där och inte ha gjort ett skit. Men jag har inte missat en enda tenta sedan våren 2015, så heja mig!
 

"Och så önskar jag så innerligt att få resa någonstans"
Vi åkte till Paris i mars och det var fint <3 Och i Helsingfors en snabbis med familjen! Och så hade vi den finaste sommarhelgen i skärgården för att fira min kompis födelsedag!
Alicia

Hahaha åh, så himla fint att läsa dina reflektioner! Känner igen mig i flera av dina tankar, målsättningar och insikter. Tänker att den största insikten med året ändå är att formulera mätbara mål - det gör ju allting såå mycket enklare och riktigare! Vi får ha målformulerinigsstuga du och jag när 2017 lugnat sig lite. Kanske kan vi även göra nån dödspakt om den där träningen för jag känner prick som du. Varför skulle man löpa när man kan knåda lera och sy?

Svar: Haha både dödspakt och målstuga låter fint, vi gör det <3
Mikaela Puranen

Emilia

Haha alltså det här med vaga mål, "mer" och "mindre" går ju knappt att mäta om man inte skrivit upp antalet måltider tex! Känner detsamma med träningen men nu faller min kropp ihop och jag har anmält mig till yoga! inte så ansträngande sådan men bättre än inget :)

Svar: Haha nää precis! Ska fundera lite på om jag ska sätta några ordentliga mål och isåfall hur jag ska göra dem mätbara! Heja dig med yogan!
Mikaela Puranen

Wilda

Jättefint att läsa dina tankar om målen! Och alltså, mål är ju bara mål fina du! Tycker att mål ofta behandlas som en att-göra-lista med en lång deadline. Mål är ju en riktning, tänker jag. Angående träning så är jag en sån som älskar att springa, men i övrigt gillar jag inte att träna. Och det enda jag inte klarar i träningsform är ju typ att springa, haha. Men jag måste träna för att min kropp inte ska gå sönder så nu är det mer en sån rutin som att borsta tänderna eller ta en dusch. Det behöver göras, men jag fattar inte riktigt hetsen i att det ska vara kul. Det är ju en hel del i livet som inte är kul. Just nu försöker jag få in det mer i vardagen - cykla, ta längre promenader, ta trappor, variera rörelser... Känns lättare så.
Ska bli spännande att se om du väljer några mål, eller kanske ledord/tankar om året, för 2017. Det gäller ju verkligen att hitta sitt sätt att göra det på. Jag är ju en sån nörd så jag funderar ju redan nu på en 3 årsplan liksom haha.

Svar: Haha strategen! 3-årsplan känns HELT orimligt för mig, vet inte ens vad jag vill göra om ett år typ :D Lättare när man pluggar och vet att man ska göra det X antal år till, men nu närmar det sig slutet och då blir allt plötsligt vidöppet, läskigt och abstrakt! Vi får se om det blir några mål och hur de isåfall ser ut! Tycker ju det är kul också, i alla fall i slutet av året och se vad man bockat av. Men tidigare har jag liksom inte sett till att jobba aktivt för så många av dem och det är väl det jag vill förändra och då måste jag fundera mycket noggrannare på vad jag egentligen ska sätta upp för mål. Typ så.
Mikaela Puranen

Jess

Instämmer med övriga: så fint att läsa dina tankar och reflektioner. Jag är också bra på att sätta upp otydliga mål som sedan är skitsvåra att mäta, men hey det är okej :) Heja dig med körkortet och heja dig med keramiken. ÄLSKAR alla keramikinlägg och att det verkar skänka dig så mycket glädje <3

Svar: Tack för fina ord! Jaaa, gud vad det skänker mig glädje, det är nästan lite knäppt? Haha. Vill helst hålla på med det varje dag om jag får önska!
Mikaela Puranen

Josefin

"chilla lite med balkongodling" näää låter ju fantastiskt med en prunkande balkong och klasar av tomater!

Svar: Haha jaa, men när jag ställer plantor på stolarna och överallt så att det inte längre går att sitta någonstans kanske man tagit det ett steg för långt ;) Kommer ju inte chilla SÅ mycket att det inte är prunkande ;)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?