DIY kylskåpsmagneter

 
Här kommer ett superenkelt tips på hur man kan göra egna kylskåpsmagneter! Jag gjorde ett annat projekt i lufttorkande lera som ni får se snart, och då fick jag lite lera över. Så då bestämde jag mig för att göra små kylskåpsmagneter av det! Den här gången blev det en isbjörn, ett berg och ett moln!
 
Allt man behöver är alltså:
Lufttorkande lera
Magneter
Lim
Eventuell färg
 
 
Börja med att kavla ut leran till lämplig tjocklek. Därefter skär man ut de former man vill ha. Jag använde en vanlig matkniv den här gången, men man kan också använda sig av pepparkaksformer som jag gjorde sist jag gjorde magneter! Låt leran torka i 24 timmar eller den tid som står på förpackningen. Nu kommer det roliga, nämligen att måla magneterna! Jag använde vanlig akrylfärg, men av någon anledning så var den inte alls lika täckande som jag minns att den var sist. Jag vet inte om det beror på färgen eller leran, men jag fick i alla fall ta två lager för att det skulle bli bra.
 
 
Sist av allt limmar man på en magnet på baksidan av figuren, här är det en viktig sak att tänka på som jag inte gjorde. Det är bara den ena sidan av magneten som fastnar på kylskåpet, kolla det innan! Som tur var hade inte mitt lim torkat helt innan jag kom på mitt misstag, så det gick att bända loss och göra om! När limmet torkat så är det färdigt att sättas upp på kylskåpet!
 
 
Matilda

Superfina! Vilken rolig idé! :)

Svar: Tack! :) Det är verkligen superenkelt att göra själv, så testa :D
Mikaela Puranen

Jess

Men ja vad söta! Gillar berget extra mycket, jättefint :)

Svar: Berget är min favvo också :D
Mikaela Puranen

Annica

Men hallå vilka söta!!

Svar: Tack! Funderar på att göra en liten pingvin också!
Mikaela Puranen

S A R A

så söta!

Svar: Tack!
Mikaela Puranen

Sara

Super söta! :D

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Alicia

Om det var den vita färgen som inte täckte som den brukar kan det bero på att du använt tex zinkvitt istället för titanvitt. Zink är mindre täckande än titan och används mer för att ge som en ljus highlight över färger en vill ska synas igenom, medan titan täcker. Annars kan det ju ha att göra med kvalitén på själva akrylfärgen såklart :)

Fint med kylskåpsmagneter! Min kyl är inbyggd i ett skåp, vilket är snyggt, men det lämnar ingen magnetisk yta att leka på :(

Svar: Jaha, se där, vad jag lär mig saker idag :D I det här fallet tror jag dock mycket på färgernas kvalitet, ville inte slösa på mina dyrare färger så tog det lilla kittet jag fått från TGR. Åh, men du kanske kan införskaffa en magnetisk anslagstavla eller något sånt?
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?