Monthly makers julkalender: Återbruk av gamla julkulor

 
Idag är det dags för den 19:e luckan i Monthly Makers julkalender och jag vill visa hur du enkelt kan återbruka gamla julkulor som blivit slitna, fula eller som du bara är trött på, och göra om dem till något du faktiskt vill hänga i granen!
 
 
Du behöver: 
✂ Släta julkulor utan glitter och andra strukturer
✂ Sprayfärg
✂ Maskeringstejp
✂ Pensel
✂ Akrylfärg
 
 
Börja med att tejpa för fästet på julkulan och snöret, såvida du inte vill måla om dem med! 
 
 
Spraya kulorna med ett tunnt lager färg. Låt torka och vänd på dem så du täcker hela kulan med färg. Jag sprayade 2-3 lager för att få färgen att täcka riktigt bra. Det viktiga med sprayfärg är att låta det torka ordentligt mellan varven och att bara spraya ett tunt lager så att inte färgen rinner.
 
 
Därefter är det bara att måla din design på kulan! Jag ville ha mörkblåa penseldrag och om du vill göra något liknande så tycker jag att det fungerar allra bäst om man har flat pensel, dvs en sådan här platt pensel som på bilden. Ta ganska tunnt med färg på penseln och gör lätta små, snabba penseldrag! 
 
 
Svårare än så är det inte! Ett tips är att låta tejpen sitta kvar tills du har målat färdigt allting, den gör det lite lättare att hålla i kulan stilla, utan att behöva hålla själva kulan och riskera att smeta ut färg som inte hunnit torka. Att bara hålla i snöret kan fungera, men kulan kommer att gunga fram och tillbaka och försvåra om du vill göra precisa penseldrag. Så behåll tejpen på tills du är helt färdig!
 
 
Gör antingen ett gäng likadana julkulor, variera mönstret men använd samma färger eller blanda hej vilt!
 
 
Får du inte nog av kreativitet och skapande? Som slutspurt på ett inspirerande år presenterar vi Monthly Makers julkalender 2016, med ett unikt DIY-projekt varje dag fram till julafton! Läs mer om hur du själv bidrar hos månadens värd Anna María, följ lucköppningen på Facebook och skapa med oss under hela december! Använd gärna #MonthlyMakersJul på Instagram och i andra sociala medier.
 
Tidigare luckor:
Lucka 1 | Anna María
Lucka 2 | Elsa 
Lucka 3 | Ruth
Lucka 4 | Alicia
Lucka 5 | Wilda
Lucka 6 | Stina
Lucka 7 | Sandra
Lucka 8 | Anna María
Lucka 9 | Mikaela
Lucka 10 | Beatrice
Lucka 11 | Beata
Lucka 12 | Sandra
Lucka 13 | Ruth
Lucka 14 | Stina
Lucka 15 | Anna María
Lucka 16 | Wilda
Lucka 17 | Elsa 
Lucka 18 | Alicia
Lucka 19 | Mikaela
 
Morgondagens lucka hittar du hos Beatrice!
 
Glöm inte att imorgon även är sista inlämning för att vara med i sammanställningen för tema JUL! Lämna in ditt bidrag här hos Anna María! Och en sista grej, svara hemskt gärna på vår undersökning om Monthly Makers HÄR
Ruth

Åh vad fina, Mikaela! Gillar verkligen den vackra, blåa nyansen mot de vita kulorna. Och du har fått till sjukt snygga och stämningsfulla bilder också. Du inspirerar!

Svar: Tack vad gullig du är <3
Mikaela Puranen

Wilda

Så stilrent och läckert! Vill göra det genast men det får vänta till nästa år. Bra beskrivet alltihop!

Svar: Tack fina du! Jag vill måla om alla jag har, haha! Men jag får nog inte det för Emanuel ;)
Mikaela Puranen

Beatrice

Men hallå!!! Nog för att jag gillade dessa redan när vi fick en sneak peek, men DETTA!? Älskar dem! Passar perfekt med mitt vanliga färgschema kring jul, och ska definitivt försöka göra något liknande till nästa år! (PLUS: Det är när man ser såna här fab bilder man ser hur mycket du utvecklats rent foto-mässigt från när du frågade om tips i gruppen för typ ett och ett halvt år sen! Så himla fint Mikaela! <3)

Svar: TACK <3 Vad glad jag blir! Och tack för att du lägger märke till fotona, tycker själv det är stor skillnad mot bara ett år sedan! <3 <3 <3
Mikaela Puranen

Julia

Åh det här är så snyggt och smart. Har inget eget julgranspynt...för att aldrig haft utrymme att skaffa egen gran men när den dagen kommer så är det här jättebra ju! Kan leta upp olika kulor på loppis och göra en egen serie!

Svar: Tack! Ja, men eller hur! Mycket mer hållbart än att köpa massa nya dekorationer, och så kan man ju få dem PRECIS som man vill ha dem :)
Mikaela Puranen

Alicia

Missade jag att kommentera det här inlägget?? Måste ha varit mållös för jag tycker detta är sååå fint, Mikaela! Så jäkla smart och vackert återbruk. Vilken ren dröm att ha en gran pyntad med såna där! Tack för guiden, inspireras massvis :)

Svar: Tack fina du! Till nästa år ska jag göra fler så jag kan pynta en hel gran :D
Mikaela Puranen

Jessica

Alltså de blev så himla fiiiiiina!!!!

Svar: Tack <3
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?