Fältvecka del 1

Nu är jag hemma igen! Sorry för en blogg som varit tyst, men internet där borta fungerade så fruktansvärt dåligt. Men nu är jag tillbaka! Jag ska berätta mer om fågelprojektet min grupp gjorde i ett annat inlägg, Men här kommer lite mer allmänt om min vecka! Så jag har alltså varit på fältkurs utanför Norrtälje, Norr malma mer bestämt.
 
Jag har lite för många bilder jag vill dela med mig av här så jag tänker dela upp det i flera delar, men det här är i alla fall del 1!
 
 
 
Så här bodde vi ca 50 studenter i ett stort hus med massa våningssängar, två gemensamma kök och ett stort uppehållsrum. Det blir lätt ganska skitigt när man är så många på så begränsad yta, men det gick hyfsat bra ändå. Det var kul att laga mat ihop med andra man inte brukar laga mat med, särskilt ett recept lärde jag mig av en av mina gruppmedlemmar som jag ska laga snart!
 
 
Labbet är egentligen främst till för limnologiska studier och ligger precis vid sjön Erken. På kvällarna var det många som bastade och hoppade i sjön.
 
 
Kursgården låg också precis vid ett stall. Jag tycker hästar är så otroligt vackra djur, så att få den här utsikten varje dag var ju ganska trevligt. 
 
 
 
 
 
 
Norr malma området är känt för sina gamla fina ekar. Mitt absoluta favoritträd. Finns det något vackrare än en ekskog? Jag har plockat en påse ekollon som jag ska försöka få att gro! 
 
 
 
 
Vi har gått i skogen en hel del och sett sjukt mycket svamp! En del mindre ätliga än andra... En annan grupp hade ett svampprojekt där de vetenskapligt skulle ta reda på vad som var ett bra svampställe, vad man skulle hålla utkik efter. De kollade på trattkremlor och trattkantareller. De mätte olika saker som ljusintensitet, fukt i jorden, pH-halt och en del annat. Tyvärr fick de inga signifikanta resultat, så man får gå på magkänsla! 
Sandra

Nej, jag hade inte sett det alls! Tack för att du tipsade mig om det, blev så himla glad! Och vilken chock ;)
Det där med namn får nog komma till mig under tiden som jag förbereder, jag vill ju gärna vara säker på att jag väljer rätt med så det är lite klurigt.

Vilka otroligt vackra ekar du fotograferat. Tycker också att ekskog är något väldigt speciellt!

Svar: Sjukt kul ju! :D Ja, namn är svårt, men låt det ta tid, jag tror du kommer på något bra till slut! :)
Tack! Är så sugen på att köpa en bättre kamera bara! Hoppas jag kan odla lite ekollon, vore så roligt :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?