DIY Ljusfat

 
Igår så gjorde jag och min pojkvän ett ljusfat i form av ett lönnblad. Det är superenkelt att göra själv och man behöver följande material:
  • Lufttorkande lera (går att köpa på Claes Ohlssons eller valfri hobbybutik)
  • Ett lönnblad
  • Kavel
  • Kniv eller annat vasst redskap
Man börjar med att ta en klump lera och kavla ut den till lämplig tjocklek. Vårt blev nog inte mer än en halv centimeter tjockt, hade helst velat ha det lite tjockare, men leran räckte inte riktigt till. Därefter placeras bladet ut på lerat, med nerverna nedåt (obs viktigt! det är ju nerverna vi vill ha ett avtryck från!) Om man är osäker på vilken sida det är, känn, det är den sidan där "strecken" i bladen sticker ut lite. Tryck bladet mot leran och kavla gärna över den ett par gånger. Eftersom man nu kavlar ytterligare så är det bra att ha lite tjockare lera än vad man tänkt sig innan man nu kavlar ytterligare en gång. Ta en kniv eller liknande och skär ut bladet längs kanterna. Låt torka. Det är ganska lång torktid på leran, minst 24 h, så om man som vi har tänkt ge bort fatet i present kan det vara en god idé att börja i tid (och inte 12 h timmar innan man ska ge bort den).
 
Bladet på bilden har bara börjat torka, det är bara kanterna som har hunnit stelna där. Jag hann tyvärr inte ta någon bild när det var helt torrt eftersom vi fick slå in det när det fortfarande var lite fuktigt. Men jag tänkte göra en till mig själv också så då kan jag visa upp det, även med ett blockljus på (det ska ju trots allt föreställa ett ljusfat...)

Kom ihåg mig?