Betongsäsong!

 
Det har varit mycket konst här på sistone, men jag är lite inne i en sådan period nu. Men jag har fått lite andra saker gjort också! Nu på sommaren är det ju verkligen betongsäsong, så sist jag var hemma hos mina föräldrar så gjöt jag och mamma lite betongprylar. Bland annat den här ljusstaken kom till! Jag fotade lite under processen, så så här enkelt kan man göra en egen!
 
Du behöver:
- Betong (vi använder finbetong från Byggmax)
- En rund plastbytta (tror att den här var en stor yoghurtburk)
- Metallinsatser för ljus (Man kan köra utan, annars kan sådana köpas HÄR)
 
Såhär gör du:
 
 
1. Börja med att smörja in plastbyttan du ska gjuta i med olja. Detta är för att det ska gå lättare att få ut betongen sen när den brunnit klart. Det enklaste är att använda en sån där pensel som man penslar bullar med. Vilken olja det är spelar mindre roll, vi har använt både raps-, mat- och olivolja, jag har inte märkt någon skillnad.
 
2. Blanda betongpulvret med vatten. Konsisten ska vara som en tjock gröt ungefär, men det här är en sådan grej man får testa sig fram med. Om man är osäker så kan man titta på till exempel den här videon, men OBS, blanda inte en hel påse på en gång. Det behövs absolut inte så mycket för det här projektet! Hellre att man tar lite för lite och får blanda lite till än tvärtom! 
 
3. Häll betongen i den runda plastbyttan, så tjockt som man vill ha den. Min är kanske 5-7 cm tjock. Skaka plastbyttan försiktigt för att få ut eventuella luftbubblor. Man ser när de kommer upp till ytan, sluta när det inte längre kommer några. Ställ byttan på en plan yta, lutar det så kommer hela betongljusstaken att bli sned.
 
 
4. Stoppa i värmeljushållarna där du vill ha dem. Man kan bara stoppa värmeljus i direkt om man vill köra lite budgetvariant, det är lite pilligt att få bort dem sedan när de brunnit ut, men det går absolut. I det här fallet valde jag dock att använda metallinsatser som jag köpt på cchobby.se (länk högre upp). Tryck ner ljusen/metallinsatserna ganska djupt. Lägg gärna någon tyngd på för att förhindra att de flyter upp, det kan vara stenar eller som jag använde här, små betongblommor som vi gjutit tidigare. 
 
5. Nu är det dags för betongen att brinna, alltså stelna till. Låt den stå i ca 2 dagar och sen är det bara att lossa den ur formen. Ibland kan man behöva slipa till lite kanter och ojämnheter om det inte blir så slätt som man önskar, men på betong är det ofta snyggt med ojämnheter och den lite "hårdare" looken. Klart! 
 
Vi gjöt andra saker också, men det får ni se lite senare! :)
 

Kom ihåg mig?