Första advent och DIY adventsljusstake

 
Hoppas ni haft en trevlig första advent! Vi har inte gjort så mycket mer än att tända första ljuset och äta en varsin lussekatt idag. Jag har tenta på fredag så jag sitter och läser. Jag längtar så oerhört tills den här kursen är slut! Ämnet är jätteintressant, men det har varit så otroligt rörigt och miljoner saker att göra hela tiden. Jag har halkat efter jättemycket med den andra kursen som jag läser på halvtid utöver mina vanliga kurser. Men det var inte det jag skulle skriva om!
 
 
Vi har fått lite julstämning här i alla fall! Adventsljusstaken är på plats, hyacinten är inköpt och en liten tomte har fått komma fram. Jag blev så glad när jag hittade den här hyacinten med två blomstjälkar, det kommer bli så fint när den slår ut!
 
 
Adventsljusstaken har jag gjutit för ett par veckor sedan. Jag har velat göra en sån här rak rektangulär ljusstake jättelänge men inte kommit på vad jag ska använda som form. Men så såg jag i en grupp på facebook en som hade gjort en adventsljusstake och hon tipsade om att gjuta i...
 
 
...ett mjölkpaket! Så himla bra att hon la ut det i gruppen för jag hade kört fast totalt, tack för det! Jag hade redan köpt metallinsatser för stearinljus flera månader tillbaka för det här ändamålet, så det var bara att sätta igång och gjuta! Botten och toppen på ett mjölkpaket är inte direkt raka och släta, vilket var resultatet jag var ute efter, så jag klippte till den bortklippta sidan till två plattor som jag tejpade fast i botten och toppen av paketet med dubbelhäftande tejp. Eftersom mjölkpaket är gjort av väldigt mjuk kartong så virade jag silvertejp runt paketet för att stödja upp. Men jag tyckte inte det räckte riktigt, så jag ställde kartongen bredvid två tunga raka föremål för att stödja sidorna ytterligare. Kan inte minnas exakt vad jag använde, men tänk typ två tegelstenar. Vad som helst som är tillräckligt tung och har raka sidor fungerar utmärkt.
 
Matilda

Men så fin!!

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Småstadsfrun

Himla snygg ljusstake! Gillar verkligen den råa känslan man får av betong. Gärna när det blandas med något riktigt mjukt och mysigt.

Svar: Tack! :) Det är precis det jag också gillar med betong som material! (plus att det är jäkla kul att hålla på med)
Mikaela Puranen

Ida

Så fin!

Svar: En systemkamera vore underbart! Okej, ååh, att odla låter mysigt!


Kom ihåg mig?