Gjuta egna ljus av gamla ljusstumpar!

Jag har ganska länge nu sparat ljusstumpar från gamla nedbrunna ljus ett tag nu för att gjuta ned och göra nya ljus. I söndags blev det äntligen av! Köpte i somras ett gäng champagnebad-glas på loppis som jag inte kommit till användning så kom jag på att de skulle bli jättefina ljus med ljus i! Jag hade läst någonstans att man var tvungen att slå sönder ljusen för att få ut den gamla veken, men det behöves verkligen inte och hela processen var mycket enklare än jag trodde. 
 
Detta behöver du: 
 
  • Gamla ljusstumpar/ljus
  • Vekar (Finns på bland annat Panduro)
  • Kastrull med vattenbad
  • Eventuell färg eller doftolja (Jag körde bara på doftolja från Panduro med rosdoft)
 
Häll vatten i kastrullen och sätt på plattan. Jag valde att använda en gammal plastbytta till att smälta ljusen i för att inte förstöra något jag är mer rädd om. Jag var lite orolig för att plasten skulle smälta, men det var ingen fara. Lägg ljusen i vattenbadet och vänta på att de ska smälta. 
 
 
Under tiden medan du väntar kan du börja montera upp vekarna i det du ska gjuta ljusen i. Jag knöt vekarna runt en grillpinne för att de skulle hålla sig upprätta medan jag hällde på stearinet. Jag försökte hitta något med lagom höjd att balansera pinnen på så att vekarna skulle nå botten. 
 
 
När stearinet har smält så plocka upp de gamla vekarna som ligger i det flytande stearinet. Använd en pincett eller liknande för att inte bränna fingrarna! Vissa lägger ljusstumparna i en nylonstrumpa för att samla upp vekarna och ev. skräp, då stearinet rinner igenom men inte vekarna. Jag tyckte inte att det behövdes men om man råkar ha ett par trasiga nylonstrumpor så kör på! Om du vill ha i färg eller doft så häll det i det smälta stearinet nu. Därefter häller man stearinet i behållarna och låter det stelna. När det stelnar har stearinet en tendens att "falla ihop" runt veken och bilda ett hål eller fördjupning just där. Man ska tydligen kunna förhindra det genom att peta lite med en tandpetare eller något för att få ut luften, ska testa det nästa gång. Spara i alla fall därför lite stearin för att fylla i hålet när ditt ljus stelnat. 
 
 
Klipp av veken i lagom längd. Klart! Fick lite stearin över så passade på att göra en liten ljuskopp också, där kan man se att det blivit en fördjupning vid veken. Ska fylla på den nästa gång jag gjuter ljus! 
 

Kom ihåg mig?