Läget på balkongen

 
Sist jag skrev om hur det går för mina odlingar var lite mer än tre veckor sedan. Såhär såg det ut då! Det har växt på ganska bra sedan dess, men inget som är redo att skördas riktigt än... Paprikorna har vuxit massor, för tre veckor sedan hade jag bara en liten en som hade kommit fram, nu har de flesta plantorna minst en paprika var. En av dom ser lite speciellt ut (se bilden ovanför), vet inte vad som har hänt men en liten del av paprikan har rullat upp sig? Ser lite roligt ut, men den kommer nog också att bli ätbar till sist :)
 
 
Hot wax chili. Ett nytillskott som jag fick från min kära mor, snaaaart redo att skördas. Tips på goda recept innehållandes chili? Tänkte göra åtminstone en fetaostchiliröra att ha till något gott grillat!
 
 
Gurkorna som jag trodde det var ute med, att de inte skulle bli något av, har blivit jättestora! Jag hade två plantor, den ena planterade jag om i en jättekruka och det är den som verkar må jättebra och får stora gurkor. Jag fixade också en spaljé för dem att klättra på i ett av hörnen på balkongen. Den plantan som inte fick en ny kruka (hade bara en stor) är däremot inte lika glad, det är den vars blad är gula och fula... Men jag kommer att få minst två rejäla gurkor!
 
 
Tomaterna växer på också, nu har i princip alla plantor åtminstone några tomater! Däremot är det inga som är mogna än tråkigt nog. Nästa år ska jag definitivt sätta fröna tidigare! Men tids nog hinner nog de här också mogna! Om inte annat kan man plocka in de gröna och låta de ligga i ett soligt fönster och solmogna. Vi gjorde det med ett gäng förra året och de blev mogna till sist. Men jag hade gärna velat ha ett par ikväll och lägga på pizzan vi tänkte laga till middag... 
Sandra

Åh, så roligt! Älskar att se sånt här och trots att mina växer precis utanför dörren så börjar jag längta till nästa vår då jag ska plantera en massa nya frön :) Ser ju ut som att du har stora tomater med, eller? Vad har du för sorter? Tyckte hot wax chilin såg riktigt fräck ut med och vilka bautagurkor!

Roligt att du gillade min barhylla, tyckte också att pilarna piffade upp den lite :)

Svar: Jag börjar också fundera på nästa vår, typ det enda som får mig att inte gråta över att sommaren går mot sitt slut, haha. Jag vet faktiskt inte, jag trodde det var någon sorts körsbärstomat, men de är faktiskt ganska stora. Jag var smart nog och tänkte att äh, jag kommer ihåg vilken sort det är och skrev inte ner det någonstans och slängde fröpåsen... Det enda jag vet är att det är samma sort allihopa i alla fall, men det hjälper ju inte så mycket. Vilka har du? Tips på några goda? :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?