Hur jag scannar in och redigerar mina teckningar

 
För ganska pinsamt länge sedan fick jag en fråga från Sandra om hur jag fixar mina illustrationer i datorn efter att jag scannat in dem. Så jag tänkte ägna ett inlägg åt detta, jag är dock inte en fena på Photoshop och bildredigering så det finns säkert bättre sätt men såhär gör jag! Ge gärna tips i kommentarerna om ni har några sätt att få samma effekt på! När jag har scannat in en bild kan bilden oredigerad se ut såhär:
 
 
Det allra första jag gör är att beskära bilden som jag vill ha den. I det här fallet vill jag givetvis inte ha med kanterna på pappret och insidan av scannerlocket.
 
 
Det ser väl okej ut förutom att man ser pennstrecken i den svarta himlen, plus att jag vill ha det svarta riktigt svart och det vita riktigt vitt. Så för att lösa det så använder jag funktionen levels och drar i reglagen där tills jag är nöjd. Reglaget till vänster och det i mitten brukar jag dra ganska mycket till vänster för att öka svärtan och så drar jag den högra lite till höger för att ljusa upp de vita partierna.
 
 
Nu börjar det se lite bättre ut! Men det är lite små fläckar och gamla blyertsstreck som jag har glömt att sudda ut (i utkanten av svartvita fjädern i mitten till höger tex). Då går jag helt enkelt in och använder suddet eller penseln med vit färg och målar över de ställena. Då brukar jag zooma in rätt mycket och gå igenom bilden bit för bit. Ibland är det något streck som hamnat fel så då brukar jag korrigera det. Jag fyller även i svart på vissa ställen, t.ex. där det är små vita fläckar i bakgrunden som jag inte vill ha.Det här går så mycket enklare när jag använder min ritplatta, men det går såklart även med en vanlig mus eller på touchpaden på en laptop. Det kan i korta drag se ut ungefär såhär:
 
 
Det här är det steget som tar allra längst tid och man kan sitta och pilla hur länge som helst för att få det perfekt om man orkar och vill. Den här satt jag ganska länge och jag har bland annat fixat en del av stjärnorna på himlen och fågelns näbb som jag råkade måla lite för svart längst ut på övre näbben på originalet. Om man undvikit sådana misstag så går det snabbare att redigera, men jag brukar alltid ha minst en liten miss jag vill fixa i datorn, oftast glömmer jag att sudda ut blyertsskissen helt och får pilla med det. Slutresultatet för bilden ser ut såhär efter lite arbete!
Klart slut, hoppas det hjälpte!
 
PS. Om ni gillar fågeln så finns både den och en färglagd version på min shop där ni via den här länken får 20 % rabatt + fri frakt idag!
Stina - Tillvaron.se

Så himla fint, duktig du är! Gillar verkligen den här typen av inlägg som gör att man får en liten inblick i hur andra gör :)

Svar: Tack Stina! Kul att du gillar det!
Mikaela Puranen

Amanda Jona [SPONTAN]

Riktigt kul att få se! :)

Sandra

Skitroligt inlägg! Hara faktiskt tänkt på min önskan flera gånger den senaste tiden så det var roligt att det dök upp nu :D

Svar: Vad kul! Jag gör i princip likadant för färgteckningar men drar lite mindre i levels och fixar lite med vibrance och saturation också :)
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Så himla duktig du är på att teckna!

Svar: Tack <3
Mikaela Puranen

Snyggt det blev :D

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

SOFIAMILK

Så jäkla fint! Du är så duktig Mikaela!

Svar: Tack Sofia!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?