2015 so far

 
I början av året skrev jag en lista över vilka drömmar och mål jag hade för året. Nu har mer än halva året gått så jag tänkte att det var dags för en liten halvvägsrapport! Såhär såg listan ut och detta har jag bockat av!
  • Utveckla mitt målande och helst gå någon kurs
  • Få fler illustrationsuppdrag och tjäna mer pengar på min konst
  • Ev. starta ett företag för det ändamålet (eller köra som hobbyverksamhet)
  • Ha ett biologirelaterat sommarjobb
  • Ta körkort 
  • Gå en keramikkurs (fick det i födesledagspresent förra året men det har inte blivit av ännu. Vi har ju en keramikugn i mina föräldras garage som bara behöver lagas lite grann, sen är det bara att köra!)
  • Lära mig att fotografera ordentligt och inte på auto
  • Spara pengar för att kunna resa någonstans i sommar, helst öluffa i Grekland
  • Äta mer vegetariskt
  • Odla mer egen mat
  • Vara ute i naturen mer
  • Ta examen

En del har jag lyckats med, och det jag är allra mest nöjd över är mitt sommarjobb faktiskt. Som i och för sig hänger ihop med att våga mer och inte vara rädd för att misslyckas så man kan säga att jag lyckats lite halvt med det målet också. Jag vågade fråga en av mina lärare om de behövde sommarjobbare på hennes andra jobb på Evolutionmuseet och så fick jag det. Och det har varit asbra, jag har fått välja hur mycket och när jag ska jobba, kan flexa lite hur jag vill, jag har en ordentlig lön, det är kul och spännande, en bra merit och jag ska förmodligen extrajobba i höst också! Så bra! Allt för att jag vågade fråga! Så det är det bästa med året hittills.
 
Jag har definitivt ätit mer vegetariskt också, när jag var på västkusten i tre veckor var jag i matlag med en vegetarian så vi åt bara vegetariskt under hela vistelsen. Har försökt hålla uppe det lite bättre här hemma också, men det är så lätt att hamna i gamla mönster och äta det man brukar. Odla mer mat har jag gjort, i alla fall om man ser till antalet plantor men ingenting utom kryddor och sallad har gått att skörda ännu. 
 
 
Jag har absolut varit ute i naturen mer också, och samtidigt övat på att fotografera. Jag skulle väl inte säga att jag kan "fotografera ordentligt" som var målet, men kör åtminstone på halvmanuellt läge och försöker lära mig hur alla inställningar samverkar för att kunna köra på helt manuellt. Jag tycker i alla fall att jag blivit mycket bättre sen jag köpte kameran vid årsskiftet. Men än finns utrymme för förbättring! Mamma har lovat mig ett "examensobjektiv" när jag är klar med en sista omtenta innan jag på riktigt har en kandidatexamen, väldigt bra motivation till att plugga ordentligt! 
 
Resten av målen har jag inte uppfyllt, än. Men det är ju nästan halva året kvar, så något mer tänker jag åtminstone bocka av! Det var bara så mycket som sattes på paus i våras när jag mådde skit. Det är väl ungefär 3-4 månader som jag mått dåligt och inte haft ork eller lust att göra saker jag vanligtvis tycker om, som att skapa. Det har verkligen fått vara på paus. Det är inte förrän nu det egentligen börjar kännas bättre, men det går upp och ner väldigt mycket.
 
 
Körkortet hade jag nog haft om det inte varit för ovanstående anledning. Men jag har tagit ett steg mot det i alla fall och skaffat tillstånd att övningsköra, så det är ju alltid något. En kurs i antingen keramik eller måleri vill jag verkligen få till i höst i alla fall! Spara pengar till resa, den biten har jag klarat av, men att faktiskt resa någonstans har inte funkat. Vilket gör mig mer besviken än jag vill erkänna, det känns så fruktansvärt bortskämt att vara ledsen över att inte kunna åka utomlands liksom. Men det är jag. Jag har längtat efter det i över ett år då vi inte kunde åka någonstans förra året heller och verkligen ansträngt mig för att spara i ett år och så blir det ingenting. Och det funkar liksom inte att ta ledigt en vecka i höst från skolan, man missar för mycket. Så jag får väl vänta ett år till. Men fan vad jag hade behövt det efter all skit i våras. Så, slut på bortskämd rant. Jag har ju egentligen mycket annat att vara glad för, men det är bara så surt när man längtat så mycket efter något som sedan inte blir av.
Annica

Härligt att du börjar må bättre 😊 du har ju ändå lyckats pricka av rätt många grejer på din lista trots allt! Och jag tycker absolut att du ska få vara besviken över att resan inte blir av, sen kanske det inte går att göra så mycket åt det, men det är ju ändå schysst att du har sparat pengar till det, då kanske ni kan åka längre/till nått annat ställe som är dyrare nästa år :)

Svar: Det har du ju faktiskt alldeles rätt i! Det kan ju faktiskt bli en riktig jäkla drömsemester nästa år istället för en "vanlig" (men ändå åh så härlig" vecka vid Medelhavet.
Mikaela Puranen

Maria Ekblad - bröllops & nyföddfotograf

Grymt av dig med sommarjobbet! Jag tycker inte du behöver ursäkta dig, klart det är skönt för alla att komma bort ibland och man får bli besviken över sådana saker.

Ang fota manuellt tycker jag man ser utveckling i dina bilder och så länge det känns kul kan man ta en sak i taget :D Det tog lång tid för mig innan jag gick över på helmanuellt och fattade hur allt hängde ihop med bländare, slutare och iso. :)

Svar: Tack, vad kul att höra från dig som är fotograf! :)
Mikaela Puranen

Jess

Du har ju bockat av massvis med saker, härligt jobbat! Är så imponerad av dig och hur du fixade ett så fantastiskt sommarjobb, förstår mycket väl att du är nöjd med både jobbet och att du vågade fråga efter det. Ska försöka inspireras av det och själv ta tag i min jobbsituation eftersom mitt kontrakt går ut i höst, känns läskigt men samtidigt spännande!

Svar: Det är läskigt! Jag tyckte det var skitläskigt att fråga efter jobbet, men vilken utdelning man kan få! Och det värsta som kan hända är ju att man får ett nej, eller hur? Men det är lätt att säga och svårare att faktiskt göra för det mesta :P Men jag tror på dig, kör hårt!
Mikaela Puranen

ISA

*applåd*. SÅ himla bra jobbat. Tror det är bra att "checka av" sig själv såhär ibland, även om det kan vara tungt med. Men du har kommit långt!! kram

Svar: Tack tack! Jag tror också det är bra, ska fortsätta med det! För tror verkligen det är bra att reflektera över vad man vill, vart man är på väg och vad man har gjort!
Mikaela Puranen

Sandra

Hurra, vad grym du är! Har också tänkt göra ett nytt sånt här inlägg och gå igenom mina mål och blev ännu mer peppad på det nu när jag såg dina. Tycker definitivt att du blivit riktig bra med kameran :)

Svar: Tack fina du!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?