Monsteraservisen: servettringar

 
I höst har jag gått en till keramikkurs och det jag främst ville göra var att påbörja en egen servis med min monsterastämpel jag gjorde i våras. Jag kommer definitivt visa helheten när jag är klar och har dukat upp en fin middag någon gång, men vi börjar med servettringarna jag gjort! De här gjorde jag dessutom hemma med lera jag tog med, så det är lite mer processbilder än vad som är möjligt att ta på kursen!
 
 
Om man har en stor skärbräda i trä är det bra att arbeta på den, för den suger leran och leran fastnar inte lika lätt som på vissa andra underlag. Det första jag gjorde var att kavla ut en bit lera och bestämma hur lång jag behövde göra rektangeln för att få till en lagom stor cirkel till servettringen. Sedan tog jag en linjal och försökte göra kanterna raka. Därefter tog jag min stämpel och tryckte den i leran! Stämpeln bör vara skröjbränd, alltså bränd en gång i keramiugn, för att leran inte ska fastna i den. 
 
 
Jag använde den första rektangeln som mall för att skära ut tre till lika stora och stämplade dem. Ett tips skulle dock vara att stämpla innan man skär ut, vilket jag inte gjorde. För man trycker ju ut leran en bit när man stämplar så kanterna blir lite ojämna precis där jag stämplat. Men det går å ena sidan att kompensera för senare!
 
 
Sedan fäste jag ihop ändarna för att skapa en ring och försökte få skarven så osynlig som möjligt, vilket jag ändå lyckades ganska bra med tycker jag! Det sista fixet var att jämna till kanterna och se till att ringarna var någorlunda jämnhöga, sedan är det bara att låta de torka inför bränning!
 
 
När jag glaserade dem så råkade jag tappa en i golvet som gick i kras, så jag får göra en ny vid nästa keramikkurs tänker jag (som blir i januari redan!)  Men såhär blev de färdiga resultaten! Glasyren drog lite mer åt det bruna hållet snarare än grönt, men tänker att det ändå är tydligt att de hör ihop med resten av servisen. Nästa gång tänker jag att vi kikar på mattallrikarna jag gjort till servisen!
 
 
PS. Idag släpper Wilda samlingsinlägget för tema METALL! In och kika!
 
 
LÄS ÄVEN
 
Sandra

WOW va snygga dom blev!!

Svar: TACK! :D
Mikaela Puranen

Jenny

Är fortfarande så himla impad över att du gör en egen servis! Även dessa blev riktigt snygga :D

Svar: TACK! Det är så himla kul :D
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Så djäddringens snygga!!! Roligt att vi fick en tutorial till också.

Svar: Tack!! Ja! Skulle gärna göra fler tutorials, men knepigt med massa andra elever i studion, blir lite obekväm + det tar så mycket längre tid då, och det är redan rätt korta kurstillfällen. Men om jag gör mer saker hemma så ABSOLUT!
Mikaela Puranen

Finurliga fröken

Wow så fint! Och coolt att göra en helt egen servis. Skulle också vilja gå på keramik kurs. Verkar så himla kul. Kram

Svar: Tack vad glad jag blir! Ja men GÖR det, det är det bästa jag gjort 2016! Googla din ort + keramikkurs! Hoppas du hittar något! Kram
Mikaela Puranen

Wilda

Superfint! Blir så imponerad av dig varje gång.

Svar: Tack <3 <3 <3
Mikaela Puranen

Alicia

Så VACKERT med den blåbruna glasyren, wow! Tror bara det kommer komplettera och ge liv åt servisen. Naturen är ju inte bara en nyans av grön liksom. Så himla himla fint och kan knappt vänta på att få se allt ihop när du är klar!

Svar: Tack <3 Jag gillar färgen mer och mer faktiskt! Skumt dock att det är exakt samma glasyr och de här drar mer åt blått och mitt första monsterafat är verkligen GRÖNbrunt. Om jag gör fler delar, vilken färg kommer de få då? Blir en överraskning haha!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?