DIY djurkruka av lufttorkande lera

 
 
Jag skrev ju att kylskåpsmagneterna blev till från restlera från ett annat projekt, det var den här kaninkrukan jag pratade om! Jag har jättelänge velat göra lite djurkrukor men tänkt att det måste vara riktig keramik och att det inte skulle bli så bra med lufttorkande lera. Och visst, den är inte perfekt, men nog gick det! Jag använde luftorkande lera från Clas Ohlson, 59 kr för 1 kg. Den är inte supersmidig att arbeta med, eller så är det jag som är ovan, men jag upplevde den som lite torr och att den smulade lätt. Det var svårt att få en riktigt len finish på den. Men det gick betydligt bättre om man tillsatte lite vatten! Så det är ett hett tips om man ska arbeta med lera, känns den torr och inte så medgörlig, tillsätt lite vatten! Eller så gör en inte alls det, Alicia som kan betydligt mycket mer om lera än jag skrev att åtminstone om man håller på med jordlera så får vatten motsatt effekt och torkar ut leran istället! Men till den här lufttorkande tyckte jag i alla fall att det blev bättre!
 
Om ni följer mig på Instagram har ni redan fått se en bild på den här krukan, då skrev jag att jag skulle kalla den för Herr Kanin, men jag börjar mer och mer tycka att det ser ut som en Herman, så jag döper om hen till Herman Kanin! Jag är ganska sugen på att göra ett par till djurkrukor, en räv och en elefant vore fint tror jag! Idag presenteras förresten nästa Monthly Makers tema hos Annica! Kika in hos henne under dagen! Undrar du vad Monthly Makers är för något? All information finns här och på vår Facebooksida!
Melinda

hah så söt <3

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Alicia

NEEEEJ när en jobbar med "riktig" lera, alltså jordlera, ska en absolut inte tillsätta vatten för att göra den smidigare! Det får motsatt effekt och den torkar ännu fortare samt blir mindre hållbar. Slickers kan en använda till en viss grad men egentligen är leran ett föränderligt material som inte ska bearbetas mer när den torkat till. Då får man hellre börja om. Men det kanske funkar med lufttorkande lera! Jag har bara experimenterat i litet litet format med sådan och då hann jag färdigt innan den torkade för mycket.

Men i alla fall! Vad kul med kaninkrukan! :) Jag har länge varit sugen på att göra en kruka som en skalle - fast jag tänkte än mänsklig dödskalle då. Får se om det ges något tillfälle!

Svar: Du ser, jag har ingen koll! Men jag vill så hemskt gärna lära mig! Jag måste casha in keramikkursen jag fick i födelsedagspresent förra året på en gång känner jag! Till den här lufttorkande tyckte jag att det verkligen hjälpte, tror inte att denna från Clas Ohlsson är någon lera att hurra för egentligen, den var ganska torr och smulig redan när jag öppnade paketet. Men tack, då vet jag att man inte ska göra så med annan lera i alla fall! Det jag kom ihåg var slickers och att det var ganska mycket vatten i det, så det var med tanken i huvudet jag tänkte att det nog gick bra med vilken lera som!
Döskallekruka låter skitsnyggt! Jag såg några jättefina som bara var människohuvuden och så var det någon växt som fick agera hår, var också fint!
Mikaela Puranen

Synne

Oi, så søt og morsom! Jeg synes det gir en fin effekt at den ikke er helt glatt, for det ser ut som at den har myk pels!

Svar: Ja men åh, vad fint, klart det är päls! Nu tycker jag ännu mer om den :D
Mikaela Puranen

Sandra Lundin

Ååh, Mikaela!!! Så söt den är :D Älskar djurkrkor, de är nog min allra, allra bästa inredningsdetalj! Har varit lite sugen på att göra en sån där petflasks-kruka men har ingen sprayfärg. Kanske får bli din variant istället :)

Svar: Tack :D Har också funderat på petflaskekrukan men det här var nog en miljard gånger roligare tror jag utan att ha testat den andra! Mycket större frihet att forma den precis hur man vill! Rekommenderar starkt!
Mikaela Puranen

Alicia

Åh, keramikkurs! Do it! Jag tycker också det är svårt med lera, den beter sig märkligt och ibland ganska illa (torkar och spricker eller exploderar i ugnen) men jag tycker om den ändå! Önskar jag hade tillgång till en ugn alltså. Då skulle jag göra boxerstatyetter och kraniumkrukor varje dag!

Svar: Jag fick faktiskt tag på en gratis keramikugn i en bortskänkesgrupp på facebook för ett tag sen! Dock behöver den lagas lite grann, men sen jääääääääklar vad jag ska hålla på med lera varje dag! Och så åka hem till mina föräldrar betydligt oftare för ugnen står i deras garage, haha. Men vill så gärna fräscha upp mina kunskaper lite först :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?