Monthly Makers adventskalender: Saffransbullar med mandelmassafyllning

 
Idag är det Lucia och min tur att öppna en till lucka i Monthly Makers adventskalender! Dagen till ära tänkte jag bjuda på ett alterntivt recept till alla vanliga lussebullar som man kanske redan ätit sig trött på, nämligen en annan typ av saffransbulle. Receptet kommer från min sambos mamma och de är så himla goda! Jag är inte ens jätteförtjust i mandelmassa men jag ääälskar fyllningen i de här bullarna! Kan inte rekommendera att baka dessa nog alltså. 
 
 
Recept för 24 bullar
50 g jäst
150 g smör eller margarin
5 dl standardmjölk
1,5 dl strösocker
1 g saffran
250 g kesella
13-15 dl vetemjöl (det stod 16-18 dl i originalreceptet, men jag tycker det var alldeles för mycket och att bullarna blev torra då. Funkade mycket bättre med 13-15 dl enligt mig!)
 
Fyllning:
350 g mandelmassa
100 g smör eller margarin
 
Pensling:
1 ägg
Flagad mandel
 
+ bakformar
 
 
Gör såhär
❄ Smula jästen i en bunke.
❄ Smält smör i en kastrull, tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt (är det för varmt så dör jästen och degen kommer inte att jäsa).
❄ Häll mjölk- och smörblandningen i bunken med jäst och rör tills jästen löst sig.
❄ Blanda ner socker, saffran, kesella och nästan allt vetemjöl. Spara en del mjöl till utbakningen.
❄ Jäs i 40 minuter under bakduk.
 
 
❄ Riv mandelmassan grovt och blanda med smöret säger originalrecepet, men eftersom det ändå kommer att blandas till en homogen massa så tycker jag man lika gärna bara kan smula ner den istället för att krångla med ett rivjärn. Smöret blandas enklast om det fått stå framme ett tag i rumstemperatur. 
❄ Ta upp degen och knåda en stund, dela sedan degen i 24 bitar och forma till runda bullar som läggs i bakformar.
❄ Gör ett djupt hål i varje bulle och lägg i en teskedsstor klick med fyllning.
❄ Låt bullarna jäsa i ytterligare 30 min under bakduk.
❄ Pensla med ägg och strö över mandelflagorna.
❄ Grädda i 250 grader i ca 8 min.  
 
 
Färdiga resultatet blir ungefär såhär! Ett tips är att inte göra bullarna för stora för de jäser väldigt mycket. Det var så länge sedan jag bakade bullar att jag hade glömt hur stora de faktiskt blir till slut, vilket resulterade i att de nästan jäste ut ur bakformarna. Men de smakade lika bra för det! 
 

 

Har du provat att följa någon av våra instruktioner, eller har du ett eget DIY-projekt, recept eller kul tips du vill dela med dig av? Kommentera med en länk eller maila [email protected] - vi lyfter några favoriter på Facebooksidan och i våra bloggar! Använd gärna #MonthlyMakersJul på Instagram och i andra sociala medier och följ oss på Facebook för att hänga med i lucköppningen! Hela listan med luckor hittar ni här. 

 

Vi som håller i Monthly Makers adventskalender är:

AgnesAliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatriceElsa ,JessJessicaSandra och jag!

 
Igår öppnade Annica en lucka och morgodagens lucka hittar ni hos Sandra!
 
Pernilla

Mums, till och med jag som inte är någon saffransperson tycker att de här bullarna ser väldigt goda ut!

Anna María

Mums! Låter jättegoda. Har ätit en liknande variant och de är bara såååå goda!

Louie

Gott!

Ruth | HungryHeart.se

Åh, vad göttigt! Lussebullar är ju supergoda i sig och med lite mandelmassafyllning på det lär de ju bli supersaftiga. Glad Lucia!

Svar: Verkligen! Detsamma Ruth! :)
Mikaela Puranen

Sandra

Åhååå, så gott! Nu är vi bara hemma en vecka till innan vi åker iväg på julfirande och det känns så dumt att baka för mycket men jag blev verkligen sugen på de här. Älskar dessutom mandelmassa!

Svar: Du får baka när du kommer hem om du inte har tröttnat på alla julbakverk ännu ;)
Mikaela Puranen

Stina - Tillvaron.se

Men mums! Jag har faktiskt lite mandelmassa i frysen sedan fettisdagen, haha. Låter som ett väldigt gott recept jag kanske borde passa på att testa :D

Svar: Ja, men kör! De är sjukt goda!
Mikaela Puranen

Jessica

Jösses så gott det ser ut!!!

Alicia

Aaah vad gött!! Älskar mandelmassa i lussebullar, det är så himla himla mumsigt. Och ditt decilitermått är det finaste jag sett!

Svar: Eller hur! De är från Åhlens och min favoritgrej hemma i köket tror jag bestämt!
Mikaela Puranen

Beatrice

Åh, lussebullar <3 fast jag är verkligen sådär förtjust i mandelmassa, så jag föredrar nog mina klassiska som vi bakade igår ändå!

SVAR: Tack så mycket! Ja jag tyckte också det var lite extra roligt med kanelstänger! =D

Maria Ekblad - nyföddfotograf i Göteborg

Åh det ser supergott ut. :D

Sanna | Beauty & Bride

Detta bara MÅSTE jag prova! Älskar kombinationen saffran och mandelmassa, alltså sååå gott. MÅSTE MÅSTE MÅSTE testa :)

Svar: DO IT!!! Sjukt goda, jag lovar!
Mikaela Puranen

Jess

Ah så gott! Är ju galet långt efter i att kommentera men jaja, bättre sent än aldrig :) Ser så himla gott ut och ut jag kan tänka mig att de når en ny nivå med mandelmassan!

Svar: Det blir verkligen en helt ny nivå med mandelmassan, så goda! :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?