Årets första fröer är satta!

 
Nu är det äntligen dags att kicka igång årets odlingssäsong! Jag är så sjukt peppad! Förra året tror jag inte att jag sådde mina fröer förrän det var närmare slutet av mars, och de flesta av mina tomater var inte mogna förrän i september. Så i år tänker jag att det är dags att börja i tid så att plantorna får gott om tid att växa till sig! Så jag plockade fram alla sorters mindre krukor jag kunde hitta hemma, en påse såjord och så fröer jag beställt och bytt med min kära mor. Det jag har planterat nu är olika sorters tomater, en chilisort och en paprikasort!
 
Tomatsorterna är red pear, sweet 100, mini bell, vinogradi pomidor. Paprikan var någon sorts sweet mini pepper, alltså att det var små paprikor. Tror den kommer bli så himla fin! Chilin är en Suriamuchi. Lite längre fram tänker jag plantera gurka, olika kryddväxter och sallad också!
 
 
En en annan ny grej för den här säsong är att jag skaffat lite växtbelysning till mina små plantor. Än så länge så är det ju fortfarande rätt mörkt, och även om det absolut går att odla utan växtbelysning så ville jag ge mina små fröer den bästa möjliga starten i livet. Det var betydligt enklare än jag trodde faktiskt! Jag hade googlat lite på växtbelysning och hittat olika varianter från ca 600 kronor och uppåt. Jag har inte ens lagt ner 100 kronor på detta. 
 
 
Efter att ha läst på en del så har jag lärt mig att det som är viktigt är lampans lumenvärde, det brukar betecknas som lm. För att det ska vara bra att använda som växtbelysning så vill man ha ett lumenvärde på minst 1600. Ett annat värde att hålla koll på är K, som står för Kelvin. Det talar om hur varmt ljuset är. För att ljuset ska likna vanligt dagsljus vill man ett Kelvin-värde på mellan 5000-6000. 
 
Jag köpte den här varianten på biltema med lumenvärde på 1898 och den lyser som ni ser på bilden innan ganska så jättestarkt. Tror att just den här lampan låg på ca 70 kr, så det är ju verkligen prisvärt! K-värdet framgick inte på just den här lampan och de hade inte ett jättestort utbud på lampor med över 1600 lm på mitt Biltema, så jag tänkte att jag testar den här så kan jag återkomma med en recension sen! Vilket av de två värdena som är viktigast har jag inte lyckats förstå än, men det var lättare att hitta billiga lampor med höga lm-värden än med höga K-värden så jag börjar med att testa det här!
 
 
Själva bordslampan köpte jag på loppis i söndags för 20 spänn! Inte jättesnygg, men fyller sitt syfte. Nu är jag bara så himla spänd på när de kan tänkas gro, har helt glömt bort hur lång tid det brukar ta! Har ni satt några fröer än? Och vad planerar ni att odla i år? 
Annica

Åh vad härligt! Jag är också peppad på,att dra igång, men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska odla i år :P men det är verkligen dags att bestämma sig snart :) smart grej med lampan också!

Svar: Jag hann knappt bestämma själv, jag köpte en sorts tomat sen slängde mamma på mig massa fröer haha. Och nu känner jag väl att om jag skulle så några fler så kommer hela balkongen vara ockuperad av växter i sommar :P
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?