Fjäril vingad syns på Haga

 
Jag hade ju faktiskt semester två veckor i juli, men det regnade på riktigt varenda dag. Så det var kul. Men det blev istället en del inomhusaktiviteter, som att gå på museum. En dag åkte jag och mamma till Fjärilshuset i Haga! Kanske mest för att jag ville fota fjärilar men också för att kolla på deras nya vithajsutställning!
 
 
Jag hade inte varit på Fjärilshuset sedan jag var typ 7 år gammal, så det var kul att se det med vuxna ögon. Dock är det nog roligare om man har barn med sig kan jag tänka mig. Men det var trevligt ändå! De hade dessutom en stor museishop vilket är ett plus, jag älskar museibutiker! Dock var det kanske lite väl mycket krimskrams till leksakser, men också många fina planscher och böcker.
 
 
Är det någon som vet vilken växt det här är? Det ser ju lite ut att kunna vara en släkting till Monstera? Kan man ha den som krukväxt? Älskar de randiga stjälkarna och stora bladen!
 
 
Men den kanske kräver regnskogsmiljö för att trivas och det är ju inte direkt något man brukar ha hemma. Fint är det i alla fall, jag skulle så gärna vilja åka till en riktig regnskog. Tänk att vandra kring Amazonas till exempel, det vore så jäkla häftigt!
 
 
Jag gillar den här växten med röda och gula inslag också, den vore också fin som krukväxt! En grej jag saknade var förresten skyltar om vilka fjärilsarter det fanns, det känns ju som att det vore en självklarthet. Jag kanske bara missade skyltarna i och för sig, för det vore riktigt konstigt om det inte fanns alls. Man vill ju veta vad det är man kollar på.
 
 
En av många matningsstationer där fjärilarna samlades! Den här blågula fjärilen var verkligen helt kamouflerad när den hade vingarna ihopfällda. Det syns lite på andra bilden, men den såg verkligen ut som ett torkat löv eller liknande när vingarna inte var utfällda. Jag såg inte ens att det var en fjäril först förrän den började röra på sig!
 
 
Det fanns lite andra djur också! Både land- och vattensköldpaddor, pilgiftsgrodor, fiskar och lite annat!
 
 
Och hajar såklart. Mottager gärna tips på hur man bäst fotar inne i akvarier? Det är alltid så mörkt och konstig belysning och hajarna rör sig snabbt. Det här var den bästa bilden liksom. Nåväl, de hade två typer av revhajar i akvariet och så en stor utställning om vithajar. Jag blev lite besviken på utställningen dock. Hajar är ett av mina favoritdjur, så jag var verkligen pepp på att se vad det var för utställning. Det var kanske 20-30 stora affischer med textinformation, en modell av en vithaj och en riktig (förmodar jag) käke av en vithaj i första rummet. Inte ens jag som är väldigt intresserad orkade läsa alla affischer, och jag tvivlar på att exempelvis barnfamiljer har orken att göra det heller. Men det blev lite bättre! Det roligaste var att de hade tagit dit en riktigt hajbur som man kunde gå in och känna hur det var att dyka med vithajar. Det som var bra med den var att buren skakade och rörde sig men däremot så var videon med hajen man dök med sådär. Det fanns också ett filmrum med en dokumentär som spelades när de var i Sydafrika och dök med vithajar och när de hämtade den där hajburen. Den var okej. Men överlag är jag inte så imponerad av utställningen.
 
 
Då var fjärilarna desto roligare! 
 
 
De här drömmiga kaktusarna älskade jag! Jag vill ha fler kaktusar här hemma. Men sammanfattningsvis var det en trevlig utflykt, men åk inte hit enbart för vithajsutställningen. Då är det nästan mer värt att kolla på en bra dokumentär om vithajar hemma. Om det hade varit finare väder så hade vi nog fikat ute i trädgården efteråt, men det är inte så mysigt när det regnar.
Sanna | Beauty & Design

Åh, jag tycker det är så vackert med fjärilar. Var i Palmhuset i Göteborg för inte så längesen och kom att tänka på att det var ett fjärilshus när jag var liten. Nu har de tyvärr tagit bort den delen :( men ska försöka besöka Fjärilshuset i Stockholm under min semester :)

Svar: Det tycker jag du ska göra, det var supermysigt :)
Mikaela Puranen

ɑ n n i k ɑ

Så fina bilder :)

Maria

Kom hit när jag bildgooglade just för att ta reda på namnet på den där växten! Såg den i en blomsteraffär när jag var på jakt efter en presentblomma och blev nyfiken. (Köpte den inte, för stor och ingen plats i bilen). Alocasia zebrina heter den tydligen och funkar som krukväxt. Fina bilder!

Svar: Tack! Jag får kolla i mindre blomsteraffärer tror jag, på Plantagen och Blomsterlandet har jag inte sett den, i Uppsala i alla fall :)
Mikaela Puranen

Hanna

Fantastiskt, jag hittade också det här inlägget för att jag försökte ta reda på namnet på den där randiga växten. En kompis har en, men visste inte vad den hette. Tack för namnet Maria! Någon av er som hittat var de går att köpa?


Kom ihåg mig?