Monthly makers: inspiration tema glas

1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6
 
Ni har väl inte missat att Alicia har släppt årets sista (!) Monthly Makers-tema mitt bland alla adventskalenderinlägg? Temat är i alla fall glas och min första idé var att måla med porslinspennor på en vas. Jag är ett stort fan av porslinspennor men har mest använt det på porslin förut, men det fungerar precis lika bra på glas. Efter att man härdat färgen i ugnen så ska det hålla för maskindisk, men vi äger ingen diskmaskin så jag kan endast personligen intyga på att det håller för handdisk! I alla fall, här är ett gäng fina glasgrejer som är målade på med den tekniken! Ljuslyktor, vaser och dricksglas kan man t.ex.måla på, eller skriva/måla något fint direkt på glaset i en ram istället för att lägga in en bild bakom. Gillar den sistnämnda idén men skulle nog valt ett helt annat motiv än på den här bilden :)
 
Drömmen hade ju varit att testa på glasblåsning, det verkar vara så otroligt häftigt. Men det får nog dessvärre förbli en dröm ett tag till för det känns väldigt krångligt. Men borde det inte finnas en kurs i det man kan ta för att få prova på det? Skriv en kommentar om ni vet om något sådant för det skulle jag hemskt gärna gå på!
 
 
Om jag hade haft lite havsglas (Heter det så på svenska? Känns som att det finns ett ord för det som jag inte kommer på just nu) så hade jag såå gärna velat göra sådan här fin fototransfer på dem! Men något sådant har jag icke i min ägo just nu tyvärr, får spara den idén tills jag kommer över den typen av glasskärvor. Men någon av er kanske har en bunt hemma som ni inte vet vad ni ska göra av? Tips tips! 
 
Vet ni vad ni ska hitta på för något än? Jag hade först tänkt göra något med porslinpennor som sagt, men jag har fått en ny idé som jag bara inte kan släppa utan måste prova! Ni får se vad det blir snart!
 
Den 25:e publicerar Alicia sitt bidrag och i det inlägget länkar man vad man har skapat! Men eftersom december månad är så full av julaktiviteter och annat kul så kan man länka sitt bidrag redan nu i det här inlägget om man har fullt upp i mellandagarna. Deadline är den 29 december! För att inte missa några uppdateringar om Monthly Makers så följ vår Facebooksida. Vi har ett instagramkonto också @monthlymakers! Vi som startat Monthly Makers är: AgnesAliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatriceElsaEmelie,JessJessicaSandra och jag!
Sandra

Vad roligt att se inspirationen du samlat här. Tänker att måla på glas ju måste vara den allra enklaste grejen som ändå blir så himla effektfullt och snyggt. Så spännadne tema alltså :D

Sandra

Vad roligt att se inspirationen du samlat här. Tänker att måla på glas ju måste vara den allra enklaste grejen som ändå blir så himla effektfullt och snyggt. Så spännadne tema alltså :D

Anna María

Jag har också funderat på att måla på glas. Till och med en vas faktiskt. Men så har jag kommit på en annan idé också som jag nog tänker testa. Ska bli kul att se vad alla gör.

Anni

Folkuniversitetet har prova-på-kurser hos Sara Mannheimer i Nacka. Vet inte hur det ser ut i andra delar av landet. Dyrt, men kul!

Svar: Tack för tipset, ska kolla in det! :)
Mikaela Puranen

Louie

Så mycket fin inspiration :D

Iwona

Beautiful inspirations! Thank you:) I greet:)

Ruth | HungryHeart.se

Ahh, så man kan måla med porslinspennor på glas? Det är ju himla smart. Och fototransfer på gammalt glas är hur snyggt som helst. Tack för inspirationen!

Svar: Ja! En del av dem heter till och med glass and porcelain-pen :) Men man kanske ska kolla så att det glas man tänkt måla på tål att vara i ugnen. Nu är det förvisso rätt låga temperaturer man har dem på, men ändå 150-170 grader så det kan ju vara värt att tänka på :)
Mikaela Puranen

Vicky

wow! fototransfer! har aldrig sett. sjukt sjukt fint ju.

Svar: Eller hur! Måste prova någon gång!
Mikaela Puranen

Alicia

Så jädra fint att rita på glaset i en ram, det har jag inte tänkt på! Ser fram emot att se vad du producerar på detta tema :)

Min mamma håller kurs i fusingteknik - det är ju inte alls samma sak som glasblåsning men väldigt häftigt och kul det också :)

Svar: Nu har jag producerat!!! Ska försöka fota i helgen med lite bättre ljus så får du se! :)Det vore också kul att testa, det har min mamma gått en kurs i tror jag!
Mikaela Puranen

Stina - Tillvaron.se

(Svarar här också så du verkligen ser det)
Vi köpte våra här: http://folketsmobler.se/produkt/linkoping-matgrupp-vit/
Nedsatt med 3000 så de kostar just nu 3990 för hela gruppen :)

Svar: Tack för svaret!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?