DIY tvåvåningsfat

 
 Det blev bara en endaste DIY julklapp från mig år, detta tvåvåningsfat som man kan ha antingen som kakfat eller ha andra saker på som t.ex. smycken.
 
 
Material:
  • Kakfatsdelar (finns att köpa på t.ex. kakfateriet.se)
  • Två eller tre tallrikar beroende på hur högt fat man vill göra
  • Frystejp
  • Borrmaskin med porslinsborrs"huvud" 
  • Vatten
 
Börja med att tejpa ett kryss över mitten på baksidan av tallriken för att undvika att lasyren spricker. Gör detta även på framsidan så att det inte spricker där när borren går igenom. Om man köper kakfatsstången på kakfateriet.se så får man med den här runda pappersgrejen som hjälper en att mäta ut mitten på tallriken, men det går ju att göra med en linjal också men det här var ett väldigt enkelt sätt. Markera i alla fall med en penna var mitten är så att du vet var du ska borra.
 
 
Innan du börjar borra bör du doppa borrhuvudet i vatten för att minska slitaget på den. Sedan är det bara att sätta igång att borra! Hur lätt det går beror lite på vilket sorts porslin man har, det kan gå på ett par minuter men det här jag hade valt var lite mer svårgenomträngligt... Så det tog kanske 20 minuter per tallrik, men med en mjukare tallrik går det alltså enklare. Så ge inte upp om det känns trögt och som att det inte händer något, det gör det förmodligen, men väldigt långsamt! Doppa borrhuvudet i vattnet emellanåt om det blir torrt. 
 
 
Såhär ser delarna ut för att sätta ihop tallrikarna. Den lilla skruven ska vara i botten. På den sätter man först den lilla metallplattan och sen den vita plastplattan. Sedan är det bara att sticka skruven genom fatet som på bilden nedan. Sätt en till vit plastplatta på ovansidan av fatet. 
 
 
Därefter är det bara att skruva på den första stången på skruven. För att fästa nästa tallrik göra man exakt likadant, bara att man inte har en till metallplatta utan bara vita plastplattor. En på undersidan av nästa tallrik, alltså ovanpå första stången, och en på ovansidan av nästa tallrik. Så skruvar man på nästa del. Mycket enkelt! 
 
 
Slutresultate blev alltså såhär! Jag valde att bara göra två våningar för att jag hade två stycken likadana tallrikar. Men det går ju att blanda tallrikar också, eller sätta en liten kopp högst upp. Det går att variera i all oändlighet!
 
 
Här ser ni för övrigt två av mina favorithalsband just nu,önskebenet i silver och den runda bredvid som föreställer det fylogenetiska trädet för allt liv, alltså det evolutionära släktskapet mellan alla organismer. Lagom biolognördigt och väldigt fint tycker jag!
 
Maja

Åh, fint! Jag har länge funderat på att prova det där själv och känns som att det snart är dags. :-)

Svar: Tack! Klart du ska prova! Det var faktiskt väldigt enkelt, förutom att just de här tallrikarna var svårborrade, men det ska gå på bara några minuter att komma igen med vanliga tallrikar :)
Mikaela Puranen

Sandra

Så fint det blev! Blir så sugen på att köpa både porslinsborr och glasborr nu och gå loss på saker här hemma ;)

Svar: Jag med! Men det är nog lika bra att jag bara kan låna mammas och inte har en egen för annars skulle jag nog go crazy göra hål i allt vårt porslin haha.
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Vad fint! Så himla smart sätt att kunna göra ett eget kakfat av loppistallrikar.

Svar: Tack! Det var faktiskt riktigt enkelt, förutom att just de här tallrikarna var svårborrade, men själva ihopsättandet var lätt som en plätt!
Mikaela Puranen

Wilda

så imponerande snyggt! och tallrikarna var ju som gjorda för det här.

Svar: Tack! Eller hur, mamma har samlat på blåa tallrikar på loppis i typ två-tre år för att göra det perfekta kakfatet, det här var några av hennes leftovers som jag fick ta över ;)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?