Monthly Makers: Glas

 
2015 är nog det året som jag gjutit minst betong sedan jag började gjuta. Jag gjorde en kruka och en skål i somras, och sedan adventsljusstaken till Monthly Makers adventskalender. Då blev jag frälst på idén att gjuta ner mässingssaker i betong och så himla sugen på att gjuta mer! Eftersom temat var glas den här gången så tänkte jag, varför inte gjuta ner glas på samma sätt som med mässingsljusstaken? Sagt och gjort!
 
 
Med en loppisfyndad vas för typ 10 spänn och en yoghurtburk så skapade jag alltså den här glasbetonghybriden. Det är verkligen superenkelt att göra, blanda betongen och fyll upp yoghurtburken en bit under den höjden du vill ha på den eftersom den kommer att höjas när du sänker ned glasvasen i betongen. Det är precis samma princip som när jag gjorde adventsljusstaken, ni hittar beskrivning till den här! Det knepigaste här var att få glasvasen att hålla sig på plats och inte flyta upp, det enklaste är då att ha en tyngd på vasen som håller den nere på rätt höjd. Tre dagar senare har man en färdig vas! Jag har några sticklingar av gullranka i min just nu som håller på och bildar rötter.
 
 
Så nöjd! Jag tänker att den ska få stå i köket på några vägghyllor som vi inte har satt upp ännu, tror att det kommer bli finfint!
 
Den 25:e publicerar Alicia sitt bidrag och i det inlägget länkar man vad man har skapat! Men eftersom december månad är så full av julaktiviteter och annat kul så kan man länka sitt bidrag redan nu i det här inlägget om man har fullt upp i mellandagarna. Deadline är den 29 december! För att inte missa några uppdateringar om Monthly Makers så följ vår Facebooksida. Vi har ett instagramkonto också @monthlymakers! Vi som startat Monthly Makers är: AgnesAliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatriceElsaEmelie,JessJessicaSandra och jag!
Pernilla

ÅÅh, det blev ju verkligen urhäftigt!

Svar: Tack :)
Mikaela Puranen

Anna María

Vilken rolig idé! Gillar glaset mot betongen.

Svar: Tack, jag gillar kontrasten i kombinationen jättemycket! :)
Mikaela Puranen

inspirami.blogg.se

Åh vad coolt! Fick massa idéer nu haha :)

Svar: Tack! Jag med, vill göra en fyrkantig med en rundad vas i också, men har ingen bra kantig form på lager just nu!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Oj, så snygg! Jag gillar den verkligen. =)

Svar: Tack Ruth!
Mikaela Puranen

Jess

Snyggt! Gillar verkligen kombinationen mellan betongen och både glas och mässing, effektfullt :)

Svar: Tack, jag med! Vill kombinera betong med alla loppisfynd jag kan hitta just nu :P
Mikaela Puranen

Alicia

Åååh, vad fint Mikaela!!! Älskar kombinationen av skirt glas och grov betong. Så så vackert! Är det alltså så att betongen inte sväller/krymper? Har inbillat mig att det är som med lera som ju minskar med ~10% och är svår att kombinera med hårda föremål. Detta öppnade en massa idédörrar för mig!

Svar: Tack :D Hmm, måste kolla upp det lite noggrannare men jag tror inte det? Om det gör det så kan det inte vara mycket isåfall, glaset eller betongen borde ju ha spruckit om så var fallet. Och jag tänker att eftersom det ibland är svårt att få ut betongen ur formen, även med plastformar som är ganska mjukt, så lär det ju inte krympa nämnvärt? Och om det svällde borde det alltid vara svårt att få ut, men ibland faller det ut direkt om man vänder formen upp och ner. Ska undersöka detta noggrannare som sagt, men det fungerar i alla fall att gjuta ner glas i kan jag intyga ;)
Mikaela Puranen

Stina - Tillvaron.se

Nej men jag smäller av så snyggt! Jag måste verkligen göra en egen, tror det skulle passa fint med krukorna jag gjorde för ett tag sedan :)

Svar: Kör hårt! Det blir nog jättefint ihop! :)
Mikaela Puranen

SNYGGT :D

Svar: Tack :)
Mikaela Puranen

Sandra

Så himla, himla snyggt! Älskar kontrasten med glas och Betong och tycker det ser så proffsigt ut :)

Svar: Tack Sandra :)
Mikaela Puranen

Sandra

Så himla, himla snyggt! Älskar kontrasten med glas och Betong och tycker det ser så proffsigt ut :)

Wilda

Så snyggt gjort! Verkligen en superfin idé och väl genomfört! Jag har aldrig testat betong, men nu blev jag sugen på att prova. Blir nog många möjligheter nästa år. :)

Svar: Tack Wilda! Klart du ska testa betong, det är verkligen ett av mina absoluta favoritmaterial och väldigt enkelt att hålla på med! :)
Mikaela Puranen

Jessica

SÅ FANTASTISKT! älskar verkligen kontrasten! Grymt!!!

Svar: Tack Jessica! :D
Mikaela Puranen

Anni

Som flera andra sagt, kontrasten mellan det spröda glaset och den råa betongen är hur läcker som helst! Betong är verkligen ett spännande material att arbeta med och din kombo är urtuff! Kan inte låta bli att fundera på om man hade lite färgpigment i betongen ... eller guldkant på glaset ... eller ...

Svar: Åh, nu satte du igång mina tankar också! Aldrig testat färgpigment i betong (än), men det är jag lite sugen på faktiskt. Och att måla på glaset, eller betongen för den delen, vore ju också fint!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?